Peking 28. apríla 2023 (HSP/unherd/Foto:Pixabay)
Európsky automobilový priemysel – predovšetkým nemecký automobilový priemysel – je oporou hospodárskej sily EÚ. Ale ako dlho ešte? Je čoraz jasnejšie, že čínsky export predstavuje existenčnú hrozbu, upozorňuje Peter Franklin pre UnHerd
Tento týždeň Brad Setser, vedúci pracovník Rady pre zahraničné vzťahy, zverejnil na Twitteri dva grafy, ktoré ilustrujú ohromujúcu rýchlosť a rozsah nedávneho vývoja.
Prvý graf ukazuje, že v roku 2010 bola Čína masívnym dovozcom vozidiel, ale od roku 2020 čínsky vývoz prudko vzrástol. Tak ako v mnohých iných odvetviach, aj v tomto prípade je ľudová republika čistým vývozcom. Inak povedané, obchodný deficit vo výške desiatok miliárd dolárov ročne sa v priebehu troch rokov zlikvidoval.
Číňania neprestali dovážať vozidlá – tento trh má pre európskych vývozcov stále miliardovú hodnotu. Čína však v súčasnosti vyváža späť do EÚ rekordne veľa. Je potrebné povedať, že tento nárast pochádza od západných spoločností s továrňami v Číne, nielen od domácich čínskych firiem, ale to veľmi nepoteší pracovníkov EÚ ani nikoho, kto sa zaujíma o dlhodobú bezpečnosť dodávateľských reťazcov Západu. Automobilový priemysel je jedným z hlavných výrobných odvetví, ktorému sa Európa dokázala vyhnúť offshoringu. Dovoliť, aby sa táto silná pozícia rozpadla, sa zdá byť mimoriadne neopatrné.
Ale prečo sa rozpadá? Prečo sa po desaťročiach, keď si veľké európske automobilky dokázali udržať svoju pozíciu, teraz presadzujú Číňania? Krátky pohľad na druhý graf, ktorý zverejnil Setser (pôvodne uverejnený vo FT), poskytuje obrovské vodítko: takmer celý nárast čínskeho vývozu tvoria elektrické vozidlá.
Nemci sú nespochybniteľnými majstrami naftového motora, ale to je práve ten problém: keď vybudovali priemyselnú stratégiu okolo tejto kľúčovej technológie, nemohli ju nechať tak. Najznámejší bol škandál Dieselgate, pri ktorom boli nemeckí výrobcovia prichytení pri falšovaní emisných testov. Pravdepodobne ešte väčšou škodou však bolo všeobecné zlyhanie Európy pri vývoji a komercializácii elektromobilov, čo umožnilo iným, ako napríklad Tesle a Číňanom, aby sa chopili tohto momentu.
Európania sa nemôžu ospravedlniť za to, že boli zaskočení. Koniec koncov, boli to oni, kto presadil čisté nulové tempo, ktoré si vyžaduje úplnú dekarbonizáciu cestnej dopravy.
Je načase, aby zvyšok EÚ spochybnil vedúce postavenie Nemecka v oblasti hospodárstva. Koniec koncov, toto nie je jediný príklad toho, ako Berlín rozbíja auto. Ožobračili aj Grékov a dotlačili Britov k brexitu.
Pokiaľ však ide o automobilový priemysel, je čas na opätovné získanie iniciatívy. Hoci elektromotor je technológia, ktorá mení pravidlá hry, na ceste môže byť ešte väčšia transformácia. Vzhľadom na rýchly pokrok, ktorý sa v súčasnosti dosahuje v oblasti umelej inteligencie (AI), možno konečne dosiahneme prelomové výsledky potrebné na to, aby sa vozidlá bez vodiča stali každodennou realitou.
Ak v nasledujúcom desaťročí dosiahneme úplnú automatizáciu, hra sa zmení od základov. Bez potreby ľudských vodičov sa zmenia samotné vozidlá – a tiež spôsob ich vlastníctva, servisu, poistenia a financovania.
Bude to úplne nový svet – a posledná šanca pre starú Európu udržať krok.