Bratislava 17. júla 2019 (SITA/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Počet návštevníkov v ubytovacích zariadeniach na Slovensku v prvom štvrťroku tohto roka dosiahol 1,254 milióna a oproti rovnakému obdobiu vlaňajška vzrástol o osem percent
Spolu strávili 3,459 milióna nocľahov pri medziročnom raste o 7,5 percenta. Ako vyplýva z ubytovacej štatistiky cestovného ruchu, zverejnenej na portáli Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV), počet domácich návštevníkov vzrástol o 9,9 percenta na 803,5 tisíca a zahraničných o 4,9 percenta na 429 tisíc. Celkový priemerný počet prenocovaní 2,8 dňa bol na úrovni prvého kvartálu minulého roka.
“Teší ma, že k nám chodí viac turistov a aj to, že u nás ostávajú dlhšie. Robíme veľa pre to, aby sme k nám turistov prilákali a aby tu strávili čo najviac času,” povedal v utorok minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd).
Rezort dopravy tvrdí, že podniká aktívne kroky, ktoré pomáhajú cestovnému ruchu. “Začali sme propagovať Slovensko aj v zahraničných médiách v krajinách, odkiaľ chodí najviac turistov. Má to svoj význam, keď cestovný ruch trochu spájame aj so športom,” povedal Érsek. Zámerom je, aby zahraničnú návštevníci viac prespávali na Slovensku, zostali tu aspoň jeden, dva dni. “Treba pripraviť programy ako vínna cesta, aby mali záujem zostať a prenocovať,” dodal minister.
Generálna riaditeľka sekcie cestovného ruchu na ministerstve dopravy a výstavby Lenka Šprochová očakáva, že nárast návštevníkov v druhom štvrťroku by mal byť ešte vyšší vzhľadom na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Najviac návštevníkov zo zahraničia prišlo v prvom kvartáli z Českej republiky (135,5-tisíca), Poľska (61-tisíc), Nemecka (30,8-tisíca), Maďarska (30,5-tisíca) a Ukrajiny (22,5-tisíca). Nasledovali hostia z Veľkej Británie (17-tisíc), Rakúska (16-tisíc), Talianska (11,7-tisíca), Ruska (9,8-tisíca) a USA (8,6-tisíca).
Šprochová uviedla, že na prezentáciu Slovenska robia aj spoznávacie cesty pre novinárov a odborníkov z rôznych krajín. “Snažíme sa realizovať veľtrhy aj spoznávacie výlety odborníkov na Slovensko prioritne pre jednotlivé trhy. Sú to Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Nemecko, Rusko, Ukrajina a Veľká Británia. Sú to naše prioritné trhy,” povedala sekčná šéfka cestovného ruchu. Slováci podľa nej trávia dovolenku doma ešte viac, pričom je veľký nárast individuálnych turistov, domácich a zahraničných.
V budúcnosti sa chcú zamerať na on-line marketing pre vzdialenejšie krajiny. “Je to veľmi efektívny spôsob a dosah je orientovaný na konečného zákazníka. Ako nám vyšlo z našej analýzy spotrebiteľského správania, chceme venovať produkty, resp. to, čo chceme ponúknuť návštevníkom Slovenska, najmä pre rodiny s deťmi, resp. ľudí skôr narodených. Chceme budovať v deťoch tradíciu, aby sa sem vracali a strávili dovolenku na Slovensku,” priblížila Šprochová. S logom “Travel in Slovakia – Good Idea” (Dovolenka na Slovensku – Dobrý nápad) chcú prilákať návštevníkov na Slovensko. “Výsledky vidno aj v medzinárodných meradlách,” poznamenala s tým, že Slovensko poskočilo v rebríčku Future Brand o 24 priečok. Cestovateľský sprievodca Lonely Planet zároveň označil Vysoké Tatry za najviac vyhľadávanú turistickú destináciu Európy.