Budimír 24. októbra 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)
Nový slovenský šport sixball môže pomôcť deťom s poruchou pozornosti sprevádzanou hyperaktivitou (ADHD). Vyplýva to z prvých výsledkov výskumu zameraného na experimentálne overovanie účinnosti intenzívnej športovej činnosti na kvalitu kognitívneho fungovania žiakov prvého stupňa základnej školy. Do experimentu sa zapojili Základná škola (ZŠ) v Budimíre (okr. Košice okolie) a ZŠ P. O. Hviezdoslava v Snine, ktoré majú vybudované ihriská na sixball.
“Prvé výsledky naznačujú, že intenzívna krátkodobá športová činnosť má vplyv na kontrolu pozornosti a rôzne iné rozumové ukazovateľa a myšlienkové procesy, ktoré zabezpečujú to, že dieťa sa v škole lepšie učí,” uviedla dnes pre novinárov docentka Iveta Kovalčíková z Pedagogickej fakulty Univerzity v Prešove, ktorá výskum s ďalšími odborníkmi realizuje.
Sixball, predtým známy ako fajnball, je nekontaktná hra na uzavretom ihrisku, kde hrajú proti sebe obyčajne štyria hráči. Cieľom je dať gól ľahkou loptou, ktorú odráža otvorenou dlaňou. Hráči sa pohybujú v dynamickom sedení, kľačmo, plazením alebo kotúľmi na žinenke. Deti sa pri dynamickej hre museli v experimente päť až sedem minút intenzívne sústrediť. “Prednosť sixballu je v spojení fyzickej záťaže s intenzívnou kognitívnou záťažou, čo je koncentrácia na pravidlá a vyhodnocovanie aktuálnej situácie na ihrisku,” uviedla Kovalčíková.
Výskum bude trvať celkovo tri roky, zatiaľ má za sebou prvú polročnú etapu. V jej rámci bol experimentálne overovaný sixball na vzorke žiakov s ADHD. Do experimentu bolo zapojených zhruba 160 žiakov, pričom v zápasoch hrali vždy dve deti s diagnostikovanou poruchou pozornosti a dve deti zo štandardnej populácie.
Pozitívne zmeny zaznamenali odborníci pri úrovni pozornosti a ďalších ukazovateľoch bezprostredne po športovej aktivite detí s ADHD, ale aj pri meraniach dva týždne po nej. “Tá signifikantnosť rozdielov bola nielen medzi vstupným meraním a re-testom po zápase, ale aj medzi vstupným a celkovo výstupným meraním,” konštatovala Kovalčíová.
V zásade podľa jej slov existujú dva prístupy, ako kontrolovať pozornosť detí s poruchou pozornosti. Prvý prístup je za použitia meditačných, resp. relaxačných aktivít, druhý využíva intenzívnu športovú aktivitu. “Výsledky posledných výskumov, nielen toho nášho, ale aj svetových, ukazujú, že tá intenzívna športová činnosť je efektívnejšia ako nejaké upokojovanie dieťaťa,” dodala.
Autorom sixballu je riaditeľ ZŠ P. O. Hviezdoslava v Snine Juraj Skrip, bývalý československý reprezentant v zápasení. Sixball vyvíjal a postupne zdokonaľoval 15 rokov. Svoj názov dostala hra podľa šiestich odrazových plôch ihriska. V súčasnosti sú na Slovensku vybudované len štyri ihriská – okrem Budimíra a Sniny sú v Košiciach a Trenčíne.
“Máme rôzne formy sixballu, hra je vhodná aj pre imobilné deti a športovcov, čo sme veľmi radi, že im pomáhame aktívne sa odovzdať športu,” povedal Skrip pre TASR. Aj podľa neho hra pomáha deťom s poruchami pozornosti, ktorých pribúda. Ďalšie ihriská by mohli vyrásť napríklad na školách s imobilnými žiakmi či na školách bez vybudovaných telocviční.