Londýn 21. novembra 2017 (HSP/RT/Foto:TASR/AP-Jens Meyer)
Ešte stále nie sme v ére autonómnych automobilov, ktoré by fungovali bez asistencie človeka, no už teraz napríklad vo Veľkej Británii registrujú deväť miliónov vozidiel používajúcich bezdrótové siete na ovládanie niektorých prvkov riadenia ako brzdy či posilňovač. Podľa odborníkov na IT sa práve tu skrýva veľká bezpečnostná hrozna do budúcnosti.
Jeden z popredných odborníkov na softvér v automobiloch, profesor Carsten Maple z University of Warwick, povedal, že teroristi by mohli prevziať kontrolu nad autami a použiť ich ako zbrane. “Už sme videli vozidlá s devastujúcim účinkom ako zbrane,” povedal. “Výskumní pracovníci v oblasti kybernetickej bezpečnosti a priemyslu musia zabezpečiť, aby systémy boli navrhnuté tak, aby zastavili prípadné útoky. ”
V júni dvaja teroristickí útočníci použili motorové vozidlá v Londýne v mene extrémistickej či náboženskej ideológie. Osem ľudí zomrelo a 48 bolo zranených pri útokoch na most London Bridge a jedna osoba bola zabitá prenajatou dodávkou, ktorá vrazila do skupiny veriacich pred mešitou vo Finsbury Parku v severnom Londýne.
Čoskoro by sa teroristi mohli pomocou ovládnutia softvéru a sietí v automobiloch útočiť aj bez prítomnosti v samotnom aute. Počítačový vedec v Newyorskej univerzity, Justin Cappos, chce aby počítačové systémy v motorových vozidlách boli považované za “naliehavú” otázku národnej bezpečnosti.
“Ak by došlo k vojne alebo eskalácii s krajinou alebo skupinou terotistov so silnou počítačovou schopnosťou, veľmi by som sa bál hackingu vozidiel. Niektorí naši nepriatelia sú jadrové mocnosti, ale takmer každý národ má dnes možnosťou spustenia cybernetického útoku, a ten by mohol zabiť milióny civilistov tým, že by zničil autá. Je to skľučujúce,” povedal Cappos.
“Hneď po tom môžu hackeri posielať správy brzdám a vypnúť posilňovač riadenia, zamknúť ľudí do auta a robiť iné veci, ktoré by ste nechceli, aby sa vám stal,” dodal.
Skupina SQS radí podnikom v oblasti ochrany softvéru a digitálnej transformácie. Ich hlavný bezpečnostný konzultant, Stephen Morrow, verí, že regulácia je nevyhnutná. “Výrobcovia musia byť zodpovední,” povedal. “Veľa firiem chce urobiť len minimum – bezpečnosť môže byť drahá a príliš veľa podnikateľov ju vidí len ako zbytočnú byrokraciu. Je to však oveľa vážnejšie, v stávke sú životy ľudí. Vláda sa bude musieť zapojiť a vyvinúť a presadzovať určité štandardy. ”
Obavy z automobilového hackovania už postupne nadobúda aj verejnosť. Podľa prieskumu spoločnosti Comparethemarket.com sa dve tretiny domnievajú, že výrobcovia automobilov musia urobiť viac, aby ochránili vozidlá pred hackermi, a takmer 60 percent ľudí má malú dôveru, že moderné, digitálne pripojené vozidlá sú bezpečné pred počítačovými útokmi.
Americká vláda pre Times uviedla, že stanovila zásady kybernetickej bezpečnosti, ktoré sa týkali riadenia a dizajnu produktov.