Rusi sú prekvapení priebehom Trident Juncture 2018. Podľa ruských vojenských odborníkov NATO malo problémy v náročných arktických podmienkach. Je alarmujúce, že za posledných pár rokov sa vo vojenských cvičeniach s účasťou amerického námorníctva pomerne často udial nejaký incident a boli sme svedkami havárii bojových lodí, čo už začína vyvolávať rôzne dohady.
Posledný incident s haváriou bojovej lode sa teda uskutočnil pri pobreží Nórska. Zrazili sa nórska moderná fregata Helge Ingstad a tanker Sola TS, plávajúci pod zástavou Malty. Námorné cvičenie by sa nemalo odohrávať v priestoroch, kde plávajú ropné tankery a pravidlom je, že tanker nedokáže rýchlo a promptne reagovať, v prípade kolízie treba aby zmenu kurzu robila vždy menšia a pohyblivejšia loď.
Nestalo sa tak, výsledkom je havária a poškodenie nórskej bojovej lode Helge Ingstad. Väčšiu časť nórskej posádky (137 mužov) už evakuovali, podľa posledných informácii 10 dôstojníkov ostáva ďalej na palube nórskej bojovej lode. Loď sa potopila pri pobreží stredného Nórska v oblasti Hordalandu.
Pripomíname, že cvičenia Trident Juncture 2018 predstavovalo najmasívnejšie námorné cvičenie NATO od skončenia Studenej vojny. Cvičenia sa zúčastnila aj americká bojová skupina na čele s lietadlovou loďou Harry Truman, táto americká skupina však opustila cvičenie skôr. Informáciu o odchode Američanov z cvičenia potvrdil americký kontraadmirál Eugen “Gene” Black, problémy na cvičení hlásili aj Američania.
Problémy amerických lodí súviseli s počasím, lode flotily sa dostali do silnej búrky. V novembri sú pri pobreží stredného a severného Nórska veľmi tvrdé meteorologické pomery, nepríjemná zima, dlhá noc, snehové búrky a mohutné vlny (Američania, Nóri i Rusi hlásili až 10 metrové vlny). Arktické manévre sú vždy náročné, ruská Severná flotila v týchto podmienkach operuje takmer neustále. Počasie však nepríjemne prekvapilo amerických námorníkov, ktorí sú zvyknutí na príjemnejšie podmienky manévrov v okolí Honolulu.
Američania hlásili, že americké výsadkové plavidlo Gunston Hall malo takisto obrovské problémy a hrozilo takisto, že sa v búrke potopí. Cvičenie Trident Juncture 2018 monitorovali aj Rusi (významnejšie cvičenia sa vždy monitorujú aj druhou stranou, aby sa nemohlo cvičenie zneužiť k náhlemu a zákernému útoku) a vo vzduchu sa objavili ruské strategické bombardéry Tu-160 a Tu-142 s protilodnými raketami. Rusi informovali, že jeden protilodný Tu-142 dokonca preletel vo vzdialenosti niekoľkých kilometrov od americkej bojovej lode Mount Whitney.
Američania teda opustili cvičenie NATO skôr, odvolajúc sa na katastrofálne meteorologické podmienky. Takže návrat americkej lietadlovej lode po takmer 30 rokov do arktických vôd skončil predčasne a Američania nemohli uskutočniť všetky skúšky, ktoré plánovali.
Čo sa týka námornej havárie Helge Ingstad – podobné incidenty sa stávajú, rovnako aj Rusi mali niekoľko nehôd v arktických podmienkach. Čo je však alarmujúce je skutočnosť, že v posledných rokoch sa udialo až priveľa havárii amerických bojových lodí, alebo lodí amerických spojencov. Odvolávať sa na náhodu je neprofesionálne, takže ostávajú už len dve vysvetlenia – znížená bojová úroveň amerického námorníctva (v takomto prípade je jedno či zlyhá ľudský faktor, alebo technika), alebo možnú sabotáž.
Takmer pred rokom, dňa 18. 11. 2017 sa americký torpédoborec USS Benfold (7.námorná flotila) zrazil na cvičení v zálive Sagami v centrálnej oblasti Japonska s nákladnou loďou. Americká loď utrpela väčšie poškodenie
V júni 2017 sa zrazil torpédoborec Fitzgerald pri brehoch Japonska s filipínskou kontajnerovou loďou ACX Crystal 20 km od pobrežia. Hospitalizovali troch amerických vojakov, Američania mali i 7 mŕtvych, ktorých telá objavili v zaplavenej časti lode.
V auguste 2018 sa americký torpédoborec John McCain zrazila s tankerom Alnic MC v Malakkskom prielive, zahynulo 10 amerických námorníkov, mŕtvych takisto objavili v zatopenej časti lode.
