Bratislava 27. marca (TASR) – Študenti informatiky zo Slovenskej technickej univerzity (STU) navrhujú aplikácie, ktoré nachádzajú uplatnenie v praxi.
Vyvíjajú ich v miestnosti, kde je jedna stena vybavená malými dotykovými displejmi, aké sú napríklad v lietadlách či diaľkových autobusoch. “Vytvorili sme multimediálny systém do vlakov, ide o absolútne nové riešenie na trhu. V ‘otvorených’ vagónoch vlaku môžu byť rozmiestnené monitory pre cestujúcich a jeden softvér spoločný pre celý vlak určuje ponuku pre konkrétny vagón,” vysvetľuje študent Andrej Kincel. Tím študentov vedie doktorand Peter Pištek z Fakulty informatiky a informačných technológií (FIIT) STU.
“Študenti, ktorí v tomto laboratóriu pracovali, si už počas štúdia nachádzajú zamestnanie. Jeden z absolventov dnes pracuje ako vedúci programátorov vo firme Molpir, ktorá laboratórium zariadila. Ďalší navrhol informačný systém pre turistov. Využili ho vo Viedni a študenta vo firme zamestnali,” vysvetľuje Pištek.
Podľa slov Andrey Hajdúchovej z STU pri zadávaní záverečných prác univerzita kladie dôraz na praktické projekty. Na FIIT majú študenti predmet tímové projekty, kde simulujú “vývojársky tím” a ich projekty hodnotia aj IT firmy, ktoré sú zastúpené v záverečnej hodnotiacej komisii.
Príkladom projektu zavedeného do praxe je napríklad OwNet. Ide o riešenie, ktoré umožňuje školám so slabým internetovým pripojením využívať možnosti internetu. Pre výučbu stačí, aby bol pripojený jeden počítač, ten uloží všetky stránky, ktoré učiteľ prezeral a rozošle ich automaticky do ďalších počítačov v triede. “Všetky počítače pripojené do programu OwNet si vymieňajú stránky medzi sebou a ukladajú si tak kópiu malej časti webu. Program však nečaká len na pokyny človeka, internetové stránky ukladá do počítačov aj sám, po skončení vyučovania a v noci, keď nie je internetová linka vyťažená,” vysvetlil Michal Barla z FIIT. Program vyhodnocuje, aké stránky si užívateľ prezeral a podľa toho zisťuje, o čo by mohol mať ešte záujem. Ani učiteľa tak v škole nemusia zdržať výpadky pripojenia. Študenti sa tento projekt spolu s Nadáciou Pontis pokúsili nasadiť do škôl v Keni.
Informatici s FIIT stoja aj za viacerými projektmi, ktoré vznikli v spolupráci s občianskymi združeniami – napr. vytvorili www.otvorenesudy.sk, ktoré ukazuje vzťahy medzi sudcami a umožňuje lepšiu orientáciu medzi rozsudkami alebo www.dotankoch.sk, ktorý monitoruje dianie v NR SR, dochádzku poslancov, ich hlasovanie a vystúpenia.
Známy je tiež študentský projekt Speekle, ktorý študenti preklopili aj do startupu. Ide o počítačovú platformu, ktorá pomáha logopédom pri odstraňovaní rečových porúch. Deti trénujú výslovnosť tak, že ovládajú postavičky v počítačovej hre správne vyslovenými hláskami.
“Študenti STU sú zapájaní do výskumu, do praktickej inžinierskej činnosti, čo považujeme za kriticky dôležité pre prípravu novej generácie. Odborníci vychovávaní vo výskumnom procese, v spolupráci s praxou, sú kľúčoví pre zavádzanie inovácií do praxe a pre rozvoj nových inovatívnych odvetví slovenskej ekonomiky,” hovorí rektor STU Robert Redhammer.