New York 8. januára (TASR) – Zvýšenie nákupov v posledných dňoch vianočnej sezóny v USA pomohlo americkým obchodom dosiahnuť lepšie tržby než sa pôvodne očakávalo. Na strane druhej, viaceré obchody museli na prilákanie zákazníkov výrazne znížiť ceny. Informovala o tom agentúra AP.
Podľa spoločnosti ShopperTrak, ktorá eviduje údaje z približne 40.000 obchodov v USA, kombinované tržby v novembri a decembri vzrástli medziročne o 2,7 % na 265,9 miliardy USD (195,6 miliardy eur). To je lepší výsledok, než spoločnosť pôvodne odhadovala (2,4 %), no zasa slabší, než bol rast zaznamenaný vo vianočnej sezóne v roku 2012. Vtedy sa tržby medziročne zvýšili o 3 %.
Tržby výraznejšie rástli v novembri, keď sa vianočná nákupná sezóna začala. Väčšinu decembra však boli tržby slabé, keďže zákazníci vyčkávali na ďalšie zľavy a do tržieb v kamenných obchodoch navyše zasiahlo počasie, ako aj o šesť dní kratšia nákupná sezóna než v predchádzajúcom roku.
V dôsledku horšieho vývoja v decembri mnohí obchodníci v posledných dňoch pred Vianocami prišli s ďalšími výraznými zľavami. "Sezóna bola dosť slabá, no nebola to katastrofa," povedal Bill Martin, spoluzakladateľ spoločnosti ShopperTrak. "Obchody však museli prísť s ďalšími zľavami, ak chceli zákazníkov prilákať," dodal.
Údaje ShopperTrak nezahrňujú internetové obchody, ktoré boli svetlejším bodom pre obchodníkov, aj keď v ich prípade tržby nevzrástli v takej miere ako sa čakalo. Ako ešte začiatkom týždňa uviedla spoločnosť comScore, tržby z internetového predaja sa v novembri a decembri zvýšili medziročne o 10 % na 46,5 miliardy USD. Očakával sa pritom rast o 14 %. Svoje však podľa ekonómov podobne ako pri kamenných obchodoch spôsobila kratšia nákupná sezóna.
(1 EUR = 1,3594 USD)