Moskva 1. januára 2015 (HSP/Foto:TASR)
Putinov prejav v Štátnej dume:
“Spoločne sme prešli tento rok skúškami, v ktorých obstojí iba zrelý, zjednotený národ, skutočne suverénny a silný štát. Rusko v skutočnosti ukázalo, že je schopné ochrániť krajanov a so cťou obhajovať pravdu a spravodlivosť.
Áno, odsúdili sme štátny prevrat, násilné prevzatie moci v Kyjeve vo februári tohto roka. A to, čo vidíme dnes na Ukrajine, tragédia v juhovýchodnej časti krajiny, plne potvrdzuje správnosť nášho postoja.
A ako sa od začiatku vyvíjal náš dialóg na túto tému s americkými a európskymi partnermi? Nie náhodou som sa zmienil o našich amerických priateľoch, pretože buď priamo, alebo zo zákulisia vždy ovplyvňujú naše vzťahy so susedmi. Občas jeden ani nevie, s kým sa dá lepšie hovoriť: s vládami niektorých štátov alebo priamo s ich americkými patrónmi a sponzormi. V prípade dohody o pridružení Ukrajiny s EÚ sa žiadny dialóg vôbec nekonal, už som o tom hovoril. Bolo nám povedané, že to vraj nie je naša vec. Ak máme hovoriť obyčajným ľudovým jazykom, poslali nás niekam. Všetky argumenty o tom, že Rusko a Ukrajina sú členmi zóny voľného obchodu SNŠ, že máme historicky sformovanú hlbokú kooperáciu v priemysle a poľnohospodárstve, fakticky jednotnú infraštruktúru, tieto argumenty nikto nechcel nielen že prerokúvať, ale ani vypočuť.
Ak je národná hrdosť pre rad európskych krajín dávno zabudnutý pojem a suverenita – príliš veľký luxus, potom pre Rusko je naozajstná štátna suverenita absolútne nevyhnutnou podmienkou jeho existencie.
Mimochodom, o sankciách. To nie je len nervózna reakcia Spojených štátov alebo ich spojencov za náš postoj v súvislosti s udalosťami a štátnym prevratom na Ukrajine a dokonca ani nie kvôli tzv. “Krymskej jari”. Som si istý, že keby nič z toho nebolo – chcel by som toto zdôrazniť, vážení kolegovia, najmä pre vás, pre politikov, pre tých, ktorí dnes sedia v sále, – keby nič z toho nebolo, tak by si vymysleli nejakú inú zámienku k tomu, aby obmedzili rastúce možnosti Ruska, aby mali na neho vplyv, a najlepšie – aby ho využili k svojmu prospechu.
Dobre si pamätáme, kto a ako, takmer otvorene, podporoval na našom území separatizmus a dokonca priamo teror, vrahov, ktorých ruky boli po lakte v krvi, nenazýval inak ako povstalci, poskytoval im audiencie na najvyššej úrovni. Teraz títo “povstalci” znovu dali o sebe vedieť v Čečensku. Som presvedčený, že sa s nimi miestni chlapci, miestne poriadkové sily, náležite vysporiadajú. Práve dnes sa zaoberajú likvidáciou ďalšieho teroristického útoku. Podporíme ich.
Zaistíme spoľahlivo obranyschopnosť našej krajiny v nových podmienkach. O tom nie je pochýb. Možnosti a neštandardné riešenia k tomu Rusko má.
Dosiahnuť vojenskú prevahu nad Ruskom sa nikomu nepodarí. Naša armáda je moderná a bojaschopná. Ako sa hovorí, zdvorilá, ale hrozivá. Pre obranu našej slobody máme dosť síl, vôle a odvahy.
Budeme brániť rozmanitosť sveta. Budeme oznamovať ľuďom v zahraničí pravdu. Aby všetci videli skutočný, pravý a nie skreslený, falošný obraz Ruska.
A na záver tejto časti Posolstva zopakujem ešte raz: zdravá rodina a zdravý národ, tradičné hodnoty, ktoré nám prenechali predkovia, v kombinácii so smerovaním do budúcnosti, stabilita ako predpoklad rozvoja a pokroku, úcta k iným národom a štátom pri zaručenom zaistení bezpečnosti Ruska a obhajoba jeho oprávnených záujmov – to sú naše priority.
Musíme veľa urobiť. Vytvoriť nové technológie a konkurencieschopné výrobky. Generovať dodatočnú zásobu odolnosti v priemysle, finančnom systéme, v príprave moderných zamestnancov. Máme pre to priestranný domáci trh a prírodné zdroje, kapitál a vedeckú základňu. Existujú nadaní, chytrí, pracovití ľudia, ktorí sú schopní sa rýchlo naučiť nové veci.
