Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) má ťažké srdce na úradníkov z ministerstva dopravy a výstavby, ako aj z ministerstva financií. Od svojho založenia v roku 2010 od štátu požaduje, aby peniaze z mýta išli hlavne na výstavbu a opravu diaľnic a ciest prvej triedy, ktoré sú preto v zlom stave, keďže nie sú peniaze na ich opravu. A to si potom odnášajú vozidlá a zdravie vodičov.
UNAS dlhodobo protestuje aj proti neprijateľnému a netransparentnému spôsobu deľby financií vyzbieraných za mýto, keď podľa nich vysoko neproporčná čiastka ostáva prevádzkovateľovi mýta, firme SkyToll, resp. sa stráca v ďalších subjektoch a štát ťahá za kratší povraz.
A napokon, v záujme konkurencieschopnosti slovenských dopravcov voči zahraničným, UNAS požaduje okamžité zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta, až do jeho doriešenia. Dopravcovia varujú, že ak sa tak nestane, okrem obmedzenia dopravy príde určite aj k zvýšeniu cien základných potravín.
UNAS sa v uplynulých rokoch obrátila aj na premiérov Fica aj Pellegriniho, ale bezvýsledne, ich požiadavky kompetentné orgány doposiaľ s prehľadom ignorovali.
Dopravcovia sa preto rozhodli v utorok 7. januára vstúpiť do štrajku. „Dôvodom prijatia tohto krajného opatrenia je dlhodobo sa zvyšujúce zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenia Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o nehospodárnom výbere mýta,“ vysvetlil Stanislav Skala z UNAS. „Len splnenie našich požiadaviek môže zabrániť celoštátnemu ochromeniu nákladnej autodopravy s nedozernými následkami. Autodopravcovia nie sú ťažné zvieratá, aby otročili od rána do večera v nedôstojných podmienkach, tolerujúc parazitov našej práce,“ dodal. Politici by si podľa neho mali uvedomiť, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude znamenať aj zvýšenie cien pre spotrebiteľov.
Dopravcovia, na základe výsledkov kontroly mýtneho systému, ktorú vykonal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), a tiež vlastných zistení, podali začiatkom decembra podnet na Generálnu prokuratúru SR pre podozrenie zo spáchania trestného činu. Zároveň požiadali v tejto súvislosti generálneho prokurátora Jaromíra Čižnára o vytvorenie špeciálnej vyšetrovacej skupiny.
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) na kroky UNAS zareagoval vyhlásením: „Nerozumiem tomu, prečo sa dopravcovia rozhodujú pre takýto krajný prostriedok presadzovania svojich požiadaviek. Pravidelne sa s nimi stretávame a rokujeme. Zástupcov autodopravcov jednoznačne ubezpečujem, že sme ich partnerom tam, kde máme kompetencie niečo zmeniť. Čo sa týka nového mýtneho systému, chcem, aby nová vláda, ktorá bude rozhodovať o tejto téme, našla všetko potrebné pre prijatie kompetentného rozhodnutia.“
„Od NDS požadujem prípravu transparentnej verejnej súťaže na nový mýtny systém. Už v marci 2019 začala svoju činnosť komisia pre prípravu a prehodnotenie podmienok fungovania systému spoplatnenia. Intenzívne pracujeme na príprave súťažných podkladov a na základe odporúčania Úradu pre verejné obstarávanie sme odštartovali predbežné trhové konzultácie,“ povedal Érsek.
Lenže autodopravcovia tvrdia, že po toľkých rokoch ignorovania zo strany úradníkov im už nestačí iba odpoveď „veď rokujeme“, ak výsledkom toho rokovania je, že sa vôbec nič nemení, úradníci si dopravcov na pol ucha vypočujú, ďalej si robia svoje a na oprávnené požiadavky dopravcov zvysoka kašlú.
UNAS v reakcii na vyhlásenie ministra Érseka uviedla, že minister nemá právo vydávať vyhlásenia na adresu autodopravcov o tom, čo je primerané a čo nie, a už vôbec nemá žiadne právo komentovať ohlásený štrajk autodopravcov, keďže práve za jeho „pustošiveho pôsobenia na ministerstve“ sa doprava všeobecne dostala tam, kde je.
„Pán Érsek mal štyri roky na to, aby sa zaujímal o problematiku autodopravy a autodopravcov a prišiel s riešeniami, ale nestalo sa tak. Ako člen vlády a na nátlak Česmadu bezohľadne dopustil zníženie veku vodičov kamiónov a autobusov, čím sa pokúsil ohroziť bezpečnosť cestnej premávky, na ktorú má dohliadať,“ uviedol Skala.
Podľa UNAS je dnes isté, že všetky rokovania autodopravcov, ktorých zastupuje UNAS (a nie obdobné združenie dopravcov Česmad, ktorý podľa UNAS kolaboruje s vládou), či už na ministerstve dopravy a výstavby, alebo na ministerstve financií, poslúžili len ako odpútavacie manévre a vecne nepriniesli vôbec žiadny výsledok – ak sa neráta skrytý výsmech úradníkov.
Zdá sa, že v kapitalizme je to jednoducho tak: kto si nevydupe, nemá. Smolu majú skupiny obyvateľov, ktoré sú z dôvodu svojej neorganizovanosti či iného dôvodu bezbranní, nemajú ako zatlačiť, a preto sú obeťami svojvôle úradníkov a politikov (napríklad majitelia motorových vozidiel, majitelia zbraní, daňovníci, rodičia…). Autodopravcovia však majú silný nástroj: svoje vozidlá. Môžu usporiadať blokádu. Ich trpezlivosť s čoraz ťažšími podmienkami na podnikanie sa mohla skončiť už dávno.
UNAS teda organizuje 7. januára o 12.00 na Rožňavskej ulici v Bratislave štrajk. Dopravcovia prosia občanov, aby boli voči štrajku tolerantní, a aby podporili opodstatnené požiadavky autodopravcov aj sami na svojich osobných vozidlách.
Dopravcovia možno očakávajú, že dva mesiace pred voľbami bude ministerstvo „povoľnejšie“ a ústretovejšie voči ich požiadavkám. Je však otázka, či to tak naozaj bude – Most-Híd má dnes asi iné starosti a tak je možné, že jediný, kto štrajkom autodopravcov môže získať, je populistická opozícia, ktorá sa chystá na prevzatie moci. Či ona bude po prevzatí moci voči kamionistom konštruktívnejšia, to ukáže len čas…
Ivan Lehotský