Salzgitter 23. septembra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Gian Ehrenzeller / Keystone via AP)
Výrobca železničných zariadení Alstom prináša prvý vlak do sériovej výroby poháňaný palivovými článkami, v ktorých vodík vyrába elektrickú energiu
V Nemecku existuje ešte veľa regionálnych ciest, ktoré nie sú elektrifikované. Po nich jazdia vlaky s dieselovým motorom, ktoré teda vytvárajú emisie. Výrobca železničnej technológie Alstom v Salzgitteri však prichádza s bezemisnou alternatívou: prvý vlak na svete s nádržou na vodík a s palivovým článkom, kde sa toto palivo premení na elektrickú energiu.
Jeho technický názov je “Hydrail” a konštruktéri v spolupráci s francúzskym železničným koncernom Lint na ňom dva roky pracovali. Od decembra 2017 by mal na trase Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven premávať ako vlak “Coradia ILint”. Zvládnuť by však vedel aj dlhšie vzdialenosti do 800 km, pri dosiahnutí rýchlosti 140 km za hodinu. Dokonca pôjde o sériovú výrobu, vysoký záujem totiž prejavila regionálna dopravná spoločnosť Dolného Saska.
ILint má na streche nádrž na vodík a palivový článok. Táto technológia sa už osvedčila pri autobusoch a v automobilovom priemysle. Alstom by vodík dostával z chemických závodov, v ktorých sa tento prvok hromadí ako odpad pri výrobe rôznych produktov. Najúčinnejšie z celého vlaku je zariadenie na uchovávanie energie, ktorý je riadený inteligentným systémom.
Vlak na vodík je oveľa tichší ako dieselový, pretože elektromotory pracujú prakticky bez šumu. Automobilový priemysel výrazne dlhšie experimentoval s vodíkom, ale napriek tomu ho železničný výrobca Alstom prevýšil v balíčku poskytovania servisu a údržby, napríklad v potrebe tankovania. Vybuduje dokonca tankovacie nádrže pozdĺž trás, ako o tom informuje Didier Pfleger, viceprezident Alstomu pre Nemecko a Rakúsko.