Banská Bystrica 17. marca (TASR) – Vzhľadom na veľké množstvo výtlkov v tejto zimnej sezóne a v úsilí využiť niekoľko teplých dní s vhodnými teplotami začala s opravami Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC), a. s. už 6. marca. Pokračovať bude podľa klimatických podmienok. "BBRSC má šesť závodov, ktoré pokrývajú všetky okresy Banskobystrického kraja, a tieto si určujú, ktoré cesty v ich správe sa začínajú opravovať, pričom v súčasnosti sa opravujú len väčšie poškodenia ciest," konštatovala pre TASR hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Monika Pastuchová.
Náklady na opravu výtlkov závisia od veľkosti a množstva výtlkov, od ceny obaľovanej zmesi a jej prepravnej vzdialenosti na miesto opráv. "Môžem však uviesť zo štatistiky, že za roky 2010 až 2012 sa priemerné ročné náklady na vysprávky ciest pohybovali vo výške 2,37 miliónov eur." Opravy pre BBSK vykonáva na základe zmluvy BBRSC, pričom rozsah opráv je daný limitom finančných zdrojov. "Rozpočet prác na opravu výtlkov nie je v súčasnosti stanovený. Vzhľadom na finančne mimoriadne náročnú zimnú službu, ktorá odčerpala takmer 70 % celoročného rozpočtu na údržbu, sa hľadajú mimoriadne zdroje na vykrytie potrebných prác," priblížila Pastuchová.
Dodala, že vyšší územný celok zobral v závere roka 2012 úver vo výške 10 miliónov eur, z ktorého sa zrekonštruuje aj 68,5 kilometrov (km) ciest v pôsobnosti závodov BBRSC. Schválený plán opráv a údržby na rok 2013 predstavuje čiastku 10,8 miliónov eur. Ten je daný finančnými možnosťami BBSK a nepokrýva ani technickými predpismi stanovenú štandardnú údržbu ciest II. a III. triedy. BBSK má podľa hovorkyne pripravené aj ďalšie projekty na opravy ciest, na ktoré chce získať peniaze z eurofondov. "Vlani sme realizovali osem projektov. Financie vo výške 16,3 milióna eur vystačili na opravu 143 km ciest a 20 mostov." BBSK vlastní 2461 km ciest II. a III. triedy a 1040 mostov.
Pastuchová spresnila, že opravy ciest sa zvyknú robiť od ukončenia zimnej služby, ktorá spravidla trvá od 1. decembra do 31. marca. Je to dané aj tým, že vonkajšie teploty musia spĺňať predpísané hodnoty, ktoré si vyžaduje technológia pokládky teplej obaľovanej zmesi (+ 10 °C niekoľko dní po sebe). Z uvedeného dôvodu aj výrobcovia teplej obaľovanej zmesi začínajú s výrobou zväčša v mesiaci apríl.