Vyhlásenie uskutočnil minister obrany po tom, čo bývalý šéf ministerstva Velizar Šalamanov v odvolaní koalície Demokratické Bulharsko vyjadril rozhorčenie nad tým, že si nikto nespomína na haváriu vrtuľníka Mi-17 a príčinu tohto incidentu. Šalamanov spojil príčinu havárie s možnou nesprávnou obsluhou vrtuľníka a malým počtom výcvikových letov a tiež vyzval Bulharsko, aby sa obrátilo na spojencov NATO vo veci opráv zariadení.
V reakcii na to terajší minister obrany Karakačanov uviedol ako príklad krajiny NATO, ktoré majú v prevádzke “nebezpečné ruské vybavenie”: Poľsko má 18 stíhačiek Su-22 a 30 MiGov-29. Slovensko nedávno tiež oznámilo, že podpíše dohodu s Ruskom na obsluhu svojich MiG -29. Ako poznamenal minister Bulharska, NATO má členov východnej Európy, ktorí “netrpia politickými komplexmi”.
Karakačanov tiež zdôraznil, že práve vďaka týmto úvahám, ktoré vyjadruje Šalamanov, zostalo zariadenie v prevádzke dlhú dobu bez obsluhy a počet letových hodín prudko klesol.
“Doba nečinnosti v otázke podpory lietadiel v bulharskej armáde uplynula,” povedal Karakačanov a pripomenul, že vláda už poskytla finančné prostriedky na opravy a údržbu vrtuľníkov.
Predtým bulharské ministerstvo obrany podpísalo dohodu o oprave vrtuľníkov Mi-17 a Mi-24, z ktorých väčšina bude vykonaná ruskými podnikmi.
Bulharský Mi-17 havaroval 11. júna 2018, obaja členovia posádky nehodu neprežili. Ako uviedol veliteľ bulharského letectva Tsanko Stojkov, príčinou katastrofy bola chyba v činnosti posádky. K týmto záverom dospela Vojenská polícia a Vojenské štátne zastupiteľstvo, ktoré vykonali dve nezávislé vyšetrovania. Bolo zistené, že od začiatku roku 2018 bola doba letu oboch pilotov len 17 – 18 hodín.