Nitra 19. októbra (TASR) – Komplikácie, ktoré sprevádzajú výstavbu nového mosta cez Ipeľ, by sa mali čo najskôr vyriešiť, aby sa so stavebnými prácami mohlo začať už na budúci rok. Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý pripomína, že nastávajúci rok je posledným rokom z programového obdobia 2007-2013. Ak by sa stavba oneskorila, bolo by podľa jeho slov ohrozené čerpanie prostriedkov Európskej únie, ktoré sú na výstavbu mosta vyčlenené. Érsek preto vyzval poslancov z klubu SMK v zastupiteľstve Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK), aby okamžite iniciovali zvolanie mimoriadneho rokovania krajských poslancov, na ktorom by sa vzniknutý problém riešil. Nový most cez Ipeľ má vyrásť na juhu medzi slovenskou obcou Chľaba a maďarskou dedinou Ipolydamásd. Lídrom projektu je maďarská strana, ktorá zabezpečí financie na vykrytie 66 percent nákladov.
Pôvodne mali byť ponad Ipeľ vybudované dve premostenia. Okrem obce Chľaba mal stáť most aj medzi Pastovcami a Vámosmikolou na maďarskej strane. Na rokovaní zastupiteľstva NSK 8. októbra však maďarská strana oznámila, že namiesto dvoch mostov sa postaví iba jeden a ten bude drahší ako predchádzajúce dva mosty dohromady. To podľa viacerých poslancov NSK celú situáciu zmenilo a skomplikovalo. Predseda NSK Milan Belica zároveň pripomenul, že kraj ešte stále nedostal z Maďarska žiadny návrh zmluvy, ktorá by výstavbu za 4.105.338 eur právne upravovala. Zastupiteľstvo NSK preto zvolilo opatrný postup a poslanci rozhodli, že sa výstavbou mosta budú zaoberať až po návrhu zmluvy medzi krajom a maďarskou stranou.
„Mimoriadne rokovanie zastupiteľstva náš klub nemusí iniciovať. Podľa mojich vedomostí už návrh zmluvy medzi NSK a maďarskou stranou prišiel. Z uznesenia, ktoré sme pred časom prijali, vyplýva, že po doručení návrhu zmluvy bude mimoriadna schôdza zvolaná. Tak sa aj stalo a výstavbe mosta cez Ipeľ sa budeme venovať na rokovaní 29. októbra,“ povedal predseda poslaneckého klubu SMK v zastupiteľstve NSK František Botka. Podľa jeho slov SMK, ale aj ďalšie strany v krajskom parlamente výstavbu nového mosta podporujú a po vyjasnení problémov sa k nej určite pristúpi. „Ten región to potrebuje, aj rekonštrukciu priľahlých ciest, aj nový most,“ skonštatoval.
Podľa pôvodných zámerov mali byť postavené cez Ipeľ dva mosty, za ktoré by slovenská strana prostredníctvom fondov EÚ zaplatila 1.940.983 eur. Spolufinancovanie kraja by pritom bolo vo výške 97.099 eur. Zo zmien navrhnutých maďarskou stranou vyplýva, že by sa postavil iba jeden most pri Chľabe. Slovensko by však prispelo sumou 4.105.338 eur. Z toho by bolo spolufinancovanie NSK vo výške 205.266,90 eura. Výstavba mosta pri Pastovciach musela byť zrušená z environmentálnych dôvodov. „Kvôli ochrane zvierat a biotopov tu môže výstavba prebiehať iba tri mesiace v roku. Za taký čas sa stavebné práce zrealizovať nedajú. Navýšenie rozpočtu na stavbu mosta pri Chľabe zasa podľa maďarskej strany spôsobili požiadavky vodohospodárov, ktorí chceli, aby ustál aj storočnú vodu. Preto sa musela meniť jeho konštrukcia,“ dodal Botka.
van ed