Viedeň 11. marca (TASR) – Pod tlakom médií a aj v súvislosti s blížiacim sa 75. výročím pripojenia Rakúska k fašistickému Nemecku, tzv. anšlusu, umožnilo vedenie Viedenskej filharmónie trojici historikov, aby preskúmali archív orchestra z nacistickej éry.
Výskum Olivera Rathkolba, Bernadette Mayrhoferovej a Fritza Tümpiho ukázal, že minulosť slávneho orchestra je oveľa temnejšia, než sa očakávalo a doteraz prezentovalo. Historici mali k dispozícii aj doteraz neznáme a nepreskúmané dokumenty.
Historici totiž zistili – a potvrdili tak aj vlastný prieskum filharmónie -, že pred skončením druhej svetovej vojny bolo 60 zo 123 hudobníkov orchestra členmi NSDAP, uviedla dnes agentúra DPA.
Nacisti v radoch hudobníkov zostavili zoznam židovských kolegov, ktorí mali byť z orchestra vylúčení. Ako uviedla Mayrhoferová v televíznom dokumente, ktorý tento týždeň odvysiela televízna spoločnosť ORF, "antisemitizmus bol v orchestri každodennou praxou".
Podľa historikov siedmi hudobníci zahynuli v koncentračných táboroch alebo zomreli v dôsledku prenasledovania nacistami. Deviati boli donútení odísť do exilu.
Viedenskí filharmonici v minulosti skúmali a zverejnili poznatky o činnosti orchestra počas nacistickej éry, ale vždy vychádzali len z vlastného prešetrovania, nikdy nedali vypracovať nezávislú odbornú expertízu, pripomína DPA. Tím historikov zverejnil svoje zistenia v nedeľu vo Viedni.
Historik Oliver Rathkolb tak napríklad upozornil, že doteraz sa nikdy nespomenuli prstene a medaily udelené Viedenskou filharmóniou nacistickým pohlavárom.
Rathkolb tieto vyznamenania označil za "veľmi pochybný spôsob, ako získať priazeň totalitného a neľudského nacistického režimu".
"Toto je nepochybne téma, o ktorej by mali členovia orchestra medzi sebou diskutovať demokratickým spôsobom," dodal.
Väčšina členov nacistickej strany medzi hudobníkmi zostala v orchestri aj v povojnových desaťročiach.
Zrejme aj vďaka tomu sa mohlo stať, že v roku 1966 alebo 1967 vtedajší výkonný manažér filharmónie z osobnej iniciatívy odovzdal Baldurovi von Schirachovi, odsúdenému nacistickému vojnovému zločincovi a ríšskemu miestodržiteľovi Viedne, náhradu za čestný prsteň, ktorý mu bol udelený počas vojny a stratil sa. Historici o tom našli dôkazy v archíve.
Ako píše agentúra DPA, z nacistických čias sa až do súčasnosti zachovala tradícia hrať v rámci slávneho novoročného koncertu Straussove valčíky. Tento nápad, ako upozornili historici, nemá korene v nacistickom Berlíne, ale zrodil sa v hlave vtedajšieho dirigenta v podobe Clemensa Kraussa.
Historici zistili, že minulosť orchestra je zložitejšia, než sa zdalo: napríklad jeden z nacizmu najoddanejších členov orchestra zasiahol proti deportácii z kolektívu vylúčených hudobníkov židovského pôvodu. Úspešný bol však len v jednom prípade, keď z koncentračného tábora Dachau dostal jedného kolegu. Ukázalo sa tiež, že niektorí hudobníci aktívne chránili kolegov s čiastočným židovským pôvodom i židovské manželky nežidov pred nacistami. "Nie sú to príjemné správy, ale zistili sme, že nie je to celé až také čierno-biele, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať," poznamenal Rathkolb na margo výsledkov prieskumu odborníkov.
Viedenská filharmónia je jedným z najtradičnejších orchestrov. Tradície sú také silné, že až v roku 1997 začali do orchestra prijímať ženy. Nezávislý prieskum archiválií z obdobia nacistickej okupácie Rakúska si filharmónia u historikov objednala až v januári toho roku – ako uvádza DPA, stalo sa tak pod tlakom médií a aj v súvislosti s blížiacim sa 75. výročím tzv. anšlusu.