Berlín 30. novembra 2023 (HSP/rmx.news/Foto:Pixabay)
Vedúci predstavitelia spoločnosti a odbory diskutujú o škrtoch vo výške 10 mld
Generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Passenger Cars Thomas Schäfer oznámil, že plánuje znížiť počet pracovných miest v dôsledku súčasnej krízy, ktorej čelí nemecká automobilová skupina, ktorá bola dlho považovaná za jedného z najvplyvnejších a najsilnejších výrobcov automobilov na svete.
“S mnohými našimi súčasnými štruktúrami, procesmi a vysokými nákladmi už nie sme ako značka VW konkurencieschopní,” povedal Schäfer v stredu na valnom zhromaždení odborárov vo Wolfsburgu, ktorý je sídlom VW. Päťdesiattriročný Schäfer predpovedal, že spoločnosť preto bude musieť “riešiť kritické otázky vrátane personálnych”.
Správa prichádza v čase, keď sa nemecká ľavicovo-liberálna vláda zmieta v problémoch s potápajúcou sa ekonomikou, rastúcim rozpočtovým deficitom a obvineniami, že vláda sabotuje súkromný priemysel svojou nákladnou energetickou transformáciou a migračnou politikou.
Líder VW poukázal na spoločnosti ako Tesla, ktorá má teraz automobilový závod mimo Berlína, kde sa náklady dramaticky znížili do takej miery, že Tesla zarába na jednom predanom aute podstatne viac ako VW a iné spoločnosti. Schäfer tvrdí, že VW musí nasledovať tento príklad, inak zahynie.
Nemecké médiá, ako napríklad News38, informujú o interných listoch, ktoré poukazujú na budúce zrušenie až 6 000 pracovných miest vo Wolfsburgu, čo by predstavovalo každé desiate pracovné miesto. Tieto správy vyvolávajú v radoch zamestnancov VW šok.
Personálny riaditeľ VW Gunnar Kilian teraz presadzuje viac pracovných miest na čiastočný úväzok pre starších zamestnancov, aby pomohol znížiť náklady.
“Demografickú krivku musíme dôsledne vnímať ako výhodu,” žiadal Kilian.
V nemeckom priemyselnom modeli fungujú zamestnanecké rady, ktoré sú sprostredkovateľmi medzi podnikmi a zamestnancami. Rada zamestnancov rokuje s manažmentom o zvýšení efektívnosti a úspore nákladov v celkovej výške 10 miliárd eur; takéto kroky na zníženie nákladov však nemeckí výrobcovia automobilov už dlho realizujú počas každej novej krízy.
V súčasnosti neboli prijaté žiadne konečné rozhodnutia týkajúce sa týchto opatrení na zníženie nákladov. Je dôležité poznamenať, že nemecká vláda je významným akcionárom VW a všetky rozhodnutia sa často prijímajú v spolupráci s vládnymi predstaviteľmi. V súvislosti s ľavicovo-liberálnym blokom môže v zákulisí existovať tlak na to, aby sa zabránilo nepríjemnému kolu prepúšťania.
Na zasadnutí zamestnaneckej rady vo Wolfsburgu 8. decembra sa zamestnanci VW dozvedia viac o tom, ako sa vyvíjajú rokovania, pričom cieľom VW je zaviesť zmeny do roku 2024.
Vedenie koncernu a zamestnanecká rada v súčasnosti rokujú o programe vyššej efektívnosti v spoločnosti, ktorý má ušetriť celkovo 10 miliárd eur. Žiadne konkrétne rozhodnutia zatiaľ neboli prijaté. Na stretnutí vo Wolfsburgu 6. decembra majú byť zamestnanci informovaní o stave rokovaní. Cieľom spoločnosti je rozhodnúť o hlavných zmenách do konca tohto kalendárneho roka.
Volkswagen Passenger Cars je súčasťou koncernu Volkswagen, ktorý vyrába množstvo ďalších značiek vrátane Audi, Ducati, Porsche a Seat. Skupina v minulom roku celkovo dosiahla tržby vo výške 73,8 mld. eur, pričom Volkswagen Passenger Cars tvorí približne jednu tretinu týchto tržieb.