Ministerstvo dopravy a výstavby nám v súvislosti s rozhodnutím súkromného dopravcu uviedlo, že „je ochotné a pripravené rokovať s každým, kto sa podieľa na zabezpečovaní dopravných výkonov na Slovensku“ (informovali sme TU). IC vlaky však pokladá za adekvátnu alternatívu pre klientov.
Naproti tomu poslanec SaS Miroslav Ivak zavedenie IC vlakov považuje za poslednú kvapku deformácie podnikateľského prostredia v osobnej doprave, po predchádzajúcom zavedení vlakov zadarmo (viac TU). Dôsledky takýchto populistických krokov bude podľa neho znášať celá cestujúca verejnosť. „A samozrejme aj všetci daňoví poplatníci, lebo z našich daní tie straty budeme platiť,“ vysvetlil.
Železničná spoločnosť Slovensko ale tvrdí, že zavedenie IC vlakov bolo odborným a manažerským rozhodnutím. Hovorca spoločnosti Tomáš Kováč nám ozrejmil ďalšie výhody, ktoré môžu cestujúci využiť v IC vlakoch.
V decembri sa na trať Bratislava-Košice vrátili InterCity vlaky. Čo je hlavným cieľom tohto rozhodnutia?
Išlo o odborné a manažérske rozhodnutie. Vlaky InterCity (IC) považujeme za vlajkovú loď Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Sme národný dopravca, ktorý denne vypraví takmer 1500 vlakov. Vychádzali sme z predpokladov a z mapovaných analýz, že medzi východom a západom Slovenska chýbalo rýchle spojenie a prejdený čas je už dostatočne zaujímavý na to, aby ľudia prehodnotili svoje rozhodnutie ísť do Košíc autom. Toto všetko ukazovalo predovšetkým záujem cestujúcich o rýchle, komfortné spojenie Bratislavy a Košíc s poskytnutím kvalitných služieb.
Aké výhody prinesie toto opatrenie cestujúcej verejnosti?
IC vlaky priniesli cestujúcim najrýchlejšie vlakové spojenie Bratislavy a Košíc za 4 h 42 minút. Kvalitné služby v 1. triede – v cene lístka sú noviny, voda 0,5 l, teplý nápoj (káva alebo čaj), ale aj možnosť rezervovať si bezplatné parkovanie v Bratislave, Poprade, Žiline a v Košiciach. Vo vozňoch 2. triedy v cene lístka je voda 0,5 l, noviny a možnosť zapožičania hracích figúrok a kociek – v každom kupé s miestami 41 až 86 sa nachádza jeden stolík s plánom hry Človeče nehnevaj sa.
V komfortnej plneklimatizovanej 1. triede sú pre cestujúceho pripravené polohovateľné sedadlá, rozkladacie stolíky, elektrické zásuvky pre každé sedadlo, individuálne osvetlenie, bezplatné WiFi pripojenie k internetu.
V moderných plneklimatizovaných vozňoch 2. triedy sú k dispozícii elektrické zásuvky pri vybraných sedadlách, bezplatné WiFi pripojenie k internetu, obsluha mobilbarom. V IC vlakoch je možnosť rezervovať si miesta podľa smeru jazdy, povolená je preprava bicyklov v 1. aj 2. triede. K dispozícii je pojazdná úschovňa batožín – možnosť uložiť si batožinu alebo kočík- detské kupé, komfortná preprava imobilných cestujúcich. V reštauračnom vozni je možné objednať si teplé a studené jedlo pripravené z čerstvých surovín.
V súvislosti s rozhodnutím súkromného dopravcu RegioJet opustiť trať Bratislava-Košice Kováč uviedol: „ZSSK oficiálne potvrdenie o ukončení prevádzky vlakov súkromným dopravcom na linke Bratislava – Žilina – Košice zatiaľ nemá k dispozícii. RegioJetom prevádzkované časy dnes v grafikone ŽSR ešte nie sú zrušené. Už v minulosti zaznelo na túto tému množstvo vyhlásení, preto s konkrétnymi informáciami a rozhodnutiami o nových spojoch, obehoch súprav či dopravnej ceste bude ZSSK čakať až do oficiálneho potvrdenia odchodu spoločnosti RegioJet z danej trate.“
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).