Bratislava 16. augusta 2019 (HSP/Foto:Screenshot Youtube)
Mondelez International a Volkswagen sa stali prvými spoločnosťami, ktoré mali porušiť nové pravidlá týkajúce sa “škodlivého rodového stereotypu” v reklame. Vo Veľkej Británii sú totiž zakázané reklamy, ktoré obsahujú „škodlivé rodové stereotypy“ alebo podnecujú k nenávisti a urážaniu. Informuje portál Campaing
Úrad pre reklamné štandardy (ASA) uviedol, že televízna reklama na Philadelphiu a televízna reklama pre Volkswagen eGolf porušili nové pravidlá, ktoré nadobudli účinnosť 14. júna.
V prvej reklame na syr Philadelphia, sú dvaja muži v jedálni a nový výrobok ich zaujme natoľko, že jeden z nich zabudne svoje dieťa na idúcom dopravnom páse. Potom keď má dieťa už pri sebe ešte poznamená: „Nepovieme to mame“.
Druhý klip propaguje elektrický automobil Golf. V reklame je vidieť pár, ktorí ide spať v stane, ktorý je na strmej skale, muža vo vesmíre a atléta s protetickou bežeckou nohou. Zatiaľ, čo na konci videa je vidieť ženu, ktorá ticho sedí na lavičke a číta si vedľa detského kočíka.
Porušenie kódexu
Spoločnosť Mondelez uviedla, že cieľom reklamy na syr Philadelphia, bolo zdôrazniť príťažlivosť produktu tým, že ukážu vtipnú situáciu, v ktorej rodič považuje ich produkt za tak chutný, že na chvíľu zabudne na svoje dieťa.
ASA však po sťažnosti zhodnotil, že je reklama v rozpore s kódexom, pretože ukazuje „škodlivý stereotyp toho, že muži nie sú schopní starať sa o deti a vystavujú ich riziku v dôsledku ich nekompetentnosti“. “Reklama sa vo svojej súčasnej podobe nesmie znovu objaviť,” uviedol úrad v rozhodnutí.
ASA tiež potvrdila, že dostala tri sťažnosti na reklamu Volkswagenu, ktorá udržiavala škodlivé rodové stereotypy tým, že ukazovala mužov, ktorí sa venujú dobrodružným činnostiam, na rozdiel od ženy, ktorá sa starala o dieťa.
Spoločnosť Volkswagen sa ale bráni tým, že iba ukázala schopnosť človeka prispôsobiť sa zmenám a zložitým situáciám. Regulátor ale opäť súhlasil s kritikou, pretože, ako povedal jeho hovorca: “Byť rodičom znamená podstúpiť životnú zmenu, ktorá vyžaduje značnú dávku prispôsobenie, ale starostlivosť o deti je stále stereotypne prisudzovaná ženám”.
Geraldine Ingham, vedúca marketingu Volkswagen UK, uviedla: “Ako líderka v tomto odbore a ako matka neverím, že úlohy žien v tejto reklame sú zobrazené negatívne.” Ingham tiež poznamenala, že najväčšia a najcennejšia úloha v živote – výchova ďalšej ľudskej bytosti, je viac než zrovnateľná s výzvami, ktoré zažívajú muži vo videu.