Bratislava 9. októbra 2018 (HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)
Slováci pred štvrťstoročím menej rozlišovali kvalitu potravín, ktorá je dnes prvotným kritériom pri výbere väčšiny zákazníkov. Tak ako vtedy, aj dnes však rozhoduje aj cena, keďže reálne sme nezbohatli – s platmi sa zdvihli aj ceny. Viac ľudí dnes zohľadňuje aj to, či ide o domáce, slovenské potraviny, alebo cudzie
Na tlačovej besede v priestoroch centrály na Bajkalskej ulici v Bratislave predstavilo vedenie spoločnosti Billa novinárom výsledky pôsobenia firmy na slovenskom trhu za uplynulých 25 rokov. Generálny riaditeľ Dariusz Bator uviedol, že Billa, pôvodne rakúska spoločnosť založená v roku 1953, otvorila svoju prvú filiálku na Slovensku v roku 1993 a neustále expanduje, keď dnes tu má viac ako 150 predajní a ročné tržby takmer 700 miliónov eur. V roku 1996 sa stala súčasťou medzinárodnej skupiny REWE so sídlom v Kolíne.
Po ňom vystúpila Eva Savinová z agentúry 2muse s analýzou vývoja nákupného správania Slovákov za uplynulých 25 rokov. Najdôležitejším a najmarkantnejším trendom je zvýšená orientácia na slovenské, zdravé a kvalitné potraviny.
Po príhovoroch jednotlivých členov vedenia slovenskej pobočky spoločnosti vystúpil analytik Ľubomír Drahovský so správou o stave slovenského maloobchodného trhu. Konštatoval, že v priebehu uplynulých desaťročí sa trh vyprofiloval a jednotlivé subjekty si našli svoju špecifickú tvár vo formáte hypermarketov a supermarketov. A práve Billa sa postupne vypracovala na lídra medzi supermarketmi. Zdôraznil, že aj nadnárodné reťazce chcú podporovať lokálnu produkciu, ale musí mať konkurencieschopnú cenu a konkurencieschopnú kvalitu. Billa chce v tomto byť akýmsi lídrom, keď údajne má zo všetkých reťazcov najväčší podiel slovenských potravín.
V časti vyhradenej otázkam novinárov potom generálny riaditeľ Billy odmietol návrh SNS na zavedenie odvodu pre obchodné reťazce ako nesystémový a škodlivý. Na otázku Hlavných správ, prečo sa Billa rozhodla zrušiť predaj časopisu Zem a Vek po tom, ako voči nemu jeden zákazník vyjadril svoj negatívny postoj, generálny riaditeľ Bator odpovedal: „K tomu sme sa už oficiálne vyjadrovali, nechcem to tu opakovať, rozhodnutie našej spoločnosti je diktované ekonomickými dôvodmi. Už sme o tom toľko hovorili, že je zbytočné sa k tomu vracať. Stojíme za tým, čo sme oficiálne povedali.“
Bola to vec, ktorá pobúrila časť verejnosti, pripomeňme si teda, o čo išlo: istý bloger napísal na facebook Billy, že keď vidí v sortimente tlačovín časopis Zem a Vek, príde mu nevoľno. Vzápätí dostal odpoveď z marketingového oddelenia firmy: „Dobrý deň Jakub, spoločnosť Billa sa rozhodla vylistovať časopis Zem a Vek. Od budúceho mesiaca ho na pultoch svojich predajní nebude predávať. Príjemný deň, Lenka.“
Na rozhorčené reakcie ďalších ľudí, a tiež politikov a niektorých nezávislých médií potom Billa zareagovala aj oficiálnym vyhlásením: „Spoločnosť BILLA, s.r.o. je súkromný podnikateľský subjekt podnikajúci v krajine s trhovým hospodárstvom a vystupuje zásadne apoliticky. Na základe svojho obchodného rozhodnutia sa spoločnosť rozhodla vyradiť z ponuky časopis Zem a Vek. Pravidelne obmieňame sortiment na našich pultoch, rozširujeme sortiment časopisov o nové tituly a dovtedy predávané časopisy vyraďujeme z ponuky. Denne sa to týka aj ďalšieho tovaru, ktorý vyraďujeme z ponuky a je nahradený novým tovarom podľa preferencií našich zákazníkov.“ Lenže tomuto vysvetleniu je ťažké uveriť: ak si zákazník na nejaký produkt zvykne a dobre sa predáva (čo je aj prípad úspešne predávaného časopisu Zem a Vek), aký môže byť marketingový dôvod mu jeho obľúbený titul odňať? Pán generálny riaditeľ sa najnovšie odvolal na „ekonomické dôvody“, ale iné časopisy či noviny, či iné zavedené druhy tovaru v sortimente neobmieňa. A tak je oprávnená otázka: nebolo to rozhodnutie predsa len politické? A ak Billa nehovorí zákazníkovi pravdu v tomto, dá sa jej veriť v inom?
Ivan Lehotský