Bratislava 3. decembra 2022 (HSP/Foto:TASR/AP-Ajeng Dinar Ulfiana/Pool Photo via AP, Twitter/President Biden)
A je to tu znova. EÚ a USA sa na samite G20 na Bali už po niekoľkýkrát spojili, aby sa zaviazali, že sa nenechajú predbehnúť Si Ťin-pchingovou iniciatívou Pásmo a cesta – obrovským čínskym plánom na vytvorenie novodobej Hodvábnej cesty investícií do infraštruktúry, píše POLITICO
V utorok sa Európania a Američania snažili upriamiť pozornosť na svoj plán v hodnote 600 miliárd dolárov, ktorým chcú čeliť snahám Pekingu uplatniť svoj vplyv prostredníctvom masívnych výdavkov na prístavy, cesty, železnice a energetické siete v rozvíjajúcich sa ekonomikách.
Problémom je: Túto pesničku sme už počuli mnohokrát.
Na Bali to bolo všetko o optike. V konferenčnej sále luxusného hotela Kempinski s výhľadom na Indický oceán prezident USA Joe Biden a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová predstavili Partnerstvo pre globálnu infraštruktúru a investície za prítomnosti Joka Widoda, prezidenta Indonézie, ktorá je hostiteľom tohtoročného stretnutia G20.
Von der Leyenová prisľúbila: “Ponúkame hodnotovo orientované, vysokoštandardné a transparentné partnerstvá v oblasti infraštruktúry pre krajiny s nízkymi a strednými príjmami.”
Ak vám to všetko znie veľmi povedome, môžete mi odpustiť. Už ste to počuli. Genéza PGII sa zrodila na zasadnutí G7 v Británii v roku 2021 a oficiálne bola spustená na zasadnutí G7 ešte v júni. Možno ste už počuli aj o predchádzajúcej americkej inkarnácii tohto plánu pod názvom “Vybudovať späť lepší svet”, zatiaľ čo EÚ svoje úsilie odlieva ako iniciatívu Global Gateway. Západ je dobrý v zavádzaní a pomenovávaní plánov, ktoré majú konkurovať iniciatíve Belt and Road, veľkou otázkou je, či niekedy dokáže vážne vyzvať Čínu v praxi.
Znepokojujúcim znakom pre Bidena a von der Leyenovú bolo, že len málo rozvojových krajín sa dostavilo na stretnutie, o ktorom Biden a von der Leyenová dúfali, že bude silným odkazom na konfrontáciu so Siovou iniciatívou Belt and Road. Jedinými prítomnými rozvojovými krajinami boli veľký rival Číny India a hostiteľská Indonézia.
Západ už roky zápasí s budovaním značky. Zatiaľ čo čínsky plán sa rýchlo zmenil na oceľ a betón, odpoveď Západu na čínsku iniciatívu Pásmo a cesta zostáva nejasná.
Predovšetkým ide o spôsob, ako “spojiť know-how, odborné znalosti a hlavne peniaze” z viacerých krajín, uviedla Erin Murphyová z washingtonského Centra pre strategické a medzinárodné štúdie.
Antoine Bondaz, odborník na Čínu z parížskej Nadácie pre strategický výskum, kritizoval neschopnosť Západu predložiť konkrétne projekty.
“Ak chceme byť dôveryhodní, musíme menej bľabotať a začať realizovať konkrétne projekty, a to aj v indo-pacifickom regióne,” povedal.
EÚ v nevýhode
Čína mala so svojou iniciatívou Pásmo a cesta konkurenčnú výhodu a bola v nej prvá. Bola spustená v roku 2013, keď rozvojové krajiny videli v Pekingu príležitosť, ako pomôcť poháňať ich ekonomiky.
A zatiaľ čo Peking môže využiť svoje štátne spoločnosti na zdvojnásobenie svojej globálnej stratégie, Brusel a Washington nemôžu svoje spoločnosti nútiť, aby tak urobili, aj keď veľmi chcú zapojiť súkromný sektor do svojich iniciatív.
Na strane USA a EÚ existujú určité plány, ale podrobnosti sú často hmlisté a časovo ohraničené. Hoci sú často rozhodujúce z hľadiska pomoci a rozvoja, zďaleka nepredstavujú hlavné obchodné páky, ktoré Čína vytvorila. Plány EÚ zahŕňajú plávajúce fotovoltaické elektrárne v Albánsku a vodíkové projekty s Namíbiou, Egyptom, Kazachstanom, Indiou a Čile. Programy USA siahajú od sanitácie vo Východnom Timore po zdravotnícke služby v Brazílii.
Murphy zdôraznil, že Západ do veľkej miery doháňa Číňanov a že vyrovnať sa veľkosti a rozsahu iniciatívy Pásmo a cesta nie je reálne. “Existujú však spôsoby, ako byť v tomto smere inteligentný… zamerať sa na kvalitu projektov, a nie na kvantitu, a zamerať sa na oblasti, ktoré Čína nezískala.”
Podľa niektorých bruselských predstaviteľov je problémom EÚ pri realizácii Global Gateway aj to, že sa ho rozhodlo prevziať Generálne riaditeľstvo pre medzinárodné partnerstvá. “Európska služba pre vonkajšiu činnosť by mala oveľa lepšie predpoklady na strategické riešenie projektov, keďže je menej náchylná na zameranie GR INTPA na pomoc a rozvoj a kritickejšie sa zamýšľa nad výzvou Číny,” povedal jeden z diplomatov EÚ.
Iniciatíva Pásmo a cesta vyvolala kritiku na viacerých frontoch, napríklad obvinenia z vytvárania dlhových pascí pre partnerské krajiny vrátane Čiernej Hory a Srí Lanky prostredníctvom ekonomicky neudržateľných spoločných projektov.
“Rozhodný protiúder je určite v geopolitickom a hospodárskom záujme Západu,” uviedla Francesca Ghirettiová z Mercator Institute for China Studies.
Ak Západ nie je aktívny v krajinách alebo regiónoch, kde je Čína, “strácame pôdu pod nohami, pokiaľ ide o vzťahy s krajinami, ktoré sú dôležité nielen na multilaterálnych fórach, ako je OSN, ale aj z hospodárskeho hľadiska, aby sme si zabezpečili budúcu prosperitu z hospodárskeho hľadiska,” dodala.
“Je nesmierne dôležité, aby sme to mali správne. Ale bohužiaľ sme to mali viackrát zle,” povedala Ghirettiová.
Podľa nej je pre Západ ťažké konkurovať iniciatíve Pekingu, pretože na Západe panuje napätie medzi rozvojom a strategickejším prístupom. “Stále kolíšeme medzi navrhovaním balíkov pomoci krajinám, ktoré chcú len obchodovať, a zároveň nehráme na to, aké sú naše strategické záujmy a naše obchodné záujmy.”