Reč je o zhruba tridsiatich bannerových predvolebných reklamách a videách na platforme YouTube vládnej strany Smer-SD. V sobotu to uviedol spravodajský server Aktuality.sk. Hoci služba Google Ads neuviedla, čo bolo príčinou blokácie, novinári sa domnievajú, že reklamy šírili nepravdivé informácie alebo podnecovali k nenávisti.
“Práve niekoľko videí, ktoré Smer-SD používa vo svojej kampani, sú kontroverzné. Nielen, že ostro atakujú politických konkurentov, zároveň sú na hranici pravidiel pre Google Ads,” píše sa v článku.
Server uvádza, že Google zakázal šírenie predvolebnej reklamy, v ktorej Smer útočí na bývalého prezidenta Andreja Kiska, ktorý teraz stojí na čele strany Za ľudí, a tvrdí, že v prípade výhry plánuje prijať tisíce migrantov. Kiska sa tiež potápa v dôsledku svojich transakcií s bielymi koňmi a mafiánmi z minulosti.
S odôvodnením, že toto video podnecuje nenávisť, prestal v januári portál YouTube vyplácať jeho autorom peniaze za reklamy a počet prehratí.
V ďalších videách Smer tvrdí, že Richard Sulík chce zrušiť polovicu štátnych sviatkov a vlaky zadarmo a že zvolenie šéfa Progresívneho Slovenska Michala Truban má zase údajne viesť k legalizácii drog.
Smer na Googli
Jedna zo zakázaných reklám mala ako jediná cez desať miliónov zobrazení. Po jej blokácii však nemožno zistiť jej obsah. Zo štyroch reklám, ktoré boli spustené za posledný mesiac, zostala iba jedna.
Ako príklad nevhodného obsahu Google Ads uvádza: “Vyhrážky alebo šikana voči jednotlivcovi alebo skupine, rasová diskriminácia, nenávistné výroky voči skupine, názorné obrázky miesta činu alebo nehody, násilie na zvieratách, vraždy, sebapoškodzovanie, vydieranie, obchodovanie s ohrozenými živočíšnymi druhmi, reklamy používajúce vulgárne výrazy. ”
Okrem toho je zakázané šíriť nepravdivé údaje. Služba nepovoľuje “reklamy ani cieľové weby, ktoré mätú používateľov tým, že neobsahujú relevantné informácie alebo obsahujú zavádzajúce informácie o produktoch, službách alebo firmách”. Tieto kritériá by tak podľa českých novinárov mohla zahŕňať aj časť vyššie zmieneného obsahu.
Podľa Google Transparency Report umiestnila strana Smer-SD 147 reklám a utratila za ne vyše 130 tisíc eur. Najväčšie výdavky pritom pripadli na obdobie medzi 1. a 19. januárom. Parlamentné voľby sa budú konať už budúci týždeň, a to v sobotu 29. februára.