Bratislava 24. januára 2023 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Podľa najväčšieho nemeckého odborového zväzu chce Ford zrušiť tisíce pracovných miest v Európe a presunúť viac úloh v oblasti vývoja produktov do USA, keďže automobilka pokračuje v znižovaní počtu zamestnancov v snahe prispôsobiť sa budúcnosti s elektrickými vozidlami, informuje Financial Times
Odborový zväz IG Metall, ktorý zastupuje viac ako 2,2 mil. nemeckých pracovníkov v automobilovom, elektrotechnickom a kovospracujúcom priemysle, v pondelok večer uviedol, že Ford interne oznámil plány na zrušenie až 3 200 pracovných miest v Nemecku, pričom ďalšie škrty sa očakávajú aj inde v Európe.
Podľa odborového zväzu je ohrozených až 65 % pracovných miest v európskych vývojových centrách spoločnosti Ford a očakáva sa, že zanikne 20 % administratívnych pracovných miest. Najviac pracovných miest by sa malo zrušiť v Nemecku, ale medzi pracoviskami, ktoré by mohli byť postihnuté, boli aj pracoviská v Belgicku a Spojenom kráľovstve.
Ford zamestnáva v Európe približne 34 000 ľudí, pričom viac ako polovica z nich pracuje v Nemecku. EÚ plánuje do roku 2035 postupne ukončiť predaj nových benzínových a naftových vozidiel podľa plánov, ktoré chcú niektorí výrobcovia automobilov odložiť.
“To, čo by (plány spoločnosti Ford) znamenali pre náš región, je pre obyvateľov Kolína nad Rýnom nepredstaviteľné,” uviedla v pondelok regionálna pobočka IG Metall s odkazom na závod spoločnosti Ford v meste. “(S) veľkými obavami sa pozeráme na budúcnosť nemeckého výskumu a vývoja, a teda aj na budúcnosť nemeckých závodov Ford.”
Ford už roky znižuje počet pracovných miest v Európe a mení pozíciu svojej značky tak, aby predávala menej typov automobilov v snahe stať sa výraznejšou na trhu, ktorý je presýtený čoraz viac nerozlíšiteľnými elektromobilmi.
V novembri jej šéf Jim Farley varoval, že výroba elektromobilov si bude vyžadovať o 40 % menej pracovníkov ako výroba vozidiel poháňaných spaľovacími motormi.
Spoločnosť IG Metall uviedla, že Ford ako dôvod najnovšieho kola znižovania počtu pracovných miest uviedol nižšiu výrobu v Európe v dôsledku problémov v dodávateľskom reťazci, zníženie cien konkurenčnou spoločnosťou Tesla, ako aj energetickú krízu.
Spoločnosť Ford sa k údajom, ktoré uviedol odborový zväz, nevyjadrila, ale uviedla, že potrebuje “ďalej zlepšovať výkonnosť v Európe a inde”, a dodala, že o svojich plánoch informovala nemecké zamestnanecké rady “prinajmenšom už v októbri”.
Ford v januári uviedol, že sa chystá zrušiť hlavnú časť svojej dvojročnej aliancie s nemeckou automobilkou Volkswagen, keďže plánuje uviesť na trh vozidlá, ktoré budú závisieť od jeho vlastnej technológie a nebudú sa spoliehať na systémy jeho konkurenta.