Svet 7. januára 2018 (HSP/sputnik/Foto: TASR/AP- Christophe Ena)
Internetoví užívatelia sa na fóre Reddit podelili so skúsenosťami o tom, ako obchodné reťazce, reštaurácie a dokonca predavači izbových rastlín klamú svojich zákazníkov. Svoje príbehy o ľstivých metódach v oblasti predaja tovaru a služieb zdieľali desiatky tisíc ľudí. Pritom mnohí z nich boli na opačnej strane predajného pultu, tj. boli marketológovia a predavači
1. Veľkost porcie
Majitelia reštaurácií majú mnoho trikov, o ktorých ani netušíme. Hlavným z nich je však ten, pri ktorom predávajú rovnako veľkú porciu za rôznu cenu.
Ide o to, že ak napríklad nalejete polievku do taniera, vizuálne budete mať dojem, že jej tam veľa nie je. Ale keď rovnaké množstvo polievky prelejete do misky, tak bude zaplnená až po kraj. Pritom miska polievky stojí niekedy viac ako tanier.
2. Jedlo dňa
Aj toto patrí medzi najpopulárnejšie triky. Niekedy v reštauráciách a kaviarňach ponúkajú jedlo dňa pripravené z potravín, ktorých minimálna trvanlivosť o chvíľu skončí. Aby nevyhadzovali peniaze kvôli pokazenému jedlu, pracovníci reštaurácií ponúkajú zľavy, aby ho vám predali.
3. Nakrájané údeniny a syry
Táto schéma je podobná tomu, čo sme opísali vyššie, ale používa sa v obchodoch. Nakrájané potraviny sú pre kupujúceho oveľa lákavejšie, pretože bude musieť vynaložiť oveľa menej úsilia, aby niečo pripravil. Preto zamestnanci obchodov krájajú údeniny a syry, ktorých trvanlivosť sa blíži ku koncu.
4. Prirodzenosť
Niektoré spoločnosti uisťujú, že ich výrobky sú neškodné pre prírodné prostredie, sú úplne prirodzené a sú vyrobené z recyklovaného materiálu alebo neobsahujú geneticky modifikované organizmy. Priamo v obchode si však tvrdenie predajcu nezistíte. Tento problém sa týka tak potravín, ako aj čistiacich prostriedkov, domácich spotrebičov, kozmetiky a mnohých ďalších výrobkov.
Je však nutné mať na pamäti, že existuje iba malý počet oficiálnych organických certifikátov. Všetky sú veľmi rozšírené, a preto aj dobre známe. Ak si všimnete nejaký neznámy symbol na obale výrobku, radšej skúste zistiť podrobnosti.
5. Záruka najnižšej ceny
Táto akcia je rozšírená v mnohých krajinách sveta. Niekedy vám skutočne ponúkajú tovar za tú najnižšiu cenu. Rozdiel môže byť síce nepatrný, ale napriek tomu existovať. Avšak nájdeme i ďalšie kategórie predajcov.
Internetoví užívatelia uviedli, že obchody s matracmi a domácimi spotrebičmi sa schválne dohovárajú s výrobcami, aby výrobky, ktoré odoberajú, mali exkluzívny názov. Nenájdete lacnejší výrobok, pretože tento matrac alebo tento vysávač s týmto názvom v inom obchode jednoducho nemajú.
6. Večne kvitnúce rastliny
Aj kvetinárstva občas využívajú triky. Keď kupujete kvitnúce izbové rastliny, tak si dajte pozor na puky.
Mnohí internetoví užívatelia mali skúsenosti s tým, že im predali kaktusy s nalepenými kvetmi. Pritom predavač sľuboval, že budú kvitnúť po celý rok.
Buďte pozorní, ak uvidíte, že sú na rastline nerozkvitnuté puky, tak to svedčí o tom, že asi skutočne rozkvitnú.
7. Pekné figuríny
Módne obchody vami tiež môžu manipulovať. Jeden z chytákov spočíva v tom, že veci, ktoré chcú predať, obliekajú na pekné figuríny. Kupujúci vidí, ako sa oblečenie k sebe hodí a výborne padne, a preto šance na nákup sú oveľa väčšie.
8. Posledná šanca
Ďalší trik spočíva v dôraze na to, že ponuka v najbližšej dobe prestane platiť alebo tovar už nebude. Podstata tohto triku spočíva v tom, že nebudete mať čas si všetko poriadne premyslieť a možno aj nájsť výhodnejšiu ponuku.