“Na našej škole sa im pokúšame tento priestor dať. Môžu tu ostať aj po skončení vyučovania, urobiť si domáce úlohy, použiť počítač, ak je treba a splniť si ostatné povinnosti,” zdôraznila Akimová s tým, že potom títo žiaci dosahujú v škole aj lepšie výsledky. Ďalším z dôležitých krokov pri vyučovaní rómskych detí je podľa nej nutnosť vybudovať si s nimi bližší vzťah. Učitelia musia poznať ich rodinné zázemie, ich rodinných príslušníkov i postavenie žiakov v komunite. Len tak sa s nimi dá podľa Akimovej pracovať a dosahovať výsledky. Dôležitá je tiež spolupráca s rodičmi.
“Dá sa to s nimi zvládať, snažím sa byť mierny a pekne s nimi pracovať a myslím si, že to vedia oceniť, keď sa k nim človek pekne správa. Niekedy však nepočúvajú a je nutné zvýšiť hlas, čo robím veľmi nerád. Niektorí žiaci sú snaživejší, iní menej,” zhodnotil učiteľ slovenčiny na kežmarskej škole Pavol Ičo.
Slovenský jazyk ide podľa neho horšie rómskym deťom v nižších triedach, čím vyšší ročník, tým lepšie výsledky. “Tie vyššie ročníky majú pravopisnú prax, majú viac diktátov, žiaľ aj tu na tejto škole, ten najnižší ročník dosahuje najhoršie výsledky v slovenčine,” dodal Ičo. Kežmarské rómske gymnázium momentálne navštevuje takmer 50 žiakov v troch triedach, v septembri by tu mal pribudnúť ďalší ročník.
jf