Paríž 6. septembra 2017 (HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
V týchto dňoch rezonuje vo verejnosti kauza obchodného reťazca Lidl, ktorý odstránil zo svojich propagačných materiálov kríže z pravoslávnych gréckych chrámov. Spoločnosť Lidl, podľa svojho vyjadrenia, používa takto upravený typ propagačných materiálov už od roku 2014. Lidl zožal za tento počin búrku rozhorčených reakcií zákazníkov a ku kauze sa vyjadrili i politici, grécky veľvyslanec v ČR i český kardinál Dominik Duka. Pod tlakom verejnej mienky a hrozby bojktu sa vedenie spoločnosti Lidl v ČR ospravedlnilo.
Dalo by sa však povedať, že Lidl sa stal akýmsi obetným baránkom, kedže zďaleka nie je jedinou spoločnosťou, ktorá používa tieto praktiky. Už v marci tohto roku upozornil francúzsky server L´observatoire de la Christhianophobie na zmiznutie krížov z obrázkov tých istých kostolov na obaloch tzv.gréckych jogurtov. Nešlo pritom o reťazec Lild. Spektrum spoločností, ktorým vadí kríž je široké. Sever zverejnil fotky produktov od nasledujúcich spoločností:
Nestlé
Danone
Carrefour
Kanadský Walmart
Délisse
Pâturages
Logo veľkého obchodného reťazca Intermarché, ktorý je členom skupiny Združenia mušketierov (Groupement les Mousquetaires.) Intermarché upravila logo tak, aby mohla vymazať mušketierský kríž
Na rozdiel od horeuvedných známych značiek, spoločnosť Hotos (Falini Larisa Grécko) používa vizuál v nezmenenej forme.
L´observatoire de la Christhianophobie reaguje v súčasnosti na aféru Lidl upozornením na reklamné video, ktoré je v týchto dňoch vysielané na niekoľkých televíznych kanáloch. V reklame spoločnosť Nestlé sa propaguje svoj grécky jogurt s názvom Yaos. Reklama začína pohľadom na ikonické pravoslávne chrámy na ostrove Santorini. Kríže na kupolách by ste však hľadali márne…
Na reklamu sa môžete pozrieť tu:
K týmto praktikám vymazávania krížov server ironicky poznamenáva, že človek by uveril, že sa nachádzame v Číne, ktorá je “veľkým špecialistom na ničenie krížov”.
Katarína Hanzlíková