Bratislava 28. mája 2018 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Nie je tomu tak dávno, čo médiá hlavného prúdu traumatizovali slovenskú verejnosť nekonečným príbehom o nenaplnených mzdových a kariérnych ambíciách mladých redaktoriek, ktoré povýšili svoje osobné záujmy nad záujem divákov a poslucháčov RTVS. Problém je v tom, že platiteľov pravidelných mesačných koncesionárskych poplatkov nezaujímajú srdcervúce príbehy redaktoriek, ktoré si namýšľajú, že sú nenahraditeľné, zvlášť keď divákom sprostredkúvajú informácie výlučne z anglo-americkej perspektívy. Ešte komickejšie vyznievajú ich invektívy na adresu vedenia RTVS, ktoré vraj od nich chce, aby vysielali „konšpirácie“.
Odhliadnuc od okolnosti, že ide o veľmi vďačnú tému pre roztlieskavačov z kaviarensko-liberálneho prostredia, záujem radových platiteľov koncesionárskych poplatkov je predsa len niekde inde. Sotva sa nájde divák alebo rozhlasový poslucháč, ktorý by namietal, že v mediálnom priestore je málo anglo-amerického filmového či hudobného braku. Prioritným záujmom platiteľa koncesionárskeho poplatku, ktorý ešte načisto neotupel a neosprostel z proamerickej propagandy je, aby aspoň vo verejnoprávnej RTVS existovala elementárna programová vyváženosť. V tejto súvislosti sa ponúka ideálna možnosť vyjsť aspoň trochu v ústrety aj tým platiteľom koncesionárskych poplatkov, ktorí by radi videli v programe RTVS niečo z iného súdka než CIS Miami, Homeland, či Law & Order, šírené komerčnými stanicami.
Podľa rešpektovanej Česko-Slovenskej filmovej databázy (csfd.cz) existuje totiž veľmi zaujímavá alternatíva – ruský seriálový thriller „Spjaščije“ (Spiaci), ktorý si na základe hodnotenia divákov vyslúžil na stránke csfd mimoriadne vysoké hodnotenie 92%. Seriál ruského režiséra Jurija Bykova je zatiaľ slovenským divákom dostupný iba prostredníctvom internetu. Za to, že platíme koncesionárske poplatky, by sme si okrem historických seriálov z obdobia Kataríny Veľkej, či Anny Kareniny, určite zaslúžili aj nejaký ruský seriál, v ktorom je zobrazené aktuálne dianie vo svetovej politike vrátane praktík mainstreamových médií. Určite by nebolo na škodu, ak by slovenskí diváci mohli zhliadnuť ruský seriál, ktorý si už všimli aj v jednom z najstarších a najuznávanejších amerických literárnych časopisov, konkrétne v „The Atlantic“ (v minulosti vychádzal pod názvom „The Atlantic Monthly“). Americkí filmoví kritici na stránkach „The Atlantic“ síce prirovnávajú ruský seriál k vlastnej produkcii stelesnenej seriálom „The Americans“ (csfd: 79%), pričom však uznávajú režisér Jurij Bykov sa prakticky rovnakej témy zmocnil kreatívnym a inovatívnym spôsobom. Pripomínajú tiež, že dokonca aj v ruských liberálnych a prozápadných kruhoch sa Jurij Bykov vždy tešil značnej popularite vďaka svojej tvorbe, v ktorej nechýba kritika korupcie a praktík z prostredia politického zákulisia.
Gabriel Gačko