Bratislava 7. decembra 2022 (HSP/rmx.news/Foto:screenshot)
V prieskume, ktorý sa uskutočnil v 36 krajinách a zahŕňal 12 európskych krajín, sa hodnotili očakávania spotrebiteľov týkajúce sa hospodárskej výkonnosti v ich krajine v budúcom roku, informuje REMIX News
Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Ipsos, ktorý sa uskutočnil v 36 krajinách, sú spotrebitelia na celom svete pesimistickí, pokiaľ ide o ich krajinu aj ich vlastné ambície v nadchádzajúcom kalendárnom roku, pričom väčšina z nich očakáva zhoršenie svojej osobnej finančnej situácie.
Prieskum, ktorý si objednalo Svetové ekonomické fórum, odhalil, že viac ako polovica spotrebiteľov v zahrnutých krajinách očakáva, že inflácia, úrokové sadzby a nezamestnanosť budú naďalej rásť, zatiaľ čo ich vlastná životná úroveň a disponibilný príjem v roku 2023 klesnú.
Medzi spotrebiteľov európskych krajín, ktorí sa zúčastnili na prieskume, patria spotrebitelia z Maďarska, Poľska, Rumunska, Nemecka, Holandska, Írska, Belgicka, Španielska, Francúzska, Švédska, Spojeného kráľovstva a Dánska.
Viac ako 7 z 10 respondentov (71 %) očakáva, že miera inflácie v ich krajine bude v novom roku naďalej rásť, pričom 67 % a 64 % odhaduje ďalší nárast úrokových sadzieb a nezamestnanosti.
Stále viac ako polovica (58 percent) respondentov sa domnieva, že v ich krajine sa budú zvyšovať dane, keďže výkonnosť globálnej ekonomiky kolíše, pričom len 29 percent očakáva zvýšenie vlastnej životnej úrovne a 28 percent tvrdí, že sa zvýši ich disponibilný príjem.
Poľsko a Maďarsko sú európskymi krajinami s najvyššou mierou pesimizmu v súvislosti s mierou inflácie, pričom 79 percent, resp. 77 percent spotrebiteľov očakáva, že kríza životných nákladov sa skôr zhorší, ako zlepší.
Podobne obe krajiny spolu s Rumunskom tvoria trojicu národov, ktoré sa najviac obávajú nezamestnanosti. Maďarsko (74 %), Rumunsko (74 %) a Poľsko (69 %) sú vysoko nad celosvetovým priemerom tých, ktorí veria, že nezamestnanosť v roku 2023 vzrastie.
Rumunsko, Francúzsko a Španielsko sú na čele rebríčka európskych krajín, v ktorých sa spotrebitelia domnievajú, že ich daňová povinnosť v budúcom roku vzrastie, pričom neuveriteľných 85 percent Rumunov verí, že dane v ich krajine sa zvýšia, v porovnaní so 66 percentami vo Francúzsku a 63 percentami v Španielsku.
Európske krajiny pritom tvoria 9 z 10 najpesimistickejších spotrebiteľov, pokiaľ ide o ich vlastnú životnú úroveň. Zatiaľ čo Japonsko sa nachádza na konci tabuľky s iba 8 % respondentov, ktorí sú presvedčení o zlepšení svojej osobnej situácie v roku 2023, Taliansko (14 percent); Španielsko, Holandsko, Poľsko, Belgicko a Maďarsko (16 percent); Spojené kráľovstvo (17 percent); a Francúzsko a Dánsko (18 percent) tvoria spodnú desiatku.
Podobne len 13 percent Talianov a 15 percent Španielov a Britov verí, že ich disponibilný príjem sa v budúcom roku zvýši.
Väčšina ľudí, ktorých sa týka kríza životných nákladov, očakáva, že sa zvýšia ceny médií, potravín a iných položiek v domácnosti, zatiaľ čo hypotéky, nájomné a náklady na spoločenské aktivity sú menej znepokojujúce.
Takmer tri štvrtiny spotrebiteľov (74 %) za svoje pesimistické vyhliadky vinia stav svetovej ekonomiky, zatiaľ čo 70 % pripisuje rast cien ruskej invázii na Ukrajinu a jej dôsledkom. Takmer dve tretiny (62 percent) obviňujú podniky z dosahovania nadmerných ziskov na úkor spotrebiteľov, 61 percent obviňuje pandémiu Covid-19, zatiaľ čo polovica sa domnieva, že imigrácia do ich krajiny je dôvodom na obavy.