Bratislava 8. novembra 2019 (HSP/Foto:Facebook-Rafael Rafaj)
Exposlanec Rafael Rafaj v príspevku na sociálnej sieti píše o tom, ako sa liberálne strany a politici s pomocou mainstreamových médií snažia “prepašovať” do našich mozgov kľúčové slovo zmena. Mediálny manipulátori v tejto snahe pripomínajú honca na poľovačke, ktorý nakoniec dosiahne svoje. Netreba sa ale vzdávať, pretože existuje aj východisko
Rafaj vysvetľuje, že zmena má priamy súvis s nespokojnosťou, je to akási “energia rozhodnutia” niečo urobiť sám, alebo to nechať na iných – len nech sa niečo udeje. Práve preto sa väčšina mainstreamových médií znížila k bulvárnemu, negatívnemu a až psychedelitickému spôsobu informovania, ktorým podľa jeho názoru iba rozrušujú mysle ľudí, vzbudzujú nepokoj, nespokojnosť a odozvou na to všetko je práve vôľa niečo zmeniť.
Mainstream? – Nenávistný spôsob informovania
Tento spôsob žurnalistiky analyzoval aj Gore Vidal tak, že cieľom nového (dez)informovania, manipulácie, už nie je prinášať buď objektívne alebo neobjektívne správy, ale informovať ľudí takým spôsobom, aby čitateľ, poslucháč alebo divák opisovaný subjekt, človeka, jav, hodnotu znenávidel.
“Ide o rafinovanú technológiu riadenej nenávisti, zahalenú dymom a štekotom watch-dog aktivít. V skutočnosti je táto emocionálna žurnalistika šírenia nenávisti voči označenému „zlu“ (označený subjekt alebo hodnota nemá možnosť sa prakticky vyviniť), a tak si verejnosť osvojí aj Alinského manipulačnú metódu sociálnej zmeny name&shame (označ a zhanob/diskredituj…),” píše Rafaj.
Exposlanec dodáva, že zatiaľ čo sa v minulosti používali separátne metódy manipulácie verejnej mienky, dnes sú možnosti neobmedzené a médiá dokážu využiť viacero nástrojov na totálnu manipuláciu s tými, ktorým sú tieto články, správy, komentáre, alebo blogy určené. Ich hlavným cieľom je vyvolať konkrétnu, ideálne negatívnu emóciu, na základe ktorej dosiahnú aj zmenu správania.
“To nestačí, počuť občas aj z tribún, aby sa fixovali pochybnosti ako zlomenina do pevnej sadry. Nakoniec najväčší paradox. V tejto celoplošnej poľovačke už vôbec nejde o štvané „zlé“ zviera, stádo či o deratizáciu (vyčistenie) lesa,” tvrdí.
Loveným mäsom ste vy!
Líniu ovplyvňovania politicko-mediálnym marketingom si môžme všimnúť pred každými voľbami. Po prvé dôjde k zmene nálad, potom k zmene správania, ďalej k zmene postojov a nakoniec aj k zmene (voličského) rozhodnutia.
“Mediálny manipulátor pripomínajúci honca na poľovačke nakoniec dosiahne svoje – doženie vás ako psychicky uštvanú zver pred namierenú zbraň lovca, ktorý si túto poľovačku objednal a zaplatil,” konštatuje Rafaj a dodáva, že finálnym bodom tejto línie ovplyvňovania je zmena vlády, zmena riadenia, zmena politiky, zmena orientácie a nakoniec aj zmena sľubov.
“Nič z toho mať bežný človek nebude, resp. virtuálne predsa len, aby som bol férový. Po štvanici a zmene v prospech oligarchov z tejto mediálnej a psychickej poľovačky vás na moment času zaplaví účinok. Po psycho-mediálnej štvanici bičovania vašich emócií sa dostaví psychedelický zážitok uvoľnenia z vyvolávaného, riadeného, cieleného psychoteroru šíreného mediálnym éterom. Poviete si: „Ach, tak to konečne skončilo. Nech je teda tá zmena“. Univerzálnym placebom je klamný dojem, že život je zmena. To, že ide o omyl, spoznáte zväčša so strednodobým odstupom času, ale už je neskoro,” tvrdí Rafaj, podľa ktorého aj z tejto situácie ešte existuje východisko.
Robte veci inak, než sa očakáva
Základom je aby sme “neutekali”. Každý lov je totiž založený na princípe, že sa obeť vystraší, začne panikáriť a utekať bez rozmyslu. Lovec vlastne chce, aby ste konali pudovo.
V takejto situácii podľa Rafaja existuje iba jedna šanca, a preto je potrebné zmeniť podmienky hry o ktorých si “lovec” myslí, že ich určuje a že ich má vďaka nim pod kontrolou.
“Zastavte sa. Upokojte sa. Hra sa obráti. To lovci a mediálni štvanci začnú byť nervózni, frustrovaní, nešťastní – nie vy. Zrazu nerobíte niečo, čo očakávali a čo im signalizovali prieskumy v lese… Robte veci inak, než sa očakáva, než máte dojem, že ich takto máte robiť, lebo takto si to podľa mediálnych informácií z mainstreamu myslíte, že to máte urobiť. To je jediná cesta ako sa oslobodiť,” radí Rafaj.
Skutočná zmena si vás nájde
O nádeji a východisku sa však podľa Rafaja nedozvieme z médií, ale z centrálneho zdroja, ktorý je paradoxne v našom vnútri.
“Len ho takmer nikdy nespustíte. Možno sa vám aj vybil… Vy však intuitívne viete, kde ho dobiť. Mobil aj internet si spúšťate každé ráno, ale na tento zdroj najdôležitejších informácií zabúdate, lebo ste sa stali pasívni konzumenti pohyblivých obrázkov, naučených fráz a rečí cudzích ľudí chváliacich cudzie perie a sľubujúcich vám cez „vyspelú cudzinu“ blahobyt. Tak do toho! Vypnite lovcov! Staňte sa lovcom vy! A verte, že veci sa pohnú samé. K lepšiemu. A netreba na to ani „zlo“, ani fámy, ani strach. Stali ste sa pánom situácie. Vy už reálne držíte moc vo svojich rukách. Tak to vždy malo byť,” dodáva na záver.