Spolu s tým je potrebné uskutočniť už prijaté rozhodnutia o odľahčení daňového zaťaženia, najmä pre tých, ktorí ešte len začínajú svoju prácu. Ako bolo dohodnuté, pre malé podniky, ktoré sú registrované prvýkrát, budú poskytnuté dva roky daňové prázdniny. Takúto výhodu dostanú podniky, ktoré začínajú od nuly.
A ďalšia vec. Navrhujem vykonať úplnú amnestiu kapitálu, ktorý sa vráti do Ruska, zdôrazňujem – úplnú.
A samozrejme, je potrebné vysvetliť ľuďom, ktorí majú prijať príslušné rozhodnutia, čo to znamená úplná amnestia. To znamená, že ak človek legalizuje svoje finančné prostriedky a majetok v Rusku, dostane pevné právne záruky, že nebude mať poťahovačky s rôznymi orgánmi, vrátane činných v trestnom konaní. Urobme to teraz, ale len raz. Aby to mohol využiť každý, kto chce prísť do Ruska.
Všetci chápeme, že pôvod peňazí je rôzny. Ale ja som presvedčený, že musíme konečne zavrieť offshorovú stránku v histórii našej ekonomiky a našej krajiny. To je veľmi dôležité a je potrebné to urobiť.
Očakávam, že po známych cyperských udalostiach a po súčasnej sankčnej kampani si náš biznis konečne uvedomil, že na jeho záujmy v zahraničí sa nikto neobzerá a že ho môžu kedykoľvek “oholiť” bez britvy. A že najlepšou zárukou je národná jurisdikcia, aj so všetkými svojimi problémami. A my tieto problémy dôsledne budeme riešiť. Spolu s podnikateľskou sférou samozrejme.
Od roku 2015 bude taktiež spustený program kompenzácie nákladov subjektov Ruskej federácie na zriadenie priemyselných parkov. Očakávam, že regióny budú aktívne využívať túto príležitosť k rozvoju svojho vlastného priemyselného potenciálu. Vďaka dodatočným opatreniam musíme podporiť ekonomický a priemyselný rast v strategicky dôležitých regiónoch krajiny.
Už bol prijatý zákon o zriadení špeciálnej ekonomické zóny na Kryme: budú tu vytvorené priaznivé podmienky pre podnikanie, poľnohospodárske a turistické odvetvie, priemysel a námornú dopravu, vrátane zdanenia, colných a iných postupov.
Navrhujem udeliť Vladivostoku štatút slobodného prístavu s atraktívnym, uvoľnenejším colným režimom. Dovoľte mi pripomenúť, že s touto možnosťou sa počíta pre Sevastopoľ a ďalšie prístavy Krymu.
Taktiež potrebujeme komplexný projekt moderného konkurencieschopného rozvoja Severnej morskej cesty. Musí pracovať nielen ako efektívna tranzitná trasa, ale aj stimulovať podnikateľskú činnosť na ruskom tichooceánskom pobreží a na osvojení arktického územia.
Viete, že Centrálna Banka Ruska prešla k “plávajúcemu” kurzu. To však neznamená, že sa CB Ruska dištancovala od vplyvu na kurz rubľa a že sa kurz rubľa môže beztrestne stať objektom finančných špekulácií.
Prosím Centrálnu Banku Ruska a vládu urobiť prísne koordinované opatrenia na prekazenie snáh takzvaných špekulantov profitovať na kolísaní kurzu ruskej meny. Čo by som chcel v tejto spojitosti povedať? Vláda vie, kto sú títo špekulanti a disponuje aj nástrojmi, ktoré na ne majú vplyv. Je na čase tieto nástroje použiť.
Samozrejme, oslabenie rubľa zosilňuje riziko krátkodobého rozmachu inflácie. Je potrebné ochrániť záujmy občanov, predovšetkým tých s limitovanými príjmami. Je nutné, aby vláda a regióny zabezpečili kontrolu situácie na trhoch potravín, liekov a iného tovaru pre základné potreby.
Spolu s tým oslabenie národnej valuty samozrejme zvyšuje aj cenovú konjunktúru a konkurencieschopnosť našich spoločností. Tento faktor je potrebné využiť pre vedenie politiky nahrádzania importu domácou výrobou (v každom prípade tam, kde je to účelné a nutné), okrem iného počas 3-5 rokov musíme zabezpečiť ľudí kvalitnými a cenovo dostupnými liekmi a potravinami, vo veľkej miere, samozrejme, vlastnej výroby.
Musíme tiež anulovať kritickú závislosť na zahraničných technológiách a priemyselnej výrobe, okrem iného mám na mysli výrobu prístrojov a obrábacích strojov, energetické strojárstvo, zariadenia pre vyťaženie nálezísk arktického šelfu. Aj tu môžu našim priemyselníkom vážne pomôcť domáce spoločnosti. Pri realizácii veľkých ropných, energetických a dopravných projektov sa musia orientovať na domáceho výrobcu, vyvolávať dopyt na jeho produkcii.
