Bratislava 19. júl 2017 (HSP/Foto:TASR/AP-Michal Svítok)
Generálny riaditeľ Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a. s., Stanislav Hreha, sa už viac ako pol roka vyváža na služobnom aute s modrými majákmi. Má na to oprávnenie?
Portál pluska priniesol informáciu o generálnom riaditeľovi Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, Stanislavovi Hrehovi, ktorý sa viac ako pol roka vozí na služobnej Škode Superb s modrými majákmi. Niektorí čitatelia sa sťažovali na arogantnú a rýchlu jazdu.
„Vozidlo VVS, a. s., má riadne povolenie na právo prednostnej jazdy podľa zákona,“ uviedlo stanovisko vodárni pre portál pluska. Údajne nie je na východe Slovenska ničím výnimočným stretnúť čiernu Škodu Superb s modrými majákmi, ktorá sa silou-mocou prediera dopredu pomedzi kolóny áut. Tu je však potrebné dodať, že použitie modrých majákov je potrebné riadne odôvodniť a ich používanie aj vo vozidlách, ktoré majú na právo prednostnej jazdy povolenie od ministerstva vnútra, je obmedzené na ochranu života, zdravia alebo majetku.
Modré majáky predstavujú výnimku podľa paragrafu 40 odsek 3 zákona o cestnej premávke. O modrý maják na vozidlo môže požiadať takmer každý – ministerstvo vnútra následne písomné žiadosti vyhodnocuje a v prípade, ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, vydá povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, ako sú vozidlá polície, silových, či záchranných zložiek.
Vydanie povolenia však podlieha utajeniu, čo znamená, že polícia nemôže poskytnúť informácie, komu boli vydané, informuje pluska. Každá žiadosť musí obsahovať údaje o právnickej osobe, ktorá o povolenie žiada, účel a zdôvodnenie žiadosti, zoznam vozidiel a dokonca a územný a časový rozsah používania modrých majákov. Takéto vozidlo s právom prednostnej jazdy môže šoférovať vodič starší ako 21 rokov s praxou vo vedení vozidla príslušnej skupiny najmenej 2 roky.