Clá vo výške 25 % by takmer o polovicu znížili dovoz áut a autosúčiastok do USA, uvádza sa v správe, ktorú má k dispozícii agentúra Bloomberg. “Zavedenie ciel zo strany USA by sa stretlo s ekvivalentnými pokutami, ktoré by uvalili dotknutí obchodní partneri.”
Americký prezident Donald Trump v piatok (22. 6.) na Twitteri uviedol, že EÚ dlhodobo uplatňuje na USA a americké firmy clá a ďalšie obchodné bariéry. “Ak sa tieto clá a bariéry urýchlene nezrušia a nezbúrajú, uvalíme 20-% clo na všetky ich autá, ktoré prichádzajú do USA,” napísal Trump v piatok na Twitteri. “Vyrábajte ich tu,” dodal.
Akcie európskych automobiliek v piatok po zverejnení Trumpovej hrozby oslabili. Klesli však aj akcie amerických výrobcov Ford Motor a General Motors.
Americké ministerstvo obchodu má najneskôr do februára 2019 zistiť, či dovoz áut a autosúčiastok predstavuje riziko pre národnú bezpečnosť USA. Minister obchodu Wilbur Ross vo štvrtok (21. 6.) povedal, že ministerstvo svoje skúmanie dokončí koncom júla alebo začiatkom augusta.
Návrh ciel na dovoz áut vyvolal ostrú kritiku zo strany podnikateľských skupín i zo strany republikánskych zákonodarcov. Americká obchodná komora uviedla, že clá by spôsobili veľký šok a ranu odvetviu, ktoré chcú chrániť, a mohli by viesť ku globálnej obchodnej vojne.
V piatok tiež začali platiť clá EÚ na tovary z USA v hodnote 2,8 miliardy USD (2,40 miliardy eur), čo bolo odvetné opatrenie na clá Washingtonu na import ocele a hliníka, ktoré Trump zdôvodnil národnou bezpečnosťou.
Podľa združenia európskych výrobcov áut ACEA pripadá na autá a autosúčiastky 10 % z celkového obchodu medzi EÚ a USA. USA sú pre automobilový export z EÚ top destináciou – hľadiska objemu na ne pripadá pätina a z hľadiska tržieb až tretina celkového exportu.
Clá by však nepocítila len EÚ. Podľa správy EK, ktorá bola pripravená pre summit lídrov, ktorý sa bude konať na budúci týždeň, by táto obchodná bariéra tvrdo zasiahla aj USA, kde by sa v jej dôsledku mohlo stratiť vyše 180.000 pracovných miest.
Vlani sa do USA doviezli autá a autosúčiastky v celkovej hodnote 294 miliárd eur, z toho na dovoz z EÚ pripadalo 58 miliárd eur, uviedla EK.
Eskalácia obchodného sporu by tvrdo zasiahla Nemecko, z ktorého sa USA ročne vyvezie 600.000 áut, uviedol analytik spoločnosti Evercore ISI Arndt Ellinghorst. Spomínané 20-% clo by podľa neho bolo veľmi zlým scenárom pre Nemecko. Celkovú finančnú stratu pre Volkswagen, Daimler a BMW odhadol na 4,5 miliardy eur. “Ani jedno auto by sa nedalo do USA dodať so ziskom.”
BIS: Obchodný spor medzi USA a ďalšími štátmi ohrozuje svetovú ekonomiku
Obchodný spor medzi USA a ďalšími veľkými ekonomikami naďalej eskaluje. Experti a šéfovia koncernov dôrazne varujú pred dôsledkami ďalšieho vyostrenia konfliktu.
Banka pre medzinárodné zúčtovanie (BIS) varuje pred mnohými rizikami, ktoré ohrozujú svetovú ekonomiku. Jedným z najväčších nebezpečenstiev je podľa nej vyostrenie obchodného konfliktu medzi USA a ďalšími veľkými ekonomikami. Dôsledky môžu byť ďalekosiahle, ak konflikt ohrozí otvorený, multilaterálny obchodný systém, uviedla BIS vo svojej správe o ekonomike.
BIS okrem protekcionizmu považuje za riziko potenciálne politické deformácie a turbulencie, napríklad v Taliansku alebo Španielsku.
BIS požaduje od vlád reformy, a to predovšetkým konsolidáciu rozpočtov a zníženie vysokých štátnych dlhov. Centrálne banky by mali pokračovať v normalizácii menovej politiky, musia však pozorne monitorovať potenciálne riziká. BIS sa tiež vyslovila za zvýšenie flexibility trhov práce a tovarov.
Šéfovia nemeckých koncernov počas víkendu zdôraznili dôležitosť voľného obchodu pre ekonomiku. “Ak umelo zdražíme tovary clami alebo obchodnými bariérami, znížime príjem obyvateľstva. To ohrozí pracovné miesta a blahobyt,” uviedol šéf Conti Elmar Degenhart. Šéf Daimleru Dieter Zetsche zdôraznil, že kľúčovými faktormi prosperity sú inovácie a voľný obchod.