Teplice 2. októbra 2018 (HSP/Sputnik/Foto: TASR/AP- Gregorio Borgia)
Nadchádzajúcich komunálnych volieb v českom meste Teplice sa zúčastnia aj dvaja kandidáti arabského pôvodu. Na tento fakt upozornila občianska aktivistka Iva Procházková. Následne bola jej stránka na Facebooku zablokovaná. Aleš Zelenka sa pre Sputnik porozprával s Procházkovou o celkovej situácii v meste
Aktivistka uviedla, že v meste je skutočne veľa moslimov, a to aj navzdory tomu, že sa ich počet v poslednej dobe nejako znížil. Títo obyvatelia sa nevedomky ukázali ako „necitliví” k poriadku aj k tradíciám mesta a postupne obsadzujú centrum mesta, v školách zavádzajú moslimské menu a pod. Situácia v meste však podľa Procházkovej nemá nič spoločné so súčasnou migračnou krízou. Zároveň ale vyjadrila svoje obavy, že moslimskí migranti budú predpokladať, že pre nich bola v meste Teplice, vzhľadom k blízkosti mesta k nemeckým hraniciam, pripravená akási základňa.
Podľa Procházkovej nebudú moslimskí politici schopní chrániť záujmy celého mesta, pretože, ako sama dodáva, islam nie je len náboženstvo, ale je to aj celý právny systém a etické normy. Dodala, že praví moslimovia budú hájiť predovšetkým záujmy moslimov.
Zvýšil sa počet moslimských turistov do Teplíc počas posledných niekoľkých rokov?
Počet „turistov”, čiže kúpeľných hostí, sa podľa môjho názoru znížil, ale aj tak je ich v meste toľko, že kým napríklad v štvrti Řetenice moslima nestretnete, tak tradične Šanov či Prosetice a už aj centrum sú ich počas sezóny plné. V samotnom Šanove je moslimov potom toľko, že sa to veľmi výrazne prejavuje na komforte života v tejto štvrti. Obsadzujú už aj ďalšie parky v meste – park pri divadle, alebo tiež Zámockú záhradu, čo v praxi znamená rozšírenie sa do centra mesta.
Prečo moslimskí turisti miestnym obyvateľom prekážajú? Správajú sa neslušnešie v porovnaní s návštevníkmi z iných krajín?
Majú iný životný štýl aj rytmus – to je pochopiteľné, oni ho ale praktizujú do takej miery, že bezohľadným správaním necitlivým voči našim zvyklostiam, pravidlám, ale často i zákonom, dávajú najavo svoju aroganciu a nie neochotu, ale doslova nemysliteľnosť podriadiť sa a prispôsobiť životu a kultúre krajiny, v ktorej sú hosťami. Toto je vec, ktorú vôbec neriešia, považujú za automatické, že všetko sa prispôsobuje im. To, že „obsadia” svoje územie tak, že z nich prakticky vytlačia a vylúčia prítomnosť inej kultúry ako svojej, je len dôsledkom ich nadradeného správania.
Triviálnym znakom je neporiadok v parku – nemajú potrebu používať koše, alebo riešiť, čo po nich zostane. Na jednom mieste sa ich vždy sústredí toľko, že hlučnosť, nezvládnuté nedisciplinované deti, zmienený neporiadok a nadradené správanie odradí každého, kto by v parku hľadal pokoj a odpočinok – od miestnych obyvateľov až po nearabských kúpeľných hostí.
Obyvatelia priľahlých domov sa môžu rozlúčiť s nočným pokojom, alebo napríklad predstavou ísť vyvenčiť psa do parku. V tejto miere sa to týka predovšetkým podvečerných a večerných hodín, počas dňa trápia predavačky v nákupných centrách, ktoré si sťažujú na ich panovačnosť a nedisciplinovanosť. Alebo arabské deti s pestúnkami eliminujú možnosť iných detí a ich rodičov navštevovať detské ihrisko v Šanove. A to sa netýka len českých detí, ale aj ostatných menšín. Ďalšou kapitolou je zvláštne zachádzanie a zdemolované izby v kúpeľoch… bolo by to na dlho.
Ovplyvnila nejako prístup miestnych obyvateľov k moslimským turistom súčasná migrační kríza v Európe?
