Bratislava 13. októbra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Ministerstvo školstva by malo odvolať riaditeľa, ak nekoná zriaďovateľ. Novelou zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve to chce dosiahnuť nezaradený poslanec Národnej rady SR Oto Žarnay. Navrhuje taktiež prehĺbiť kompetencie rady školy a eliminovať konflikt záujmov volených členov rady
Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) to považuje za dvojsečnú zbraň, ktorá si vyžaduje širšiu úpravu legislatívy. „Pokiaľ má mať právo veta na odvolanie zriaďovateľ, tak riaditeľ bude týmto spôsobom pod ešte väčším tlakom zhora, a teda stabilita jeho funkcie bude ešte viac poplatná úradom vyššie,“ objasnil Križo. Riaditeľ sa má podľa neho primárne zodpovedať svojim zamestnancom, žiakom a rodičom. „Ak bude ministerstvo môcť odvolať riaditeľa v prípade, že nekoná zriaďovateľ, bude nevyhnutné jasnejšie vymedziť dôvody a ohraničiť kompetencie. Ak tento krok bude v širšom kontexte transformácie funkcie riaditeľa smerom k zodpovednosti voči účastníkom vzdelávania, tak je to v poriadku. Rada školy má aktuálne len veľmi chabé kompetencie, a teda účastníci vzdelávania nemajú zásadný dosah na odvolanie alebo usmernenie riaditeľa,“ myslí si Križo.
Žarnay chce prostredníctvom novely zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch taktiež zvýšiť dôveryhodnosť a kvalitu hodnotenia práce riaditeľa školy, a to pomocou spätnej väzby zamestnancov školy. „Riadiaci pracovník, ktorý chce naozaj dobre vykonávať svoju prácu, potrebuje pre jej správny výkon a zlepšenie spätnú väzbu,“ konštatuje v návrhu nezaradený poslanec. Križo tento návrh oceňuje a zdôrazňuje, že je plne v súlade s požiadavkami Slovenskej komory učiteľov. „Riaditeľ školy ako ten, ktorému je do rúk kladené vedenie organizácie, má jednoznačne, už aj v súlade s dnešnou legislatívou, podliehať kontrole rade školy a zamestnaneckej rady, z čoho vyplýva, že podlieha kontrole účastníkov vzdelávania. Na to, aby ale bolo možné posúdiť kvalitu práce riaditeľa, je dôležité poznať jasné parametre hodnotenia jeho práce všetkými aktérmi vzdelávania,“ dodal Križo. V tomto zmysle preto SKU podľa jeho slov víta každý krok smerom k meraniu tejto kvality cez spätnú väzbu a hodnotenie riaditeľov.