Za novembrovým medziročným poklesom tržieb v maloobchode pritom stálo predovšetkým zníženie tržieb v maloobchode v nešpecializovaných predajniach o 3,8 %, maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach o 4,7 % a v maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach o 4,9 %. “Tržby sa zvýšili len v maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach a v maloobchode v stánkoch a na trhoch,” uvádzajú štatistici.
Podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka sa tak potvrdzujú očakávania o slabnúcom predvianočnom efekte na tržby slovenských obchodníkov. “Naďalej teda platí, že pretrvávajúci rast miezd sa prejavuje skôr na raste úspor domácností ako na ich spotrebe. Aj pod vplyvom zhoršujúcich sa vyhliadok ekonomiky totiž domácnosti pravdepodobne začali obozretnejšie pristupovať k svojim spotrebným výdavkom,” dodal.
Výraznejšie zmeny v správaní spotrebiteľov sa pritom podľa analytika vzhľadom na spomaľovanie ekonomiky nedajú očakávať ani v nasledujúcich mesiacoch. “Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, žeby slovenské domácnosti našli odvahu opäť zvyšovať svoju spotrebu. Aj najbližšie mesiace budeme preto pravdepodobne pozorovať skôr pretrvávajúci pokles tržieb,” konštatuje Koršňák.
Z ďalších sektorov vnútorného obchodu zaznamenali medziročný pokles tržieb aj veľkoobchodníci, a to o 6,7 %. V predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov naopak tržby vrástli o 2,2 %, v ubytovaní o 15,3 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev dokonca o 23,1 %. Za jedenásť mesiacov sa tak tržby vo veľkoobchode medziročne znížili o 0,2 %, v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov vzrástli o 6,3 %, v ubytovaní o 13,3 % a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 18,1 %.
Medzimesačne v novembri oproti októbru stúpli tržby v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 1,4 %. Naopak znížili sa v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 4,2 %, v ubytovaní o 3 % a vo veľkoobchode o 1,5 %.