Bratislava 13. marca 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
Kauza YouTubera Taryho pripomenula obrovský vplyv influencerov na deti a tínedžerov. Majiteľ talentovej agentúry Matěj Kretík v rozhovore s Pavlom Štruncom odhaľuje, prečo títo ľudia majú taký vplyv a poukazuje aj na možné riziká. Sledovanie idolov totiž môže na fanúšikov pôsobiť niekedy až deštruktívne. Kretík pripomína, že zásadná témou je smrť aj depresie. Najväčší problém je ale to, že to niektorých rodičov nezaujíma
Lovec talentov Matěj Kretík v rozhovore približuje svet influencerov. Podľa neho je v dnešnej dobe influencer každý, kto má účet na nejakej sociálnej sieti.
To, že je obsah o “ničom” je iba ponukou dopytu. “Cieľovka je veľmi mladá”, a preto je väčšina obsahu prispôsobená násťročným, kedže to sledujú.
Málo kto vie prejsť z detskej tvorby do dospeláckej, lebo ak si uvedomíte, že mal doteraz okolo 300 tisíc videní a spadnemu mu to na 30 tisíc, tak si to rozmyslí.
Ďalším faktom podľa Kretíka je to, že sa ľudia s youtubermi v dnešnej dobe stotožňujú a berú ich ako priateľov.
Tablet v rukách dieťaťa
Na otázku, či to môžeme vnímať ako problém rodičov a spoločnosti, že sa deti zverujú radšej online odpovedal: “Na prvom mieste sú rodičia, žili na prelome komunizmu a nechcú aby ich deti žili horšie ako oni a všetko tomu podriadili a podľa mňa, trošku aj tú výchovu.”
Podľa neho je bežné, keď chce mať rodič pokoj, dá dieťaťu tablet a koniec. Tým sa potom posúva náhľad na výchovu a človek stráca zodpovednosť. “Hranica, že niekto robí niečo zlé, je veľmi nízka.”
Na otázku moderátora, či zmena obsahu a tým pádom menšie čísla, zmenia psychiku youtubera povedal, že podľa neho psychiku ovplyvňuje až “vysávanie fanúšikmi.”
V podstate sa v nejakých 14.-tich stanú slávnymi a nemôžu si ani nakúpiť bez toho, aby sa s nimi niekto chcel odfotiť, či dokonca objať ich. “Takže v tej psychike sa deje veľa vecí, ale vplyvom sociálnych sieti je to viac vidieť.”
A to je podľa neho ďalší veľký problém. Ventilovanie emócii online.”Celebrity mali psychické problémy aj skôr, ale dnes, keď ich sleduje viac ľudí to má väčší dopad… smrť 25-ročných ľudí je dnes bežným javom a podľa mňa to bude ešte horšie.”
Témy na youtube ako depresia a smrť sú stále častejšie. Ďalsi problém vidí v tom, že niečo, čo bolo v minulosti skôr dogmou, ako tvrdé drogy a párty vo veľmi včasnom veku je dnes bežné. “Hovorím si, čo bude táto generácia v tomto veku o 20 rokov robiť. Vlastne, kam až nízko môžu zájsť tieto hladiny.”
Aj rodičia musia kráčať s dobou
Ďalší fenomén vo svete online sú dva účty – “jeden pre rodičov a druhý pre kamošov.”
Na otázku moderátora, či to zvládaju rodičia odpovedal: “Problém je v tom, že to odmietajú. Je potrebné rozprávať sa s deťmi, byť im blízko a vedieť, čo sledujú, pozerať sa na to s nimi aj keď to je hrozné, urobiť krok vpred. Nájsť si hodinu týždene a prejsť si trendy, aby človek zistil, čo sledujú, že sú tie videá, napríklad o drahom oblečení, že je hudba o drogách, že sa vo videách rozpráva o samovražde, o úspechu a peniazoch.”
“Urobiť ten krok, aby dostali deti pocit, že sú na ich strane, lebo mi to dnes príde, že rob si čo chceš, hlavne ma neotravuj. A oni potom hľadajú tu oporu inde, na internete kde je to viac dostupné,” uvádza svoje dojmy Kretík.
Youtuber Tary
V rozhovore prediskutovali aj nedávnu kauzu youtubera Taryho, ktorý svojmu fanúšikovi na otázku: “Prečo máš tak drahé oblečenie?” Odpovedal: “Ja nemám drahé oblečenie, len ty máš málo peňazí” (viac v článku).
Kretík tvrdí, že situácia bola trochu vytrhnutá z kontextu a dlho sa diskutovalo o tom, ako to bolo myslené. “On to požíva ako hlášku. Takže, každý, kto sa v tom trochu vyzná, si ho hneď nezaškatuľkuje.”
Problém bol však aj v tom, že si youtuber neuvedomoval, že za číslami sledovateľov sú ľudia, ktorý budú reagovať.