Prečo sa testovanie vedomostí prvého stupňa neuskutočňuje na konci 4. ročníka, ale leží na pleciach učiteľov 2. stupňa? Dôvodov je viacero, vysvetlilo ministerstvo školstva

Prečo sa testovanie vedomostí prvého stupňa neuskutočňuje na konci 4. ročníka, ale leží na pleciach učiteľov 2. stupňa? Dôvodov je viacero, vysvetlilo ministerstvo školstva

Bratislava 20. novembra 2019 (HSP/Foto:TASR – Radovan Stoklasa)

 

Dnes prebieha na základných školách celoslovenské testovanie piatakov. Žiaci sú testovaní z matematiky a zo slovenského jazyka a literatúry, respektíve z maďarského jazyka a literatúry. Do testovania sa zapojí 1489 základných škôl s počtom takmer 52.800 žiakov. Testovanie prebieha z učiva prvého stupňa. Niektorí učitelia v tejto súvislosti uvádzajú, že testovanie by malo skôr prebiehať na konci 4. ročníka. O stanovisko k problematike sme požiadali Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Ilustračné foto

Žiakov na Testovanie 5, ktoré preveruje učivo prvého stupňa, pripravujú učitelia druhého stupňa. Musia im vysvetliť postup testovania i označovanie a zapisovanie odpovedí, aby ich systém dokázal následne vyhodnotiť. Žiaci si totiž vypracujú odpovede a až následne ich vpisujú do odpoveďového hárku, ktorého kópia zostáva zapečatená v škole. Originál je kuriérom doručený do vyhodnocovacieho strediska.

Reklama

Každý rodič chce, aby jeho dieťa dosiahlo v testovaní čo najlepší výsledok. Niektorí učitelia v dôsledku požiadaviek rodičov na precvičovanie Testovania 5 sú preto mienky, či by nebolo vhodnejšie uskutočniť testovanie žiakov z vedomostí prvého stupňa na konci 4. ročníka. Vyučujúci totiž v dôsledku Testovania 5 prichádzajú o hodiny, na ktorých by sa mohli venovať preberaniu učiva 5. ročníka.

Učitelia svoj postoj zdôvodňujú aj tým, že nenesú zodpovednosť za vedomosti a proces vyučovania na prvom stupni. Učitelia druhého stupňa totiž majú rozvíjať získané vedomosti na prvom stupni a určitým obrazom miery ich úspešnosti je následne testovanie v 9. ročníku.

Reklama

O stanovisko k problematike testovania piatakov sme preto požiadali ministerstvo školstva. Z odboru komunikácie a protokolu nám uviedli viacero dôvodov, prečo sa testovanie vedomostí prvého stupňa uskutočňuje v piatom ročníku.

 

Vyššia objektivita vstupného testovania

Podľa informácií ministerstva školstva je v SR je vyše 2100 ZŠ, z tohto počtu je cca 600 neplnoorganizovaných škôl tzv. málotriedok. V týchto školách sú počty učiteľov veľmi nízke. “Celoslovenské testovanie v závere 4. ročníka by spôsobilo v málotriedkach výrazné zníženie objektivity testovania, keďže dozor by vykonávali učitelia, ktorí majú aprobáciu na testované predmety, v testovaných triedach aj vyučujú a často majú veľmi blízky vzťah so žiakmi,” vysvetlilo ministerstvo.

“Na školách s ročníkmi 1. – 4. by nebolo možné splniť a zabezpečiť základnú podmienku pre objektívnosť administrácie externých testovaní. Tou podmienkou je, že administráciu musí vykonať dozor, t. j. učiteľ školy, ktorý nemá aprobáciu na vyučovanie testovaného predmetu. Z uvedených dôvodov by boli podmienky testovania na málotriedkach výrazne odlišné od podmienok na plnoorganizovaných základných školách, ktoré zabezpečujú administrátorov neaprobovaných na vyučovanie testovaného predmetu,” dodalo.

