Brezolupy 26. mája (TASR/HSP/Foto:TASR)
Pedagógovia, logopédi a vychovávateľky sa pri deťoch zameriavajú na logopedickú stránku ich reči, jej nápravu či odstránenie deficitov v oblasti špecifických porúch učenia
Deti s menšími či závažnejšími problémami s rečou, poruchami učenia či určitým druhom postihnutia majú možnosť navštevovať Základnú školu internátnu (ZŠI) pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou so sídlom v Brezolupoch (okres Bánovce nad Bebravou), a to už od 1. januára 1990. Ako TASR informovala jej riaditeľka Jana Kupková, úplne prvými žiakmi školy bolo 30 detí s diagnózou vývinová dysfázia, ktorá patrí k najťažším poruchám narušenej komunikačnej schopnosti.
Na škole je len prípravný až štvrtý ročník. “Takže detičky nás navštevujú len počas prvého stupňa a aj v priebehu školskej dochádzky môžu prechádzať do bežnej základnej školy,” ozrejmila Kupková.
V priemere školu ročne navštevuje 50 žiakov, ktorí sú rozdelení do šiestich až siedmich tried. “Štvrtáci potom prechádzajú do bežnej základnej školy, kde sú už integrovaní do tried. Na niektorých je potrebné dohliadať, upraviť im učebné osnovy alebo im dať určité úľavy. Ale sú aj žiaci, ktorí fungujú na týchto školách bez úľav,” vysvetlila.
Pedagógovia, logopédi a vychovávateľky sa pri deťoch zameriavajú na logopedickú stránku ich reči, jej nápravu či odstránenie deficitov v oblasti špecifických porúch učenia. Školský vzdelávací program pritom vychádza z programu pre bežnú ZŠ. “Je tam však úprava v podobe individuálnej logopedickej intervencie, v rámci ktorej pracuje individuálne s každým dieťaťom logopéd, so zvyšnými v tom čase vychovávateľka, ktorá dostáva od neho pokyny. Rozdiel je tiež v prípravnom ročníku, v ktorom máme predmet rozvoj poznávacích schopností. Ten je zameraný na rozvoj funkcií potrebných pre úspešný nástup do prvého ročníka, a to na rozvoj zrakového a sluchového vnímania a diferenciácie, grafomotoriky, matematických predstáv, logického myslenia. Deti majú v prvom ročníku tiež predmet komunikačné stratégie, ktorý je zameraný na hovorovú reč, nácvik komunikačných situácií,” vymenovala Kupková.
Do siete škôl bola táto vzdelávacia inštitúcia zaradená od 1. septembra 1989 a do roku 2008 sa volala ZŠI pre nehovoriacich. Má niekoľko zložiek, a to základnú školu, internát, školský klub detí, od roku 2002 je jej súčasťou Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva a od roku 2005 aj Špeciálna materská škola, ktorú navštevujú deti nielen s narušenou komunikačnou schopnosťou, ale aj viacnásobným postihnutím. Žiakmi ZŠI v Brezolupoch sú deti z celého Slovenska, väčšina je však z Trenčianskeho samosprávneho kraja. V súčasnosti ZŠ navštevuje 51 žiakov a materskú školu 19 detí. Zriaďovateľom školy je Obvodný úrad v Trenčíne.