Bratislava 21. apríla 2021 (HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Na facebookovú stránku vladyku Milana sa obrátila žena, ktorá nevie, ako sa má zachovať v prípade očkovania svojich dcér. Jej mladšiu dcérku čaká povinne očkovanie, staršiu preočkovanie vakcínou MMR. Na Slovensku nie je ale dostupná eticky vyrobená vakcína. Ako sa má teda zachovať?
“V Japonsku majú eticky vyrobené na dane ochorenia, no je popísaných veľa nežiaducich účinkov, a podľa dostupných informácií viem, že kvôli tomu sa stiahli z trhu. Viete mi prosím poradiť, ako sa ako rodič mám správne rozhodnúť? Či mám svoje deti dať zaočkovať vakcínou, ktorá vzniká nemorálny spôsobom, keď nie je eticky vyrobená iná alternatívna vakcína?” Pýta sa žena.
Reklama
Na jej otázku odpovedá Peter Labanič, predseda Rady pre rodinu Gréckokatolíckej eparchie Košice. Labanič poukazuje na dokumenty Cirkvi z roku 2005 a 2008, ktoré sa zaoberali touto otázkou.
Z týchto dokumentov vyplýva, že je morálne prípustné zaočkovať sa vakcínou, pri ktorej výrobe alebo testovaní boli použité kmeňové bunky z umelo potratených plodov, ak nie je k dispozícii iná vakcína. Zároveň ale zdôrazňuje, že povinnosťou kresťanov je urobiť všetko, čo môžeme, aby takáto produkcia nepokračovala.
Dodáva, že sú aj takí, ktorí hovoria, že použitie takejto vakcíny nie je dovolené za žiadnych okolností. Ich názor podľa Labaniča ale protirečí oficiálnemu stanovisku Cirkvi.
“Dôvodom, prečo Cirkev dovoľuje použitie tejto vakcíny z vážnych dôvodov pri nedostupnosti alternatívy je, že v prípade rodiča, ktorý dáva dieťa zaočkovať, ide o tzv. veľmi vzdialenú, materiálnu a nepriamu spoluprácu so zločinom potratu, ktorá je ospravedlniteľná v prípade, že nezaočkovanie by viedlo k ohrozeniu života a zdravia dieťaťa a aj iných ľudí. Tá spolupráca spočíva v istom zahrnutom akceptovaní nemravnej praxe výroby vakcín a tiež vytvorení objednávky na ďalšie. Toto rozhodnutie vyvoláva v mysli mnohých mravný rozpor. Nechcú mať žiadnu, ani nepriamu účasť na schvaľovaní zločinov voči bezbranným, ale zároveň cítia povinnosť ochrániť seba i druhých pre zhubnými chorobami. Preto Cirkev a všetky ostatné inštitúcie, ako aj jednotlivci, by mali vyvinúť čo najväčšie úsilie, aby takéto dilemy ľudia riešiť nemuseli,” vysvetlil.
V závere svojej odpovede dodáva, že osobne mu dnes chýba nielen zdôraznenie Cirkvou toho, že za istých okolností takéto vakcíny použiť môžeme, ale aj toho, že to, čo sa deje pri ich výrobe, je hrubo nemravné.
“Mala by byť hlasnejšia pri požadovaní zastavenia nemravnej praxe výroby vakcín a nájdenia alternatívy. Nakoniec, tento problém by neexistoval, ak by v našej spoločnosti existovala úcta a ochrana nenarodeného života. Situácia, v ktorej sme sa ocitli, je výzvou pre každého kresťana, aby sa viac angažoval v prolife hnutí a použil všetok svoj vplyv k tomu, aby tu prevládla kultúra života a nie smrti,” uzatvára.