Európa 28. júla 2015 (HSP/
Roky predaja: od 2011
Cena: od 14.500 €
Hoci sa Jetta u našich západných susedov predávala len 2 roky, u nás ju nájdete v ponuke stále, no s jej budúcnosťou v celej Európe to nevyzerá ružovo. Je však záhadné, prečo. V podstate ide o obľúbený model Golf s „kufrom“, pričom sa kladie dôraz na komfort posádky namiesto praktickosti. Možno práve to je dôvod neobľúbenosti, no po technickej stránke ide o viac ako dobré auto. Rovnako konzervatívny dizajn Volkswagenu neurazí. Je však isté, že rok 2015 bude jej posledným rokom minimálne v Európe.
Honda Accord
Roky predaja: 2008 – 2015
Cena: cca od 23.000 €
Aj toto vozidlo je veľkým prekvapením. Japonské automobily sú známe svojou spoľahlivosťou a Accord s motorom 2,4 i-VTEC s výkonom 200 koní a dobrými jazdnými vlastnosťami dokázal uspokojiť aj mierne športovo ladených vodičov. Smutnou správou je, že Accord v Európe končí a nechystajú sa žiadne ďalšie generácie. Stále ho však nájdete v ponuke USA v rôznych eko-variantách (hybrid, plug-in hybrid) – ten však má s európskou verziou spoločné len meno.
Hyundai Veloster
Roky predaja: 2009 – 2013
Cena: od 19.000 €
Veloster nie je žiadnym prekvapením v tomto rebríčku. Pozná ho málo ľudí a ešte menej si ho kúpilo. Hoci model Veloster pôsobí ako športovo ladené kupé, nie je ani športové ani kupé. Je to v podstate zvláštny experiment automobilky – na ľavej strane sú len jedny dvere, na pravej sa nachádza dvojica dverí. Automobilka tak chcela zabrániť prípadom, kedy pasažieri na zadných sedadlách otvárali dvere do cesty bez toho, aby sa presvedčili, či nejde auto. Hoci jazdné vlastnosti neboli najhoršie, Veloster neponúkal ani 200 koní a mal len predný náhon, teda o športovosti môže byť reč len ťažko.
Renault Latitude
Roky predaja: 2010 – 2013
Cena: od 19.900 €
Napriek tomu, že Renault v minulosti vedel vyrábať slušné autá (napríklad model Safrane vo verzii Biturbo je dnes vyhľadávanou a veľmi cennou raritou), v poslednom čase sa mu v oblastí veľkých sedanov príliš nedarí. Dôkazom toho bol model Vel Satis a jeho nástupca Latitude. Latitude chcel byť prémiový a pohodlný, no prémiový nebol (išlo o preznačkovaný kórejský model Samsung SM5) a ani dostatočne pohodlný – čiže sa nepredával.
Lancia Thema
Roky predaja: 2011 – 2013
Cena: cca od 36.000 €
Po fúzii talianskeho Fiatu a amerického Chrysleru vzniklo niekoľko spoločných modelov. Vlastne neboli spoločné, išlo len o predaj modelov Chrysleru v Európe pod značkou Lancia – napríklad v USA úspešné MPV Voyager, či sedan 300C, ktorý dostal ikonické meno “Thema”. Práve Thema bola krok vedľa – fanúšikovia amerických áut si nekúpia americky vyzerajúce auto s malým motorom a fanúšikovia Lancie si zase nekúpia americky vyzerajúce auto…
Peugeot 207+
Roky predaja: 2012 – 2014
Cena: od 8.990 €
Napriek tomu, že si Peugeot pripravil nástupcu dvestosedmičky – model 208, nechcel sa modelu 207 vzdať. Tak vznikol 207 s prídavkom +. To však bol nezmyselný krok, keďže už samotná 207 nebola príliš obľúbená – ľuďom sa nepáčila a bola zastaralá. V predaji sa tak udržala len 2 roky.
Mazda 5
Roky predaja: 2010 – 2015
Cena: od 19.590 €
Pri vyslovení mena tejto japonskej automobilky sa športovým fanúšikom vybaví vysokootáčkový Wankelov motor, či kultový roadster MX-5, no rozhodne nie MPV. Napriek tomu, že nešlo o úplne zlé auto, Mazda 5 sa nestretla s obľubou u zákazníkov. Mazda preto ani nevyvíja nový model.
Mini Roadster/Coupe
Roky predaja: 2011 – 2015
Cena: od 20.500 €
Mini bolo vždy spájané s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami aj napriek pohonu predných kolies – má širokú karosériu a malé rozmery, čo zaručuje dobrú ovládateľnosť. Britská automobilka chrlí jeden model za druhým a v ponuke sa nachádzajú modely, o ktorých by ste pred desiatimi rokmi ani nesnívali. Za neúspechom Roadsteru a Coupe bola pravdepodobne veľká nepraktickosť a podivný tvar strechy.
Nissan Cube
Roky predaja: 2009 – 2011
Cena: od 18.000 €
Japonsko je známe podivným „krabicoidným“ tvarom modelov určených na domáci trh. Cube bol experiment automobilky Nissan o zavedenie podobného trendu aj v Európe a Amerike. Ako už tušíte, Nissan tvrdo narazil. Dizajn automobilu je zvláštny a vraví sa, že z každej strany vyzerá inak. Ponúkal sa len s jedným motorom a v plnej výbave za cenu 18.000 €.
Seat Exeo
Roky predaja: 2009 – 2013
Cena: od 23.220 €
Ak vám model Exeo pripomínal nejaké auto z nedávnej minulosti, nemýlili ste sa. Ide v podstate o Audi A4 generácie B7 oblečené do kabátu Seatu – okrem loga a volantu bolo zmenených aj niekoľko detailov, ako napríklad svetlá. Exeo bolo uvedené na trh v roku 2009, pričom už vtedy bolo zastaralé. To by možno nebol problém, ak by bola nastavená adekvátna cena. Lenže tá nebola.