Mnohí Bratislavčania si ešte spomínajú na veľkolepý projekt riešenia Hlavnej stanice a priľahlého priestoru, ktorého vizualizácia bola verejnosti predstavená začiatkom nového tisícročia. Roky však plynuli a nič sa nedialo. Žiaľ, vinou niekoľkých ľudí, ktorým sú ich vlastné finančné záujmy prednejšie než záujmy celospoločenské (čo je v provinčnom koloniálnom kapitalizme prirodzenou súčasťou jeho fungovania) sa projekt nerealizoval.
Situácia okolo Hlavnej stanice už začínala pripomínať nekonečný príbeh bratislavského metra – to sa „stavia“ už pol storočia, ale žiadny výsledok nevidno. Rok za rokom sa míňal, do stanice sa neinvestovalo a stávala sa čoraz väčšou hanbou Bratislavy a vlastne celej krajiny. A keď sa mesto horko-ťažko zbavilo zmluvnej pasce, do ktorej ho niekdajšie vedenie dostalo, ocitlo sa vlastne na začiatku.
Zdá sa však, že s Hlavnou stanicou by to predsa len mohlo dopadnúť inak ako s metrom, keď sa veci, síce pomaly, ale predsa začali hýbať. Bezdomovecko-opilecká ZOO pred stanicou bola eliminovaná angažovaním 24-hodinovej strážnej služby, začali sa budovať výťahy (ktoré sú dnes štandardom aj na staniciach mnohých okresných miest – tieto by mali byť hotové do konca roka). A od piatku je v historickej budove stanice, v dlho nevyužívaných priestoroch bývalej reštaurácie, pre verejnosť otvorená nová čakáreň a prechodová miestnosť.
Oficiálne ich otvorili za účasti ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka (Most-Híd) a generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Martina Erdössyho. Pri rekonštrukcii v hodnote 825 tisíc eur bez DPH boli zachované až 150 rokov staré historické prvky budovy, vrátane ozdobných stĺpov a pôvodných fresiek. Tým vznikla možnosť dočasne presunúť pokladne na náhradné miesto pred ďalšou fázou rekonštrukcie stanice.
Pri tej príležitosti sme ministrovi položili otázku: Pred rokmi bola medializovaná krásna vízia, že tu bude aj nákupné centrum so službami a obrovskou garážou. Čo z toho sa bude realizovať v ďalších fázach rekonštrukcie?
Árpád Érsek: „Možno máte na mysli vízie z tých čias, keď niekto mal túto budovu na veľmi dlhý čas zazmluvnenú, že tu ide stavať. Ale to sa nepodarilo a my sme veľmi radi, že sme sa toho zbavili, a že môžeme robiť rekonštrukciu so Železnicami SR. Ja sa nebránim tomu, že keď pôjdeme do väčšej výstavby bratislavskej železničnej stanice, čo budeme musieť, či ukážeme tú krásnu historickú budovu, ktorá je teraz pozakrývaná, a za ňou postavíme niečo iné. Ale na to už budú určite potrební aj investori, ktorí rozmýšľajú nad tým, že tu bude výšková budova, nákupné centrum, tak ako všade v európskych štátoch. Ale to ja už asi nestihnem.“
Otázka Hlavných správ: takže z toho vyplýva, že problém parkovania sa v rámci tejto plánovanej rekonštrukcie riešiť nebude?
„Teraz neriešime parkovanie, riešime toto, čo je tu treba riešiť urgentne.“
Minister Érsek teda ráta v budúcnosti aj s komplexnou rekonštrukciou a moderným využitím celého staničného a predstaničného priestoru, pri čom bude nevyhnutná účasť investorov. Do tých čias bude musieť stačiť jestvujúce riešenie a čiastočná rekonštrukcia budovy stanice, na ktorú pred pár dňami premiér Pellegrini vyčlenil čiastku ďalších 2,8 milióna eur. Mali by byť investované do nového opláštenia stanice, fasád, osvetlenia i do nového dizajnu vnútorného priestoru.
Ivan Lehotský