Systém Telcoscore posudzuje zákazníkov mobilných operátorov podľa toho, či platia v určenom termíne faktúry, ako často si kupujú mobilný telefón, alebo či využívajú dáta. Systém, do ktorého sa v Čechách zapojili traja mobilní operátori – T-Mobile, O2 a Vodafone, umožňuje bankám so súhlasom vlastníka telefónneho čísla získať jednorazové skóre v hodnote od 1 do 1000. Jednotka je najhoršie skóre, 1000 najlepšie. Skóre určuje mieru rizika u konkrétneho žiadateľa o úver, že počas nasledujúcich troch mesiacov prestane pôžičku splácať.
Niektoré české banky dávajú klientom možnosť využiť TelcoScore dobrovoľne. Žiadosť klientov by nemala byť zamietnutá, ale posudzovaná podľa iných kritérií. Iné banky možnosť odmietnuť neumožňujú.
Hodnotenie v českom systéme prebieha každý deň a počíta sa za posledné tri mesiace. Do registra môžu zmluvní partneri nahliadať kedykoľvek. TelcoScore je dostupné okamžite. Podľa zverejnených informácií to českí operátori nerobia zadarmo. Koľko si však účtujú, nie je známe.
Ľahší prístup k úveru za poskytnuté údaje
Podporovatelia systému uvádzajú, že s údajmi od mobilných operátorov, sa môžu v Českej republike dostať k úveru trištvrte milióna mladých ľudí, ktorí zatiaľ nemajú finančnú históriu.
Kritici však upozorňujú na dôležitú vec. Mobilní operátori o vás vedia nielen to, aký paušál platíte a či máte lacnejší alebo drahší telefón, ale dokážu sledovať aj vašu polohu, takže vedia kde bývate, kde pracujete, kam chodíte jesť, nakupovať, či chodíte na dovolenku, či cestujete autom alebo mestskou či prímestskou dopravou…
Portál E15.cz upozorňuje, že TelcoScore ale nie je služba len pre české banky a úverové spoločnosti. „Teoreticky (i prakticky) ju môže využiť ktokoľvek, kto si vás bude chcieť preveriť. Môže to byť prenajímateľ či potenciálny zamestnávateľ. Musíte k tomu dať súhlas, ak ho ale nedáte, môžete byť zo súťaže vyradený.“
Ako je na tom Slovensko?
Budú TelcoScore využívať aj banky pôsobiace na Slovensku? Banky, ktoré sa v rebríčkoch umiestňujú na poprednch miestach – Slovenská sporiteľňa, VÚB banka, Tatrabanka – sa k produktu Telcoscore jednoznačne nevyjadrili.
„Banka pri hodnotení žiadostí o úver postupuje v zmysle zákona a ďalších interných opatrení. Detaily predstavujú obchodné tajomstvo, ktoré odlišuje našu ponuku od iných bánk. Tatra banka ako líder v inováciách sa dlhodobo venuje aj oblasti dodatočných zdrojov informácií pre ohodnocovanie úverového rizika,“ uviedla hovorkyňa Tatrabanky Zuzana Žiaranová.
Hovoca Slovenskej sporiteľne nám uviedol, že na otázky nebude reagovať.
Otvorenejšie sa k systému TelcoScore postavili Poštová banka a Fio banka. „V súčasnosti TelcoScore nevyužívame. Do budúcna však nevylučujeme možnosť využívania tejto služby,“ ozrejmila hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Hovorca Fio banky, Zdenek Kovář, uviedol, že banka aktuálne takúto službu pri hodnotení žiadosti o úver nevyužíva, ale do budúcna to zvažuje. Upresnil, že aktuálne podobné služby analyzujú a zisťujú, aké majú vlastnosti a parametre, a čo môžu banke priniesť.
V Českej republike poskytujú údaje od TelcoScore operátori T-Mobile, O2 a Vodafone. Na Slovensku pôsobiaci Telecom, O2, 4-ka na naše otázky neodpovedali. Hovorkyňa operátora Orange, Alexandra Piskúnová, vysvetlila: „Naša spoločnosť podobnú službu neposkytuje.“
Tvorcovia služby tvrdia, že TelcoScore má slúžiť ako doplnkový nástroj vedľa registrov dlžníkov, ako sú Solus a CRIF, ktoré banky už bežne využívajú. Kritici však upozorňujú, že časom ho môžu využívať nielen banky, ale aj potenciálni zamestnávatelia či prenajímatelia.