Praha 18. októbra 2017 (HSP/idnes/Foto:Pixabay)
Český portál idnes.cz porovnával nákupy v rakúskych a českých supermarketoch. Ponuka v regáloch sa príliš neodlišuje, no existuje jeden zásadný rozdiel
„V Českej republike pripomínajú etikety na tovar katalóg cestovnej kancelárie: maslo z Belgicka, olej z Maďarska, cukor z Poľska, sušienky zo Slovinska, papierové vreckovky pre zmenu zo Slovenska. V rakúsku je to inak. Tam až na pár výnimiek obaly odkazujú na domácich výrobcov a roľníkov,“ píše český portál idnes.cz na margo porovnávania českého a rakúskeho supermarketu, ktoré sú od seba vzdialené len pár kilometrov cez hranicu.
V rakúskom supermarkete nenájdeme 10 druhov masla, ale iba jedno alebo dve, tie však majú na viditeľnom mieste červeno-bielu vlajku a heslo Hergestellt in Österreich, teda Vyrobené v Rakúsku.
Franca Maria Kobenterová, riaditeľka pražského zastúpenia Österreich Werbung tvrdí, že tamojší spotrebitelia preferujú regionálne produkty. „Tým, že nakupujú potraviny zo svojej spolkovej krajiny, vyjadrujú spolupatričnosť s miestom, kde žijú. Nie je to nový trend, vždy to tak bolo.“
Podľa testovania idnes nákup pozostávajúci z 22 produktov z rakúskeho supermarketu obsahoval 13 výrobkov z Rakúska, 6 z Nemecka a zvyšné 3 mali iný pôvod. V rovnakom nákupnom košíku z Českej republiky bolo domácich len 6 produktov: mliečne výrobky, kura, múka, cestoviny a šunka.
Marta Nováková, prezidentka Zväzu obchodu a cestovného ruchu bráni českých obchodníkov a odvoláva sa na výsledky prieskumu, ktorý si nechalo spracovať ministerstvo financií: „Na základe nákupu v jednom tuzemskom obchode nie je možné paušalizovať. Všeobecne platí, že v súčasnosti sú viac ako dve tretiny sortimentu predávaného v obchodných reťazcoch českého pôvodu.“ Avšak ministerstvo financií tiež zistilo, že domáce výrobky sú často drahšie ako tie cudzie – kým belgické maslo stojí 52,90 českých korún, české je o 7 Kč drahšie.
Idnes.cz prízvukuje, že rovnaká situácia ako v Čechách je aj na Slovensku. Nemecko je zasa podobné s Rakúskom – tam dokonca pochádzalo z domácej výroby až 16 produktov z 22, teda približne 3 štvrtiny nákupného košíka.