Peking 14. mája 2018 (HSP/RT/Foto:TASR/AP-Nicolas Asfouri)
Ambiciózna iniciatíva zahranično-obchodná politika Číny známa ako Nová hodvábna cesta (v angl. aj Silk Road alebo Belt and Road Initiative – BRI) v hodnote niekoľkých biliónov dolárov sa môže stať veľkou príležitosťou pre krajiny v Perzskom zálive, uviedol to bahrajnský minister dopravy a telekomunikácií Kamal bin Ahmed Mohammed.
Región Perzského zálivu, ktorý sa nachádza uprostred BRI, je zároveň dôležitým trhom pre Čínu a platí to aj naopak, uviedol rovnako člen bahrajnskej vlády na investičnom fóre Gateway Gulf. “Iniciatíva Novej hodvábnej cesty (Belt and Road) je ambiciózna a široká svojou povahou… Vzájomným pôsobením môžeme dosiahnuť viaceré potenciálne príležitosti,” uviedol minister.
“Myslíme si, že Čína bude vždy hľadať nový trh pre svoj tovar a služby. Každý deň zvyšuje svoju výrobu a my môžeme byť trhom pre tieto tovary. Máme tiež mnoho projektov, ktoré môžu byť zaujímavé pre čínske spoločnosti,” pokračoval.
Bahrajnský minister dodal, že teraz existuje “skvelá príležitosť pre krajiny Blízkeho východu (krajiny GCC – Gulf Cooperation Council). Infraštruktúra už existuje, už máme k dispozícii cesty a obchodný koridor, máme politicky stabilný región, odolný finančný sektor. Vidím tu veľa oblastí, v ktorých môžu navzájom profitovať obidva regióny, Čína aj GCC. ”
Čínska iniciatíva, ktorú vyhlásil prezident Si Ťin-pching v roku 2013, má za cieľ zvýšiť prepojenosť a spoluprácu medzi východnou Áziou, Európou a východnou Afrikou.
Šesť členských krajín GCC (Bahrajn, Kuvajt, Omán, Katar, Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty) sa považuje za dôležitý región z obchodného v rámci Ázie ale aj v súvislosti s Európou. Bol totiž štvrtým najväčším exportným trhom pre krajiny EÚ v roku 2016.
Podľa zakladateľa a generálneho riaditeľa spoločnosti ARP Global Capital (investičná spoločnosť so sídlom v Dubaji) Yusufa Abdalla Alireza, ropa a s ňou súvisiace komodity sú “zjavnou odpoveďou” na to, ako môže región profitovať z prítomnosti Číny
“Čína sa v minulom roku stala najväčším dovozcom ropy prekonala USA. Čína je už od roku 2013 najväčším dovozcom ropných derivátov. Vlani sa stala aj druhým najväčším dovozcom LNG (skvapalneného zemného plynu) a miera rastu týchto sektorov je v Číne mimoriadna,” povedal.
Alireza vysvetlil, že okrem ropy a plynu existujú aj iné benefity. “Je tu veľa ďalších príležitostí, ako je napr. infraštruktúra… Okrem toho je tu vyspelý technologický priemysel a sektor inovácií. Na svete sú známe dve hlavné centrá inovácii – Silicon Valley a Shenzhen – takže by sme sa mali pozerať na západ ale i na východ,”povedal.
Peking, ktorý sa zameriava na infraštruktúrne projekty podporujúce obchod pozdĺž Hodvábnej cesty, už skôr oznámil plány na rozšírenie tejto logistickej trasy smerom do Afriky a Arktídy spolu s rozvojom námorných ciest. Vláda uviedla, že podporí podniky, aby vybudovali infraštruktúru a uskutočnili obchodné skúšobné plavby po arktických námorných trasách, ktoré by tvorili novú “Polárnu hodvábnu cestu”.