Hormuzský prieliv 3. júla 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Jonathan Sunderman/HO)
K incidentu došlo dňa 3. júla 1988. Osobné iránske lietadlo letu 655 bolo v iránskom vzdušnom priestore zničené americkým raketovým krížnikom USS Vincennes pohybujúcom sa v Hormuzskej úžine, pričom zahynulo všetkých 290 ľudí na palube. O udalosti prednedávnom informovala Encyclopaedia Britannica
V júli 1988 počas iránsko-irackej vojny prebiehali útoky na ropné tankery v Perzskom zálive. USA boli jednou z niekoľkých krajín, ktoré v tejto oblasti mali vojnové lode na zabezpečenie prepravy ropy. Bolo to tak aj v rámci ochranných opatrení, pretože v máji 1987 došlo k útoku irackých rakiet na americkú loď USS Stark.
V spomínaný deň 3. júla 1988 bola loď USS Vincennes pod velením kapitána Williama C. Rogersa III. zapojená do viacerých potýčok proti iránskym plavidlám. Kapitán Rogers, ktorý bol známy svojou agresivitou, ignoroval pokyny na zmenu smeru a namiesto toho pokračoval v prenasledovaní nepriateľských ozbrojených člnov.
Iránske lietadlo Airbus A300 práve vzlietalo okolo 10:47 hod. z iránskeho Bandar-e’Abbā do Dubaja v Spojených arabských emirátoch. Posádka lode USS Vincennes tento let Iran Air Flight 655 ihneď začala sledovať už od letiska, ktoré používali vojenské aj komerčné lietadlá. Počas nasledujúcich niekoľkých minút došlo na lodi k zmätku s identifikáciou lietadla, ktoré bolo nakoniec označené za stíhačku F-14. Po niekoľkých výstražných volaniach vypálila loď USS Vincennes o 10.54 hod. dve rakety zem-vzduch, ktoré zničili lietadlo a všetci tak zahynuli.
Ihneď po udalosti oficiálni predstavitelia USA uviedli, že iránske lietadlo rýchlo klesalo a smerovalo k lodi USS Vincennes. Avšak správa amerického námorníctva z 28. júla 1988, ktorá bola zverejnená 19. augusta, tieto tvrdenia vyvrátila a podľa nej iránske lietadlo v skutočnosti stúpalo “v rámci zavedenej leteckej trasy” s menšou rýchlosťou, ako ohlasovala loď USS Vincennes.
Americkí predstavitelia vrátane samotného prezidenta Ronalda Reagana sa nakoniec vyjadrili, že ide o “tragickú a poľutovaniahodnú nehodu”, ku ktorej došlo nesprávnou identifikáciou a “nevedomým skreslením údajov”. Americká strana tiež tvrdila, že kľúčovú úlohu zohrávala vtedajšia iránska agresia v rámci prebiehajúcej iránsko-irackej vojny. No neskôr v roku 1990 americké námorníctvo udelilo kapiatánovi lode Rogersovi vyznamenanie Legion of Merit za “vynikajúcu službu” počas operácií v Perzskom zálive.
Niektorí však namietali, že vyšetrovatelia si nevypočuli vyjadrenie iných svedkov, napríklad veliteľa blízkej lode USS Sides, ktorá identifikovala lietadlo ako komerčný let, alebo to, že Rogers medziiným dostal nariadenie zmeniť kurz lode niekoľko hodín pred incidentom. Navyše, loď USS Vincennes nebola v medzinárodných vodách, ako sa to tvrdilo, ale v iránskych vodách.
V Iráne sa všeobecne verilo, že americký útok bol zámerný a USA vraj mali s Irakom spojiť svoje sily. To potom zohralo úlohu v rozhodnutí Iránu súhlasiť s prímerím s Irakom v auguste 1988. V máji 1989 podal Irán na Medzinárodný súdny dvor žalobu proti USA a dohoda bola dosiahnutá až v roku 1996. USA vyjadrili “hlboké poľutovanie” a dohodli sa na zaplatení 61,8 miliónov dolárov rodinám obetí.