Bratislava 7. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:SITA-Milo Fabian)
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) nie je spokojný s tým, ako funguje mýtny systém, no teraz ho už nemôže zmeniť. “Zmluvu je možné vypovedať jednostranne, ale mýtny systém by padol. To sa nesmie povoliť,” povedal minister v utorok na mieste protestu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) v Bratislave na Rožňavskej ulici
Nová súťaž na prevádzku mýtneho systému musí podľa Érseka zabezpečiť, aby mal štát z výnosov viac peňazí ako doteraz. Ako uviedol pred médiami, súčasný stav v mýtnom systéme bude platiť do roku 2022, dokedy je účinná zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., a prevádzkovateľom mýtneho systému spoločnosťou SkyToll, a. s.
Érsek neuvažuje o predĺžení tejto zmluvy o päť rokov, o čo má záujem SkyToll, keďže vtedy už nebude ministrom. “Som za to, aby sa ten systém menil od začiatku. Ak sa súťaž nedokončí, štát musí rozhodnúť, či neodkúpi tento systém za zostatkovú hodnotu,” uviedol minister dopravy s tým, že to je v zmluve asi zle napísané. V prípade požiadavky UNAS na zníženie dane z motorových vozidiel, resp. cestnej dane o 50 %, by to mal podľa neho riešiť minister financií. “Môžem dať podporné stanovisko, ale nemôžem povedať, či to bude (menej) o 50 %, 8 %, 12 %. To musí vedieť povedať minister financií, nie minister dopravy,” poznamenal Érsek. K ďalšej požiadavke autodopravcov na pozastavenie výberu mýta dodal, že to nepripadá do úvahy, pretože by padol celý mýtny systém. “Mýtny systém sa dá zastaviť jednostranne. A tým pádom padá mýtny systém. To za mojej éry nebude,” uzavrel Érsek.
Dôvodom protestu autodopravcov z UNAS, ktorý sa začal v utorok v podobe zhromaždenia v Bratislave a jazdy kamiónov na Orave, je podľa únie dlhodobo sa zvyšujúce zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenie Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) o nehospodárnom výbere mýta. Posledné tri roky podľa Stanislava Skalu z UNAS žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia v cestnej doprave premiérov Roberta Fica a Petra Pellegriniho (obaja Smer-SD), ako aj ministerstvá dopravy a výstavby a financií, no bezvýsledne. “Štrajk považujeme za krajné riešenie, pretože ďalej nevládzeme pôsobiť v drasticky sa zhoršujúcom podnikateľskom prostredí autodopravcov. Žijeme najhoršie v Európe! Od predstaviteľov štátu očakávame konštruktívne riešenia našich požiadaviek, a to 50 % zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta,” vyhlásil pred začiatkom protestu Skala s tým, že chcú dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia.
Zníženie dane z motorových vozidiel o 50 %, čo žiada (UNAS) v rámci protestnej akcie, by podľa Ministerstva financií SR (MF) znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur. “Tento výpadok by však musel byť kompenzovaný zvýšením tejto dane pre ostatných motoristov, a to najmä pre osobné vozidlá do 3,5 tony. Celkový výnos daní a poplatkov na Slovensku je 2,3 % HDP, čo je rovnaká úroveň, ako priemer EÚ,” informovalo v utorok ministerstvo financií s tým, že v tejto chvíli preto nad znížením dane neuvažuje.