Bratislava 5. decembra 2022 (HSP/Foto:Twitter/President Joe Biden)
Spory o dotácie na elektromobily a Čínu zatienia dnešné zasadnutie Rady pre obchod a technológie, myslí si POLITICO
Po štyroch rokoch nezhôd a rozvratu za vlády Donalda Trumpa sa po vyhlásení Joea Bidena dúfalo, že jeho prezidentstvo naštartuje novú éru spolupráce medzi Európou a USA: “Amerika je späť.”
Keď sa však v pondelok vo Washingtone stretnú vysokí predstavitelia oboch strán na samite o technológiách a obchode, ktorý sa koná dvakrát ročne, nálada bude pochmúrnejšia ako kedykoľvek od Trumpovho odchodu z funkcie, píše POLITICO.
Európska únia sa búri proti Bidenovým plánom na vysoké dotácie pre americké elektromobily a tvrdí, že tieto platby, ktoré sa čiastočne začnú vyplácať od 1. januára, nie sú ničím iným ako otvoreným obchodným protekcionizmom.
Spojené štáty sú zároveň čoraz viac frustrované, že blok 27 krajín nebude agresívnejší v boji proti Číne, a obviňujú niektoré európske vlády, že ustupujú hospodárskej sile Pekingu.
Podľa POLITICO, sa očakáva, že tieto trenice zatienia takzvaný samit Rady EÚ – USA pre obchod a technológie (TTC), ktorý sa uskutoční tento týždeň. V čase, keď sa západná aliancia snaží zachovať si jednotu a silu tvárou v tvár ruskej agresii a čínskemu autoritárstvu, sú geopolitické stávky vysoké.
Biden možno pomohol veci minulý štvrtok počas spoločnej tlačovej konferencie s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom, keď povedal, že verí, že obe strany môžu ešte vyriešiť niektoré obavy, ktoré vzniesla EÚ, myslí si POLITICO.
“Budeme pokračovať vo vytváraní pracovných miest vo výrobe v Amerike, ale nie na úkor Európy,” povedal Biden. “Som presvedčený, že môžeme vyriešiť niektoré z existujúcich rozdielov.”
Ako vždy však budú rozhodujúce podrobnosti.
Nie je jasné, čo môže Biden urobiť, aby jeho dotácie Buy American nepoškodili napríklad európske značky automobilov, z ktorých mnohé pochádzajú z mocných členských krajín, ako je Francúzsko a Nemecko. Samit TTC ponúka obom stranám kľúčovú príležitosť začať obnovovať dôveru a začať napĺňať Bidenovu vrúcnu rétoriku.
Súdiac podľa doterajších výsledkov TTC budú mať účastníci, medzi ktorými bude aj americký minister zahraničných vecí Antony Blinken, čo robiť.
Viac ako 20 úradníkov, politikov a priemyselných a spoločenských skupín, ktorí sa zúčastňujú na samite, pre POLITICO uviedlo, že veľké očakávania od TTC ešte nepriniesli konkrétne výsledky. Takmer všetky osoby hovorili pod podmienkou zachovania anonymity, aby mohli diskutovať o citlivých interných rokovaniach.
Niektorí predstavitelia súkromne obvinili svojich partnerov z porušenia sľubov, najmä v oblasti obchodu. Iní sú frustrovaní z nedostatočného pokroku v 10 pracovných skupinách na témy, ako je pomoc malým podnikom pri digitalizácii a riešenie zmeny klímy.
“Kto potrebuje nepriateľov s takýmito spojencami?” povedal jeden z obchodných diplomatov EÚ, keď sa ho pýtali na napätie okolo pripravovaných amerických dotácií na elektromobily. Vysokopostavený predstaviteľ USA, ktorý pracoval na samite, mu to vrátil: “Potrebujeme, aby Európania hrali s Čínou. Zatiaľ sme nemali veľa šťastia.”
Veľkú časť treníc medzi EÚ a USA tvoria tri písmená: IRA.
Bidenov zákon o znížení inflácie, ktorý poskytuje dotácie na “nákup amerických vozidiel”, pokiaľ ide o nákup elektrických vozidiel, rozzúril úradníkov v Bruseli, ktorí ho považujú za podkopávanie multilaterálneho obchodného systému a priamu hrozbu pre konkurenčný automobilový priemysel v bloku, pokračuje POLITICO.
“Zdá sa, že očakávania, že TTC bola zriadená s cieľom poskytnúť fórum práve pre tieto pokročilé výmeny s cieľom predchádzať obchodným treniam skôr, ako vzniknú, boli vážne zmarené,” povedal David Kleimann, odborník na obchod z think-tanku Bruegel v Bruseli.
Podľa POLITICO, je Bidenov priestor na flexibilitu obmedzený. Kontextom dotácií a daňových úľav je jeho snaha splniť svoj sľub vytvoriť viac pracovných miest vo výrobe pred očakávaným znovuzvolením v roku 2024. Samotné USA sa pohybujú na pokraji možnej recesie.
Okrem toho obchodný deficit USA s EÚ dosiahol v roku 2021 rekordných 218 miliárd USD, čo je druhý najvyšší deficit po obchodnom deficite USA s Čínou. USA mali s európskymi krajinami aj deficit v obchode s automobilmi vo výške približne 22 miliárd USD, pričom najväčší podiel na ňom malo Nemecko.
