Moskva 18. augusta 2018 (HSP/rg/Foto: screenshot YouTube)
Portál russkaja gazeta uverejnil informácie ruského majora Jevgenija Selejeva, ktorý osem mesiacov bojoval v Sýrii ako pilot ruského bojového vrtuľníka Mi-35 a Mi-28N
Major Jevgenij Selejev uviedol, že ako pilot plnil rôzne bojové úlohy. Útočil na opevnené body obrany “zelených” proamerických teroristov i “čiernych teroristov (ISIS), likvidoval ich obrnené vozidlá a pickupy, sprevádzal transportné vrtuľníky pri doprave medicínskeho materiálu a zásob na vzdialené základne, rovnako sa zúčastnil krytia akcií členov ruských špeciálnych jednotiek Specnaz, ktorí likvidovali v hlbokom tyle nepriateľa neprispôsobivých poľných veliteľov teroristov a ich vojenské sklady.
Major Jevgenij Selejev pomerne veľa letov uskutočnil v podobe “voľného lovu na teroristov”. Na svojom konte má desiatky mŕtvych teroristov, množstvo bojových letov uskutočnil v noci. Podľa jeho slov Mi-28N (nočná verzia) je skvelý a efektívny stroj. S Mi-28N likvidoval nepriateľske ciele na vzdialenosť 15 km, ruský vrtuľník Mi-35 likviduje nepriateľské pozemné ciele na vzdialenosť 5-7 km. Mi-28N označil za lepší stroj, takisto jeho termovízory a noktovizory patria k svetovej špičke.
V minulosti ruský vojenský odborník Viktor Bondarev kritizoval skutočnosť, že ruské termovízory a noktovizory pracujú na kratšiu vzdialenosť, takže posádky ruských nočných bojových vrtuľníkov ohrozuje paľba zo zeme. Mi-28N sú odpoveďou na uvedenú kritiku, že vzdialenosť 15 km výrazne znižuje možnosť súpera aktívne reagovať na útok raketami.
Major Jevgenij Selejev komentoval aj taktiku teroristov, ktorí sa snažili ukryť sa pred ruskými vrtuľníkmi. Spoliehali sa na kamufláž a na manévrovanie vo vysokej rýchlosti. Major Selejev spomenul jednu z posádok pickupu Toyota, z ktorého počas divokej a rýchlej jazdy vypadli obaja muži na korbe a vo vysokej rýchlosti sa zabili (mŕtvoly našli sýrski vojaci). Šofér pickupu napriek všetkým svojim snahám nedokázal ísť rýchlejšie ako riadená raketa Šturm (posádky Mi-28 používajú rakety Šturm a Ataka). Napriek šialenému manévrovaniu vo vyschnutom riečisti raketa pickup zničila a posádka zahynula.
Podľa majora Jevgenija Selejeva sú v Sýrii ťažké bojové podmienky. Sýrska púšť a nehostinné prostredie ničí techniku, vrtuľníky musia lietať v horskom teréne, kde sa často vyskytuje mohutná oblačnosť. Stačí preletieť na opačnú stranu horského masívu a vrtuľník sa ocitne v hustej hmle. V zime zúria nad Sýriou piesočné búrky, v lete dosahuje napriek ochladeniu teplota v kabíne vrtuľníka 50 stupňov Celzia, v zime predstavujú výkyvy teploty rozdiel cca 30 stupňov celzia.
Podľa majora Jevgenija Selejeva Mi-28 dokázal v Sýrii svoju bojaschopnosť. Je lacnejší ako Ka-52, lepší ako Mi-35 a nočná verzia vrtuľníka predstavuje špičku na svetovom trhu. Konštruktéri Mi-28 vytvorili vynikajúci stroj, za obrovský prínos považuje major Selejev novú ergonomiku kabíny, posádka sa cíti v Mi-28 oveľa komfortnejšie ako v iných ruských strojoch.