SOCIÁLNE: Kenskí študenti založili fiktívnu banku, učia rodičov založiť si účet

Bratislava 4. augusta (TASR) – Reklamná agentúra, banka, štúdio na výrobu videí či spoločnosť zameraná na ekoturizmus sú prvé cvičné firmy, ktoré si založili kenskí stredoškoláci v rámci svojich počítačových klubov v juhovýchodnej Keni. Nadácia Pontis priniesla do tejto africkej krajiny projekt modernizácie kenských stredných škôl, kde sa učitelia usilujú motivovať študentov prostredníctvom moderných technológií. TASR o tom informovala PR manažérka nadácie Petra Nagyová.

Kenské stredné školy fungujú na báze slovenských gymnázií. "Študenti získavajú všeobecné informácie a takmer žiadne praktické zručnosti," vysvetľuje programový koordinátor Nadácie Pontis Jakub Šimek. Aj preto sa nadácia rozhodla otvoriť počítačové učebne na vybraných piatich školách, aby sa študenti mohli vzdelávať vďaka projektovému vyučovaniu. Zapojila aj slovenské učiteľky z Obchodnej akadémie v Leviciach, ktoré kenským učiteľom predstavili myšlienku cvičných firiem. Študenti v Keni tak získavajú prvé skúsenosti s počítačom a v oblasti podnikania, ktoré im v budúcnosti môžu pomôcť uplatniť sa na trhu práce, dodal Šimek.

Žiaci na strednej škole Mwaghogho Secondary nesedia vždy len za počítačom. V teréne vyrábajú svoje prvé fotografie, videá a krátke filmy. "Mnohí chcú byť počítačoví technici, programátori, web dizajnéri či tvorcovia softvéru. Mladí študenti majú najradšej veci, ktorých sa môžu chytiť a cítiť ich, na ktoré môžu položiť ruky," hovorí Geodfrey Malaho, jeden z učiteľov, ktorý vedie svojich žiakov k využívaniu moderných technológií. Dodáva, že na začiatku projektu vzniklo niekoľko nedorozumení a žiakom musel napríklad vysvetliť, načo im cvičné firmy budú slúžiť. "Najprv si mysleli, že ich pošlem domov, aby priniesli peniaze na založenie firiem," povedal Malaho. Myšlienku podľa neho nakoniec zobrali veľmi vážne a dnes si na počítačoch vyrábajú vizitky aj propagačné videá.

Počítačové kluby na strednej škole v Marungu boli spočiatku zamerané na výučbu používania informačno-komunikačných technológií. Žiaci sa učili strojopis, vytvorili si e-mailové účty, robili prezentácie v PowerPointe a premietali svoje výstupy na interaktívnej tabuli. "Začali sme s jednoduchými vecami, ale postupne sme vedeli pripraviť školský kalendár, brožúry o škole, vianočné pozdravy, školský časopis a podnikateľské vizitky," hovorí učiteľ Herman Mwalukuku, ktorý počítačový klub na strednej škole vedie. V súčasnosti ho navštevuje 30 študentov a do svojich aktivít zapájajú aj rodičov.

Jednou z cvičných firiem, ktorú si študenti v Marungu založili, je banka. Zvolili si vedenie, rozdelili medzi sebou úlohy a teraz podľa učiteľa svojim rodičom vysvetľujú, ako funguje ich spoločnosť. "Deti napríklad učia svojich rodičov, ako si založiť účet v banke. Pre rodičov sú tieto znalosti prínosné, pretože ich reálne uplatňujú napríklad pri platení školného," vysvetľuje Mwalukuku.

Na strednej škole v Kajire študenti založili prvé cvičné firmy, ktoré sú zamerané na umenie, tvorbu fotiek, videí a používanie miestnych materiálov na výrobu rôznych predmetov. "Študenti v dedine pomáhajú už existujúcim firmám pri propagácii ich tovarov a služieb, robia im reklamu," opisuje učiteľ strednej školy v Kajire Willioam Oloishorua. Mnohí študenti na strednej škole v Moi, kde ich počítačový kurz navštevuje 19, majú zase v pláne založiť si v budúcnosti vlastné firmy a skúsenosti s manažovaním cvičnej firmy sú preto pre nich cenné.

Kenským učiteľom podľa Nagyovej výrazne pomohla aj návšteva slovenských škôl minulý rok, kde mohli na vlastné oči vidieť slovenský výučbový proces a porovnať ho s kenským.

Založenie cvičných firiem je jedna z aktivít v rámci projektu Slovensko-kenskej spolupráce pre moderné školy, ktorý Nadácia Pontis realizuje s finančnou podporou SlovakAid.

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

icon NAJČÍTANEJŠIE

iconNAJNOVŠIE

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

icon FOTO DŇA