Bratislava 7. augusta 2019 (HSP/Foto:TASR – Jakub Kotian)
Poslanec Ľudovít Goga (Sme rodina) sa vo svojom príspevku na sociálnej sieti venoval zdaneniu digitálnych gigantov
Vo francúzskom parlamente totiž začiatkom tohto mesiaca prešiel zákon zdaňujúci digitálne firmy ako Google alebo Facebook, často nazývaný aj daň na GAFA (Google, Facebook, Amazon a Apple). Tieto spoločnosti boli totiž už viackrát obvinené aj v krajinami EÚ z únikov pred daňovými povinnosťami.
Účelom nového zákona je preto zabrániť veľkým internetovým firmám, aby sa vyhýbali plateniu daní tým, že majú sídlo v krajinách s nižšou alebo žiadnou sadzbou dane z príjmu. Trojpercentná sadzba môže v budúcnosti stúpať, pričom podľa francúzskych zákonodarcov ide zatiaľ len o úvodný krok v tomto smere, ktorý má poslúžiť aj ako príklad pre ďalšie krajiny.
Francúzsko sa v uplynulých mesiacoch snažilo dosiahnuť dohodu na spoločnom zdanení internetových gigantov aj s ostatnými členskými štátmi EÚ, no nepodarilo sa mu to. Podľa nového francúzskeho zákona sa bude trojpercentná sadzba týkať všetkých internetových spoločností, ktoré majú ročný obrat viac ako 750 miliónov eur celosvetovo a zároveň viac ako 25 miliónov eur vo Francúzsku.
Ako ale informuje Goga vo svojom príspevku, Americká vláda na čele s Donaldom Trumpom už začala vyšetrovať túto legislatívu a jej vraj “diskriminujúci charakter” voči americkým firmám. Trump dokonca vyhlásil, že je pripravený na odvetné kroky zvýšením daní na francúzske vína.
“Ak ich niekto zdaní, mala by to byť ich domovská krajina, teda USA. Čoskoro oznámime masívne recipročné kroky voči Macronovej hlúposti. Vždy som hovoril, že americké víno je lepšie než francúzske!” napísal Trump v reakcii na Twitteri. No firmy, ktorých sa to pravdepodobne bude týkať pochádzajú podľa Gogu aj tak z Nemecka, Číny, Británie či Španielska.
“Americká vláda, a jej firmy sú pohoršené a bránia sa no pravda je taká, že firmy predávajúce vo Francúzsku musia platiť priemerne 20% daň a podľa Francúzov sú 3% stále len zrnkom v mori. Ďalšia vec, ktorá Francúzov trápi je, že dané firmy si pravdepodobne na oplátku nájdu spôsob ako dostať viac peňazí od svojich používateľov zatiaľ čo Macronova vláda si navonok robí len populistickú kampaň,” vysvetľuje Goga.
Podľa neho sú všetky pravidlá digitálneho obchodu pre nás ešte stále neprebádaným svetom, na ktorý súčasná obchodná legislatíva nestačí. “No je na čase konať. 3% daň je dobrým začiatkom iniciovať diskusiu na medzinárodnej úrovni napríklad v rámci zoskupenia G7, ktorá môže stanoviť nové a moderné medzinárodné pravidlá.”
Nadnárodné digitálne spoločnosti totiž vo veľkej miere presúvajú svoje sídla do teritórií s výhodným daňovým zaťažením. Dokonca aj za cenu sporadicky udelených pokút. EÚ síce už v tomto smere robí kroky, ale podľa Gogu je “potrebné zvýšiť toto úsilie úmerne k tomu, ako rastu tržby a vplyv týmto spoločnostiam”.