Na tlačovej besede v priestoroch centrály na Bajkalskej ulici v Bratislave predstavilo vedenie spoločnosti Billa novinárom výsledky pôsobenia firmy na slovenskom trhu za uplynulých 25 rokov. Generálny riaditeľ Dariusz Bator uviedol, že Billa, pôvodne rakúska spoločnosť založená v roku 1953, otvorila svoju prvú filiálku na Slovensku v roku 1993 a neustále expanduje, keď dnes tu má viac ako 150 predajní a ročné tržby takmer 700 miliónov eur. V roku 1996 sa stala súčasťou medzinárodnej skupiny REWE so sídlom v Kolíne.
Po ňom vystúpila Eva Savinová z agentúry 2muse s analýzou vývoja nákupného správania Slovákov za uplynulých 25 rokov. Najdôležitejším a najmarkantnejším trendom je zvýšená orientácia na slovenské, zdravé a kvalitné potraviny.
Po príhovoroch jednotlivých členov vedenia slovenskej pobočky spoločnosti vystúpil analytik Ľubomír Drahovský so správou o stave slovenského maloobchodného trhu. Konštatoval, že v priebehu uplynulých desaťročí sa trh vyprofiloval a jednotlivé subjekty si našli svoju špecifickú tvár vo formáte hypermarketov a supermarketov. A práve Billa sa postupne vypracovala na lídra medzi supermarketmi. Zdôraznil, že aj nadnárodné reťazce chcú podporovať lokálnu produkciu, ale musí mať konkurencieschopnú cenu a konkurencieschopnú kvalitu. Billa chce v tomto byť akýmsi lídrom, keď údajne má zo všetkých reťazcov najväčší podiel slovenských potravín.
V časti vyhradenej otázkam novinárov potom generálny riaditeľ Billy odmietol návrh SNS na zavedenie odvodu pre obchodné reťazce ako nesystémový a škodlivý. Na otázku Hlavných správ, prečo sa Billa rozhodla zrušiť predaj časopisu Zem a Vek po tom, ako voči nemu jeden zákazník vyjadril svoj negatívny postoj, generálny riaditeľ Bator odpovedal: „K tomu sme sa už oficiálne vyjadrovali, nechcem to tu opakovať, rozhodnutie našej spoločnosti je diktované ekonomickými dôvodmi. Už sme o tom toľko hovorili, že je zbytočné sa k tomu vracať. Stojíme za tým, čo sme oficiálne povedali.“
Bola to vec, ktorá pobúrila časť verejnosti, pripomeňme si teda, o čo išlo: istý bloger napísal na facebook Billy, že keď vidí v sortimente tlačovín časopis Zem a Vek, príde mu nevoľno. Vzápätí dostal odpoveď z marketingového oddelenia firmy: „Dobrý deň Jakub, spoločnosť Billa sa rozhodla vylistovať časopis Zem a Vek. Od budúceho mesiaca ho na pultoch svojich predajní nebude predávať. Príjemný deň, Lenka.“
Na rozhorčené reakcie ďalších ľudí, a tiež politikov a niektorých nezávislých médií potom Billa zareagovala aj oficiálnym vyhlásením: „Spoločnosť BILLA, s.r.o. je súkromný podnikateľský subjekt podnikajúci v krajine s trhovým hospodárstvom a vystupuje zásadne apoliticky. Na základe svojho obchodného rozhodnutia sa spoločnosť rozhodla vyradiť z ponuky časopis Zem a Vek. Pravidelne obmieňame sortiment na našich pultoch, rozširujeme sortiment časopisov o nové tituly a dovtedy predávané časopisy vyraďujeme z ponuky. Denne sa to týka aj ďalšieho tovaru, ktorý vyraďujeme z ponuky a je nahradený novým tovarom podľa preferencií našich zákazníkov.“ Lenže tomuto vysvetleniu je ťažké uveriť: ak si zákazník na nejaký produkt zvykne a dobre sa predáva (čo je aj prípad úspešne predávaného časopisu Zem a Vek), aký môže byť marketingový dôvod mu jeho obľúbený titul odňať? Pán generálny riaditeľ sa najnovšie odvolal na „ekonomické dôvody“, ale iné časopisy či noviny, či iné zavedené druhy tovaru v sortimente neobmieňa. A tak je oprávnená otázka: nebolo to rozhodnutie predsa len politické? A ak Billa nehovorí zákazníkovi pravdu v tomto, dá sa jej veriť v inom?
Ivan Lehotský