Rusi už v roku 2017 boli prekvapení častými haváriami a doporučili Pentagonu preveriť kvalifikácie svojich námorných veliteľov. Všetky tri incidenty za jeden rok, pričom dva za účasti 7 flotily, to už vyzerá značne podozrivo. Stáva sa trendom, že každé cvičenie Američanov a NATO sprevádzajú havárie a mŕtvi. Ruský vojenský odborník kapitán I. stupňa Michail Nenašev upozorňuje, že za posledných 5 rokov okrem Američanov na cvičeniach mali námorné kolízie aj Briti a Japonci.
Podľa ruského vojenského odborníka, hlavného veliteľa Čiernomorskej flotily, admirála Vladimíra Komojedova sú arktické cvičenia vždy nesmierne náročné, no havária, ktorá sa stala nórskej lodi vyvoláva množstvo otázok o skúsenosti nórskeho velenia lode. Ak sa bojové lode plavia vo flotile, musia ich velitelia vždy bedlivo sledovať pozíciu svojich lodí, prísne dodržiavať vzdialenosť medzi loďami a vyvarovať sa náhlych manévrov. Admirál Vladimír Komojedov predpokladá, že vojenskí odborníci NATO podrobne preskúmajú nehodu a vyvodia z nej dôsledky.
Michail Nenašev sa vyjadril aj k nórskemu námorníctvu. Podľa jeho slov majú Nóri 5 fregát, z toho len dve sú schopné plavby (po havárii teda už len jedna fregata), 5 starších ponoriek, z ktorých sú takisto plavby schopné len dve ponorky. Nórska bojová flotila je finančne a vojensky poddimenzovaná, generácia nórskych vojenských veliteľov, ktorí mali bohaté skúsenosti je už na zaslúženom dôchodku. Nórska námorná tradícia je už minulosťou, je podstatne lacnejšie využívať posádky a námorné spoločnosti z Ázie a Afriky ako služby nórskych námorníkov a nórskych spoločností (v minulosti sa Nóri mohli spoľahnúť na dôstojníkov z množstvom skúseností z civilnej námornej plavby). V nórskych námorných spoločnostiach takisto slúži množstvo cudzincov, najmä Rusov, Poliakov, Rumunov a Ukrajincov.
Nórske bojové námorníctvo nepredstavuje pre Rusko žiadnu významnejšiu hrozbu. Podľa Michaila Nenaševa je najviac vyťaženou nórskou bojovou loďou loď rádieolektronickej rozviedky Marjata. Podľa Nenaševa pri každom cvičení NATO alebo Nórov Marjata lezie div nie pred hlavne ruských bojových lodí. Je to malá a pomerne rýchla loď, ktorej velia skúsení dôstojníci. Velenie Helge Ingstad i posádka však za posádkou a velením Marjaty podľa Nenaševa značne zaostávalo.
Čo sa týka lietadlovej lode Harry Truman. Rusi sú zvyknutí, že Američania sa v minulosti snažili monitorovať činnosť Severnej flotily a ukazovať svoju silu. Lietadlová loď je hrozivá zbraň a posledná návšteva americkej lietadlovej lode sa uskutočnila v arktických vodách pred viac ako 30 rokmi. Každé takéto cvičenie NATO monitorovala sovietska flotila a lode i ponorky sovietskej bojovej flotily boli uvedené do stavu najvyššej pohotovosti. Ponorky boli v palebných postaveniach, vo vzduchu sa nachádzali protilodné strategické bombardéry. Arktické podmienky sú nesmierne tvrdé a dnešná posádka Harry Trumana podľa viacerých ruských odborníkov zaostáva za americkými posádkami spred 30 rokov. Navyše búrka, v ktorej sa Harry Truman ocitol bola natoľko prudká, že podľa Rusov prišlo pravdepodobne aj k poškodeniam amerických lietadiel na palube. To bol podľa nich aj ďalší dôvod, prečo Harry Truman cvičenie skôr opustil (poškodenie lietadiel a vrtuľníkov, nemožnosť lietať). Počasie zabránilo Američanom testovať svoje zbrane v náročných arktických podmienkach.
Podľa ruských odborníkov cvičenie NATO ukázalo na nedostatky, no podceňovať bojovú úroveň nórskych, amerických i britských námorných dôstojníkov i námorníkov nie je žiadúce. Búrka, do ktorej flotila NATO vliezla bola naozaj veľmi mohutná, k oceánu sa podľa tradície ruských vojenských námorníkov vždy treba stavať s rešpektom a “vykať mu”. Ľudia a námorné flotily sú silné, no príroda je stále silnejšia a treba sa jej prispôsobiť. Podľa Michaila Nenaševa sú lode vždy len objektom, ktorému na mori hrozí veľké nebezpečenstvo, bez ohľadu na to či ide o ruské lode alebo lode Západu.