Podľa POLITICO, má Washington k dispozícii len málo zmysluplných politických pák na upokojenie európskeho hnevu, ak vôbec nejaké má. Podľa troch predstaviteľov oboznámených s týmito rokovaniami počas nedávnej návštevy EÚ naliehala americká obchodná zástupkyňa Katherine Taiová na európske krajiny, aby prijali vlastné dotácie na naštartovanie výroby elektromobilov v Európe.
“Hrozí, že to bude slon v porceláne,” povedala Emily Bensonová, vedúca pracovníčka washingtonského think tanku Centrum pre strategické a medzinárodné štúdie, keď sa jej opýtali na spor o elektromobily.
Po naliehaní Bruselu sa v piatok objavilo čoraz viac náznakov, že TTC by ešte mohla zohrávať určitú úlohu. V najnovšej verzii návrhu vyhlásenia TTC, ktorú získal portál POLITICO, sa obe strany zaväzujú riešiť európske obavy týkajúce sa Bidenových dotácií, a to aj prostredníctvom Rady pre obchod a techniku. Opäť však neboli uvedené žiadne podrobnosti o tom, ako by Washington mohol túto otázku vyriešiť.
Podľa POLITICO, politici v celej Európe už pripravujú plány, ako proti Bidenovým dotáciám bojovať. To môže zahŕňať predloženie záležitosti Svetovej obchodnej organizácii, uvalenie odvetných ciel na USA alebo prijatie “zákona o kupovaní európskych výrobkov”, ktorý by spotrebiteľov a podniky v EÚ nabádal, aby nakupovali miestne vyrobené tovary a komponenty.
V súkromí Washington nemal náladu ustupovať. V rozhovore pre POLITICO pred stretnutím Bidena s Macronom piati americkí politici uviedli, že cieľom IRA nie je znepriateliť si spojencov, a zdôraznili, že zelené dotácie zodpovedajú práve cieľom v oblasti zmeny klímy, ku ktorým Európa Ameriku už dlho vyzýva.
“Je tu jednoducho obrovské množstvo práce, ktorú treba vykonať, a úprimne povedané, viac, ako by zabezpečil trh sám,” povedal jeden z vysokých predstaviteľov Bieleho domu, ktorý nebol oprávnený hovoriť do záznamu. “Myslíme si, že zákon o znížení inflácie odráža tento typ kroku, ale úprimne povedané, myslíme si, že je tu aj priestor pre Európu a iné krajiny, aby prijali podobné kroky.”
Napätie s Čínou
Podľa POLITICO, sa očakáva sa, že vysokopostavení politici, ktorí sa zúčastňujú na samite, budú tento týždeň pri oznamovaní série spoločných projektov EÚ a USA zmierňovať napätie.
Patria medzi ne finančné prostriedky na dva telekomunikačné projekty na Jamajke a v Keni a oznámenie nových pravidiel pre to, ako sa môže rozvíjať nová technológia tzv. dôveryhodnej umelej inteligencie. Podľa návrhu vyhlásenia zo samitu, ktorý získal portál POLITICO, sa očakáva aj plán väčšej koordinácie s cieľom upozorniť na potenciálne blokovanie dodávateľských reťazcov polovodičov.
Avšak aj v otázke mikročipov, kde Washington aj Brusel vyčlenili desiatky miliárd eur na dotovanie miestnej výroby, zasahuje geopolitika, myslí si POLITICO.
Podľa štyroch úradníkov oboznámených s týmito diskusiami americkí predstavitelia už niekoľko mesiacov tvrdo tlačia na svojich európskych partnerov, aby súhlasili s kontrolou vývozu s cieľom zastaviť posielanie špičkových zariadení na výrobu polovodičov do Číny.
Washington už prijal právne predpisy, ktoré majú zabrániť čínskym spoločnostiam používať takýto v Amerike vyrobený hardvér. Biely dom sa usiloval o to, aby Európska komisia podporila podobné kontroly vývozu, najmä preto, že holandská firma ASML vyrába zariadenia, ktoré sú kľúčové pre výrobu špičkových čipov na celom svete.
Úradníci EÚ, ktorí sa pripravovali na stretnutie TTC, však uviedli, že takéto požiadavky neboli Bruselu nikdy oficiálne predložené. V návrhu komuniké zo samitu sa len okrajovo spomína Čína a hrozby zo strany tzv. netrhových ekonomík.
Na rozdiel od USA je EÚ stále rozdelená v otázke, ako pristupovať k Pekingu, keďže niektoré krajiny, ako napríklad Nemecko, majú dlhodobé hospodárske väzby s čínskymi podnikmi, ktorých sa nechcú vzdať. Bez konsenzu medzi vládami EÚ nemá Brusel Washingtonu čo ponúknuť, aby mu pomohol v jeho protičínskom úsilí.
“Teoreticky sa TTC netýka Číny, ale v praxi je ňou každá diskusia s USA,” povedal jeden z vysokých predstaviteľov EÚ, ktorý hovoril pod podmienkou zachovania anonymity. “Ak hovoríme s Katherine Tai o Burger King, má to protičínsky efekt.”