Zatiaľ je to často práve naopak: všetko sa zakúpi v zahraničí a pre vlastný priemysel a vedu je výsledok väčšinou nulový. Navrhujem vytvoriť v rámci vlády špeciálne koordinačné stredisko, zvýšiť úlohu vlády v tomto smere. Úlohou tohto strediska je zladiť realizáciu veľkých projektov s rozmiestnením objednávok medzi ruskými podnikmi, s rozvojom domácej výrobnej a výskumnej základne.
Navyše, programy nahradzovania importu musia fungovať tak, aby vytvárali v Rusku značnú vrstvu výrobných spoločností, ktoré budú schopné konkurencie nielen vnútri krajiny, ale aj na medzinárodných trhoch. V Rusku už také spoločnosti existujú. Vykazujú vysokú efektivitu a majú exportný potenciál. Pri tom sa však stretávajú s nedostatkom kapitálu, technológií, kádrov, zariadení. Je potrebné maximálne odstrániť všetky tieto obmedzenia. Vytvoriť pre tieto spoločnosti efektívny investičný výťah, aby mohli rásť, niekoľkonásobne zvýšili svoju kapitalizáciu a objem výroby a pevne sa usadili na zahraničných trhoch.
Pre povzbudenie domácich exportérov začne v roku 2015 fungovať stredisko kreditnej a poisťovacej podpory exportu. Jeho služby budú môcť využívať všetky nesurovinové spoločnosti od veľkých po malé.
Je pochopiteľné, že pre rozvoj nesurovinových a iných odvetví ekonomiky budú potrebné značné finančné prostriedky. A takými finančnými zásobami Rusko disponuje. Máme veľký objem vnútorných úspor, ktoré sa musia stať efektívnymi investíciami.
Do roku 2018, nehľadiac na vonkajšie obmedzenia, je potrebné doviesť ročnú úroveň investícií do 25% HDP krajiny. Čo to znamená? Poviem len pár slov a vysvetlím, čo mám na mysli.
To znamená, koľko ušetríme, toľko musíme investovať. Naše úspory musia pracovať pre národnú ekonomiku, ísť na rozvoj a nie napomáhať vývozu kapitálu. Preto je potrebné výrazne zvýšiť stabilitu bankového systému (mimochodom, Centrálna banka sa tým v poslednej dobe dostatočne intenzívne zaoberá) a tiež znížiť závislosť národného finančného trhu na vonkajších rizikách.
Na účet našich zásob, predovšetkým Fondu národného blahobytu, navrhujem realizovať program “dokapitalizácie” popredných domácich bánk (doplnenie kapitálu bánk), pričom sa peniaze budú poskytovať s principiálnou podmienkou, že budú použité na kreditovanie najvýznamnejších projektov v reálnom sektore ekonomiky za dostupné úrokové sadzby.
Vážení kolegovia! Som presvedčený, že Rusko je schopné nielen uskutočniť veľkú obnovu svojho priemyslu, ale aj sa stať dodávateľom nápadov, technológií pre celý svet, zaujať vedúce pozície vo výrobe tovarov a služieb, ktoré budú vytvárať globálnu technologickú agendu, aby úspechy našich firiem boli symbolom národného úspechu , národnej hrdosti, ako svojho času jadrové a vesmírne projekty.
Prejdem k ďalšej téme, vážení kolegovia, k demografii. Na začiatku roku 2000 nám experti OSN predpovedali ďalšie demografický pokles. Podľa predpovede OSN sa obyvateľstvo našej krajiny ku koncu roka 2013 malo znížiť do 136 miliónov ľudí. K 1. januáru 2014 počet obyvateľov Ruska predstavoval takmer 144 miliónov ľudí, o 8 miliónov viac, než aká bola predpoveď OSN.
Doplním, že už dva roky za sebou, a vy to viete, v roku 2013 a 2014, je v Rusku zaznamenaný prirodzený nárast obyvateľstva. Očakáva sa, že vo výsledku v roku 2014 s prihliadnutím na Krym a Sevastopoľ, počet obyvateľov Ruska prekoná 146 miliónov ľudí. Naše demografické programy dokázali svoju efektivitu a my budeme pokračovať v ich realizácii, v plnej miere tieto programy rozšírime aj na obyvateľov Krymu a Sevastopoľa. Rodiny obyvateľov Krymu a Sevastopoľa, v ktorých sa od roku 2007 narodilo druhé a ďalšie dieťa, dostanú v plnej miere materský príspevok.
Každý, kto je ochotný na seba brať zodpovednosť, musí byť zapojený do realizácie plánov rozvoja krajiny, konkrétnych regiónov, miest a obcí. Ak štát a spoločnosť konajú spoločne, v atmosfére spolupráce a dôvery – je to záruka dosiahnutia úspechu.”
bg