Myslím, že so súčasnými migrantmi miešajú moslimov v meste Teplice len skutočne neinformovaní ľudia, aj keď som také náznaky občas aj zaznamenala. Na druhej strane nás sa to, aj keď nepriamo, tiež týka. To, čo by malo desiť obyvateľov Teplíc, je silné zázemie, ktoré moslimovia v Tepliciach majú, a naviac blízkosť nechránených hraníc s Nemeckom. Nemecká tajná služba priznáva, že sa na jej území pohybuje okolo 2 000 hľadaných islamistov. Myslím, že to, že niektorého z nich napadne ukryť sa v teplickej komunite, nie je tak nepredstaviteľné. Niektoré správy o tom, čo sa deje a hlása v českých mešitách, sú v tomto smere dosť znepokojivé. Inak ale nepozorujem, že by migračná vlna zmenila odmietavý prístup obyvateľov k nájazdom kúpeľných hostí z arabského sveta.
Majú niekde turisti z arabských krajín záujem o trvalý pobyt v Česku?
To považujem za najpalčivejší problém dnešných Teplíc. Moslimovia nielenže okolo Teplíc skúpili stovky pozemkov, vlastnia aj desiatky domov priamo v meste a napríklad na teplickom sídlisku Prosetice už arabské mená na zvončekoch nie sú ničím zvláštnym. Prejavuje sa to aj zvýšeným počtom moslimov v meste teraz mimo sezóny, kedy kúpeľní hostia odišli.
Moslimov stretávam denne v MHD, v obchodoch, u lekára, na uliciach, pre teplickej školy evidentne neplatí precedens súdneho rozhodnutia zo zdravotníckej školy v Prahe a zahalené moslimky tu bežne navštevujú už aj (sekulárnu) základnú školu, v školských jedálňach varia špeciálne obedy pre moslimov, skrátka sa pomaly a iste stávajú nenápadnou súčasťou mesta a obyvatelia si ani neuvedomujú, že si na nich takto zvykajú.
To, že nám hrozí bezprostredné nebezpečie vzniku paralelnej právnej spoločnosti a no-go zóny, ako je známe z mnohých západoeurópskych miest. Vrcholom toho všetkého je pre mňa celkom nepochopiteľná snaha niektorých obyvateľov mesta Teplice nominovať ich do komunálnych volieb. To je výsmech všetkým obyvateľom, ktorí ich buď útrpne znášajú, alebo sa akokoľvek snažia s tým niečo robiť. Ale aby som bola objektívna – je rozdiel medzi niekoľkými desiatkami rokov usadenými moslimami a kúpeľnými hosťami – v národnosti, v postavení, v integrácii. Nie je však medzi nimi žiadny rozdiel v príslušnosti k ideológii islamu, čo považujem za smerodajné.
Domnievate sa, že krajina, prípadne mesto, musí triediť návštevníkov podľa ich národnosti? Ak je to vôbec možné?
Ne, netuším, prečo by malo, nejde ani v najmenšom o triedenie a už vôbec o národnosti. Je len potrebné aplikovať pravidlá a zákony dôsledne voči všetkým. Je pravda, že ak by sa tak dialo, určité národnosti by sa „vytriedili” samé.
Myslíte si, že Khalouf Abdul Rahman a Ziad Hindawi nebudú schopní hájiť záujmy väčšiny obyvateľov Teplíc len preto, že sú moslimovia arabského pôvodu?
Áno, som o tom presvedčená. A nejde pritom vôbec o ich pôvod alebo schopnosti. Nepoznám ich natoľko, aby som mohla posudzovať ich kompetencie a záujmy, ak by neboli moslimovia. Ale ako iste viete, islam nie je len náboženstvo. Náboženstvo tvorí len jeho malú časť, ide o komplexnú ideológiu, ako napríklad nám známy komunizmus (teraz neporovnávam obsah, ale formu). Súčasťou islamu je tak aj vlastný právny systém a súbor etických noriem, ktoré napríklad zaväzujú každého moslima prioritne dodržiavať šaríu, teda ich právny poriadok pred inými právnymi normami, a na základe toho tiež vždy za všetkých okolností hájiť záujmy islamu. Majú k tomu zriadený aj zvláštny inštitút zvaný takía, ktorý dovoľuje, či priamo nariaďuje moslimovi klamať, ak je to v záujme islamu – som presvedčená, že práve tvrdenie o tom, ako títo kandidáti budú hájiť záujmy mesta, je príkladom takéhoto zaobchádzania. Vládnuť mestu z radnice by bol pre islam iste veľký prínos. Verím, že sú iste dobrými moslimami, čo ich diskvalifikuje mať moc rozhodovať o obyvateľoch nemoslimskej krajiny.