Po zverejnení rozhodnutia RegioJetu sa na súčasnú vládu začala valiť vlna kritiky. Stanovisko k rozhodnutiu súkromného prepravcu nám poskytol opozičný poslanec a tímlíder strany SaS pre dopravu a stavbeníctvo Miroslav Ivan.
Myslíte si, že opätovnou prevádzkou IC vlakov Železnicami Slovenskej republiky došlo k vyštvaniu súkromnej firmy RegioJet zo Slovenska?
Opätovné zavedenie stratových IC vlakov je posledná kvapka k deformácii podnikateľského prostredia v osobnej doprave, po predchádzajúcom zavedení vlakov zadarmo. Takže sa niet čo čudovať, že ten, ktorý podniká na týchto linkách na vlastné riziko a prípadné straty znáša sám, sa nakoniec rozhodol z dopravného trhu na týchto linkách odísť.
Stotožňuje sa strana Sas s názorom šéfa RegioJetu Radima Jančuru, že vinu na odchode nesie predseda parlamentu Andrej Danko a premiér Robert Fico?
Samozrejme. Predchádzajúca vláda Roberta Fica zaviedla vlaky zadarmo a zásadným spôsobom tak zmenila podnikateľské podmienky v osobnej doprave. Zavedením IC vlakov, ktoré podľa všetkých analýz budú stratové, boli politickou témou strany SNS a jej predsedu Andreja Danka. Ten sa už v predvolebnom období vyjadroval, ako tu on nechce žlté vlaky. Dôsledky takýchto populistických krokov nakoniec bude znášať celá cestujúca verejnosť. A samozrejme aj všetci daňoví poplatníci, lebo z našich daní tie straty budeme platiť.
Danko na svojom facebookovom profile komentujúc rozhodnutie súkromného prepravcu okrem iného uviedol: „Nešlo mu o ľudí, ale len o firemný zisk. Už pri prvom IC vlaku som hovoril, že sa teším na zdravé konkurenčné prostredie. Súkromník namiesto lepších podmienok pre občanov, radšej z nášho trhu odišiel.“ Aký je váš názor na jeho vyjadrenie?
“Súkromník”, ako ho pán Danko nazval, zamestnáva desiatky ľudí na týchto linkách. Platí im mzdy a odvádza za nich dane a odvody. Prevádzkuje vlaky, na ktoré sú v drvivej väčšine chvály. A samozrejme, ako každý podnikateľ, cieľom je zisk. Aby ho ale dosiahol, musí získať čo najviac cestujúcich a skvalitňovať služby. A teda o cestujúcich, ako zákazníkov mu ide v prvom rade a nie ako tvrdí pán Danko. A ak pán Danko hovorí o konkurenčnom prostredí spustením štátnych IC vlakov, veľmi sa mýli. To by tu bolo, ak by štát vytvoril výhodné podmienky pre súkromných prepravcov a nechal ich medzi sebou o klientov súťažiť. Štát je zlý gazda a nemá čo podnikať. Potvrdilo sa to už v minulosti, a potvrdí sa to aj teraz. A tie straty zaplatíme my všetci.
Myslíte si, že štát by mal preplácať určité náklady aj súkromnému prepravcovi, ako to robí v prípade ŽSR?
Ak hovoríme o preplácaní nákladov na základe objednanej dopravy vo verejnom záujme, tak áno. Ale systémovo a zároveň by sa mal štát snažiť tieto dotácie postupne znižovať. Dnes má ZSSK na tieto služby prakticky monopol, a aj keď zmluva so štátom umožňuje tento objem medziročne znižovať, štát pre to nerobí nič. Ešte aj jedinú súťaž na linku Bratislava-Banská Bystrica, ktorá sa už mala vyhodnocovať, ministerstvo dopravy nedávno zrušilo.
Aké riešenie navrhuje SaS, aby v železničnej doprave došlo k “zdravej konkurencii”?
V prvom rade musí zrušiť vlaky zadarmo a IC vlaky. A analyzovať, ktoré linky v rámci dopravných služieb vo verejnom záujme prevádzkované ZSSK, by sa mohli ponúknuť do súťaže súkromným prepravcov. Tak by sme mohli ušetriť ročne niekoľko miliónov eur a zároveň by medzi prepravcami prebiehala súťaž o cestujúcich, čo by prinieslo zlepšenie kvality cestovania.