Sofia 18. júna 2019 (HSP/Sputnik/Foto:/HSP/Foto:TASR-Branislav Račko)
Bulharský minister obrany Krasimir Karakačanov uviedol, prečo by krajina mala podporovať sovietsku leteckú techniku. Podľa neho sa stav vyzbrojovania stáva nebezpečnejším, keď nie je podporovaný, uvádza sa na internetových stránkach Ministerstva obrany Bulharska
Vyhlásenie uskutočnil minister obrany po tom, čo bývalý šéf ministerstva Velizar Šalamanov v odvolaní koalície Demokratické Bulharsko vyjadril rozhorčenie nad tým, že si nikto nespomína na haváriu vrtuľníka Mi-17 a príčinu tohto incidentu. Šalamanov spojil príčinu havárie s možnou nesprávnou obsluhou vrtuľníka a malým počtom výcvikových letov a tiež vyzval Bulharsko, aby sa obrátilo na spojencov NATO vo veci opráv zariadení.
V reakcii na to terajší minister obrany Karakačanov uviedol ako príklad krajiny NATO, ktoré majú v prevádzke “nebezpečné ruské vybavenie”: Poľsko má 18 stíhačiek Su-22 a 30 MiGov-29. Slovensko nedávno tiež oznámilo, že podpíše dohodu s Ruskom na obsluhu svojich MiG -29. Ako poznamenal minister Bulharska, NATO má členov východnej Európy, ktorí “netrpia politickými komplexmi”.
Karakačanov tiež zdôraznil, že práve vďaka týmto úvahám, ktoré vyjadruje Šalamanov, zostalo zariadenie v prevádzke dlhú dobu bez obsluhy a počet letových hodín prudko klesol.
“Doba nečinnosti v otázke podpory lietadiel v bulharskej armáde uplynula,” povedal Karakačanov a pripomenul, že vláda už poskytla finančné prostriedky na opravy a údržbu vrtuľníkov.
Predtým bulharské ministerstvo obrany podpísalo dohodu o oprave vrtuľníkov Mi-17 a Mi-24, z ktorých väčšina bude vykonaná ruskými podnikmi.
Bulharský Mi-17 havaroval 11. júna 2018, obaja členovia posádky nehodu neprežili. Ako uviedol veliteľ bulharského letectva Tsanko Stojkov, príčinou katastrofy bola chyba v činnosti posádky. K týmto záverom dospela Vojenská polícia a Vojenské štátne zastupiteľstvo, ktoré vykonali dve nezávislé vyšetrovania. Bolo zistené, že od začiatku roku 2018 bola doba letu oboch pilotov len 17 – 18 hodín.