Lovec talentov Matěj Kretík v rozhovore približuje svet influencerov. Podľa neho je v dnešnej dobe influencer každý, kto má účet na nejakej sociálnej sieti.
To, že je obsah o “ničom” je iba ponukou dopytu. “Cieľovka je veľmi mladá”, a preto je väčšina obsahu prispôsobená násťročným, kedže to sledujú.
Málo kto vie prejsť z detskej tvorby do dospeláckej, lebo ak si uvedomíte, že mal doteraz okolo 300 tisíc videní a spadnemu mu to na 30 tisíc, tak si to rozmyslí.
Ďalším faktom podľa Kretíka je to, že sa ľudia s youtubermi v dnešnej dobe stotožňujú a berú ich ako priateľov.
Tablet v rukách dieťaťa
Na otázku, či to môžeme vnímať ako problém rodičov a spoločnosti, že sa deti zverujú radšej online odpovedal: “Na prvom mieste sú rodičia, žili na prelome komunizmu a nechcú aby ich deti žili horšie ako oni a všetko tomu podriadili a podľa mňa, trošku aj tú výchovu.”
Podľa neho je bežné, keď chce mať rodič pokoj, dá dieťaťu tablet a koniec. Tým sa potom posúva náhľad na výchovu a človek stráca zodpovednosť. “Hranica, že niekto robí niečo zlé, je veľmi nízka.”
Na otázku moderátora, či zmena obsahu a tým pádom menšie čísla, zmenia psychiku youtubera povedal, že podľa neho psychiku ovplyvňuje až “vysávanie fanúšikmi.”
V podstate sa v nejakých 14.-tich stanú slávnymi a nemôžu si ani nakúpiť bez toho, aby sa s nimi niekto chcel odfotiť, či dokonca objať ich. “Takže v tej psychike sa deje veľa vecí, ale vplyvom sociálnych sieti je to viac vidieť.”
A to je podľa neho ďalší veľký problém. Ventilovanie emócii online.”Celebrity mali psychické problémy aj skôr, ale dnes, keď ich sleduje viac ľudí to má väčší dopad… smrť 25-ročných ľudí je dnes bežným javom a podľa mňa to bude ešte horšie.”
Témy na youtube ako depresia a smrť sú stále častejšie. Ďalsi problém vidí v tom, že niečo, čo bolo v minulosti skôr dogmou, ako tvrdé drogy a párty vo veľmi včasnom veku je dnes bežné. “Hovorím si, čo bude táto generácia v tomto veku o 20 rokov robiť. Vlastne, kam až nízko môžu zájsť tieto hladiny.”
Aj rodičia musia kráčať s dobou
Ďalší fenomén vo svete online sú dva účty – “jeden pre rodičov a druhý pre kamošov.”
Na otázku moderátora, či to zvládaju rodičia odpovedal: “Problém je v tom, že to odmietajú. Je potrebné rozprávať sa s deťmi, byť im blízko a vedieť, čo sledujú, pozerať sa na to s nimi aj keď to je hrozné, urobiť krok vpred. Nájsť si hodinu týždene a prejsť si trendy, aby človek zistil, čo sledujú, že sú tie videá, napríklad o drahom oblečení, že je hudba o drogách, že sa vo videách rozpráva o samovražde, o úspechu a peniazoch.”
“Urobiť ten krok, aby dostali deti pocit, že sú na ich strane, lebo mi to dnes príde, že rob si čo chceš, hlavne ma neotravuj. A oni potom hľadajú tu oporu inde, na internete kde je to viac dostupné,” uvádza svoje dojmy Kretík.
Youtuber Tary
V rozhovore prediskutovali aj nedávnu kauzu youtubera Taryho, ktorý svojmu fanúšikovi na otázku: “Prečo máš tak drahé oblečenie?” Odpovedal: “Ja nemám drahé oblečenie, len ty máš málo peňazí” (viac v článku).
Kretík tvrdí, že situácia bola trochu vytrhnutá z kontextu a dlho sa diskutovalo o tom, ako to bolo myslené. “On to požíva ako hlášku. Takže, každý, kto sa v tom trochu vyzná, si ho hneď nezaškatuľkuje.”
Problém bol však aj v tom, že si youtuber neuvedomoval, že za číslami sledovateľov sú ľudia, ktorý budú reagovať.