Bratislava 8. decembra 2020 (HSP/Foto:Pixabay)
Na vladyku Milana Chautura sa obrátila zúfalá žena, ktorá v nedávnej minulosti podstúpila interrupciu. Veľmi sa pre to trápi, má výčitky voči Bohu aj voči svojmu nenarodenému dieťatku. Odpustí jej Boh tento vážny prehrešok? Pýta sa
Na facebookovu stránku vladyku Milana Chaurta sa obrátila zúfalá žena, ktorá cíti, že svojim skutkom sklamala a zradila Boha.
“Drahý Vladyka, som veriaca a k Pánu Bohu som mala vždy veľmi blízko, ale pred polrokom som podstúpila interrupciu, je milión výhovoriek prečo som to urobila, ale najťažšie mi je z toho že som na tú chvíľu prestala myslieť na Boha, úplne som sa vzdialila a cítim že som ho veľmi sklamala a zranila. Veľmi tento môj veľký hriech ľutujem, odpustí mi niekedy Boh?” Pýta sa.
Žena dodala, že túži po zmierení s Bohom a po odpustení. “Túžim opäť mat blízko k Bohu, ale aj v cirkvi sa veľmi hanbím, a veľmi túžim prijať svätú eucharistia. Milý Vladyka, veľmi ľutujem môj čin, voči Bohu aj môjmu dieťatku. Odpustí mi Boh?”
Zúfalej žene odpovedal Peter Labanič, predseda Rady pre rodinu Gréckokatolíckej eparchie Košice. Podľa jeho slov pre Boha neexistuje hriech, ktorý by nedokázal alebo nechcel odpustiť. “Odpustenie je začiatkom procesu uzdravenia duše, ktorá svojim hriechom ublížila Bohu a blížnemu, ale najviac sebe samej.”
Podľa Labaniča je práve umelé prerušenie tehotenstva preto také zlé, lebo neubližuje len nenarodenému dieťatku, ale zabíja aj dušu matky a tiež človeka, ktorý sa na potrate podieľať. Radí žene, aby sa z hriechu vyspovedala.
“Ak sa z tohto hriechu spovedáte prvýkrát, kňaz má automaticky právomoc udeliť vám rozhrešenie. Ak by to nebolo prvýkrát, kňaz si vypýta od biskupa právomoc a následne vám udelí rozhrešenie,” vysvetlil.
Boh podľa Labaničových slov žene určite odpustí, omnoho ťažšie sa však bude liečiť duša samotnej ženy. “Oveľa ťažšie je odpustiť sebe samej. Vaša duša je veľmi zranená a bude sa musieť liečiť dlhý čas. Hriech vždy ublíži najviac samotnému hriešnikovi.”
Radí žene, aby odpustila manželovi, ale zdravotníckemu personálu, ktorý jej interrupciu umožnil vykonať. Vo vzťahu k dieťatku je podľa neho dôležité, aby ho žena v duchu odprosila a dala mu meno. A najmä, aby neostávala sama.
“Veľkou pomocou je neostať v tom sám. Okrem Boha, ktorý vás bude sprevádzať, je dobré mať aj ľudské spoločenstvo. Najdôležitejší je manžel, prípadne iní blízki ľudia, ktorí vás pochopia a podporia. Existuje aj kresťanský program pomoci zraneným potratom.”
Na záver dodáva, že Boh prišiel na svet kvôli hriešnikom a že len on môže obrátiť naše najväčšie hriechy na dobro.
Postoj Vladyku Milana Chautura
V komentároch sa žene prihovoril aj samotný vladyka. “Nesúďte, a nebudete súdení! Neodsudzujte, a nebudete odsúdení.”
Poukazuje na skutočnosť, že podľa súčasného nastavenia spoločnosti potrat “nič nie je” a že politická elita sa odmieta zastať nenarodeného života a povoliť lekárom aspoň lepšie informovanie žien.
“Veď potrat to nie je záležitosť cirkevná, ale ľudská, či biologická, no v poslednom čase aj politická. Ak medicína definuje, že začiatok ľudského života je pri počatí, tak nie je tu o čom hovoriť, lebo násilné ukončenie ľudského života sa volá vražda. A cirkev musí odsúdiť hriech vraždy, ktorá je proti piatemu Božiemu prikázaniu.”
Vladyka kritizuje klamlivé označenie interrupcie za prerušenie tehotenstva, pretože po jeho ukončení sa v ňom už pokračovať nedá. To podľa jeho slov mnohé mamičky mätie a zavádza a mamičky si tak neuvedomujú čo v skutočnosti robia.
“A tak sa nedá hádzať vina v plnosti na žiadnu ženu, len si je treba dávať otázku, kedy sa naša spoločnosť zodpovedne postaví aj k tomuto vážnemu problému, ktorý zničil značnú časť našej populácie a istotne nezostáva aj bez dôsledkov kliatby na celý národ. A tak nám všetkým zostáva zostať ľudskými, modliť sa a neodsudzovať, lebo ani Kristus ‘neprišiel svet súdiť, ale prišiel svet spasiť’,” dodáva na záver Vladkyka Milan Chautur.