Reklama

 

Personálne a organizačné dôvody

Ďalším dôvodom sú skúsenosti manažmentu plnoorganizovaných základných škôl so zabezpečovaním národných testovaní. “Z hľadiska zabezpečenia presnosti, objektivity, bezpečnosti, bezproblémovej logistiky testovaní podľa harmonogramu je efektívnejšie nadviazať na skúsenosti riaditeľov škôl, školských koordinátorov, ktorí pravidelne zabezpečujú Testovanie 9 na plnoorganizovaných základných školách.”

Ministerstvo v tejto súvislosti vysvetlilo, že “logistika testovania na školách obsahuje prihlasovanie žiakov prostredníctvom softvéru ŠVS-Michalovce, zaškolenie učiteľov, zabezpečenie školského koordinátora testovania na školách, komunikáciu s kuriérom, prevzatie výsledkov žiakov a ďalšie procesy. Tieto procesy sú na plnoorganizovaných školách už zaužívané. Testovaním v málotriedkach by sme sa vystavili riziku nových neočakávaných problémov a komplikácií z hľadiska personálneho, materiálneho, organizačného aj procesného a vystavili by sme tieto školy zbytočnej administratívnej a organizačnej záťaži.”

 

Reklama

Komplexnosť poskytovania spätnej väzby z testovania

“Ak sa testovanie uskutoční v 5. ročníku ZŠ, plnoorganizovaná základná škola dostane údaje o vzdelávacích výsledkoch všetkých žiakov, ktorých bude vzdelávať na 2. stupni ZŠ. Tieto údaje a analýzy by mali výrazne pomôcť k zvýšeniu kvality vzdelávania a umožniť učiteľom vo vyššej miere využívať individuálny prístup k žiakom,” vysvetlilo ministerstvo a dodalo:

“Na základe prepojenia databáz škôl a žiakov, ktorí boli prijatí do 5. ročníka ZŠ zo škôl s ročníkmi 1. – 4., spracujeme výsledky žiakov a zašleme ich kmeňovým školám. Pre školy s 1. – 4. ročníkmi výsledky poslúžia ako spätná väzba pre skvalitnenie ich vzdelávania.”

 

Počítačové vybavenie a počítačové zručnosti

Štvrtým dôvodom je dokonalejšie technické zabezpečenie, keďže aj v súčasnosti existujú ZŠ, ktoré nemajú internetové pripojenie.  Ide predovšetkým o málotriedky s ročníkmi 1 až 4.

“Pre plynulosť procesov a flexibilné riešenie prípadných problémov súvisiacich s testovaním je nevyhnutné, aby pre realizáciu testovania bolo zabezpečené pripojenie týchto škôl na internet,” pripomenul odbor komunikácie.

 

Finančné dôvody: Nižšie náklady, jednoduchšia logistika

Posledným dôvodom sú financie. “Na plnoorganizovaných ZŠ s ročníkmi 1. – 9. sa v súčasnosti vzdeláva cca 90 % žiakov 4. ročníka ZŠ. Na málotriedkach sa teda vzdeláva len cca 10 % žiakov 4. ročníka. Na málotriedkach by bolo potrebné zabezpečiť okrem externého dozoru aj externých administrátorov, ktorí sa zúčastňujú pri aktívnom dozore v triede. V prípade, ak by boli testovaní žiaci 4. ročníka ZŠ, náklady spojené s realizáciou tohto testovania by boli asi o tretinu vyššie, ako v prípade testovania žiakov v 5. ročníku ZŠ,” vysvetlilo na záver ministerstvo.

Reklama

 

Čítanie s porozumením a logické úlohy

Testované úlohy sú opätovne aj tento rok zamerané na logické myslenie, porozumenie textu, overenie rozsahu vedomostí a schopností aplikovať teóriu v praxi. Každý z testov má 30 otázok, na vypracovanie ktorých je stanovený čas 60 minút.

Test z matematiky obsahuje úlohy, v ktorých je potrebné najskôr porozumieť zadaniu a potom použiť vedomosti a zručnosti. Matematické úlohy sú rozdelené od jednoduchých až po logicky náročnejšie.

V testoch z vyučovacích jazykov sú úlohy zamerané na čítanie s porozumením a vyvodzovanie súvislostí na základe znalostí.

Reklama

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

10:46

Nemecký europoslanec Maximilian Krah ešte v stredu prepustí svojho asistenta, ktorého zatkli pre obvinenia zo špionáže pre Čínu, zostáva však lídrom kandidátky pravicovej strany Alternatíva pre Nemecko (AfD) vo voľbách do Európskeho parlamentu. Oznámil to po stretnutí so spolupredsedami AfD Tinom Chrupallom a Alice Weidelovou.

Maximilian Krah
Nemecký europoslanec za Alternatívu pre Nemecko (AfD) Maximilian Krah odchádza po vyhlásení
10:34

Austrálska polícia v stredu pri protiteroristických raziách zadržala sedem ľudí, ktorí podľa nej predstavovali neprijateľné riziko pre verejnosť a boli spojení s mladíkom obvineným z nedávneho útoku v kostole. Informovala agentúra AFP.

10:20

Taiwanská vláda sa zaviazala odstrániť takmer 800 sôch čínskeho vojenského diktátora Čankajška, ktorý na tomto ostrove vládol niekoľko desaťročí v rámci stanného práva. Jeho dedičstvo je naďalej predmetom sporných diskusií v krajine.

09:57

Nemecká vláda čoskoro obnoví spoluprácu s Agentúrou OSN pre pomoc palestínskym utečencom (UNRWA), ktorá pôsobí v Pásme Gazy a ďalších regiónoch. Oznámilo to v stredu ministerstvo zahraničných vecí spolu so spolkovým rezortom pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.

09:37

Argentínska vláda pod vedením prezidenta Javiera Mileiho, ktorá spochybňuje počet nezvestných z čias brutálnej diktatúry v krajine, oznámila, že pozastavuje vyplácanie odškodného jej obetiam až do jeho úplného auditu.

09:14

Americký výrobca elektromobilov Tesla zaznamenal v minulom štvrťroku prvý pokles tržieb za takmer štyri roky. V medziročnom porovnaní sa znížili o 9 % na 21,3 miliardy dolárov (19,96 miliardy eur).

08:48

Ruské úrady tvrdia, že Ukrajina útočila dronmi na energetické zariadenia v Smolenskej oblasti ležiacej zhruba 400 kilometrov západne od Moskvy.

08:41

Izraelský minister zahraničných vecí Jisrael Kac sa v stredu poďakoval Senátu USA za odobrenie vojenskej pomoci v hodnote 13 miliárd eur, čo podľa neho nepriateľom jeho krajiny vyslalo “silný odkaz”. Informovala agentúra AFP.

08:14

Ceny ropy v stredu mierne vzrástli, keď správa o poklese zásob komodity v USA signalizovala oživenie dopytu v najväčšej svetovej ekonomike.

08:04

Kolumbijský súd rozhodol, že environmentálne katastrofy, či už náhle alebo postupné, možno právne považovať za príčinu núteného vysídlenia, čo ukladá štátu povinnosť chrániť a pomáhať postihnutým občanom. Informovala agentúra AFP.

07:55

V Severnom Macedónsku sa v stredu začalo prvé kolo prezidentských volieb, k urnám môže pristúpiť zhruba 1,8 milióna oprávnených voličov. Volebné miestnosti sa otvorili o 7.00 h SELČ, zatvoria sa o 19.00 h SELČ.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Múzeum STM Solivar v Prešove

Autor: FOTO TASR-Maroš Černý

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali