Berlín 02. marca 2016 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Michael Sohn, file)
Spojené štáty profitujú zo slabosti Francúzska a z euro-krízy a teraz sú najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka. Táto závislosť je však nebezpečná, ako ukazuje príklad koncernu Volkswagen: Automobilka hlási násilné vniknutie na americký trh
Prvýkrát za štyri desaťročia vystriedali Spojené štáty americké Francúzsko ako hlavného obchodného partnera Nemecka. V roku 2015 bol medzi Nemeckom a Spojenými štátmi americkými obchodovaný tovar v hodnote 173,2 miliárd eur, medzi Nemeckom a Francúzskom vo výške 170,1 miliárd eur, uviedol Federálny štatistický úrad vo Wiesbadene s odvolaním sa na predbežné výsledky v stredu. Francúzsko bolo od roku 1975 najvýznamnejším obchodným partnerom Nemcov.
Najdôležitejšia exportná krajiny nemeckej ekonomiky bolo Francúzsko podľa štatistikov už od roku 1961. Opäť platí, že susedné krajiny boli vlani predbehnuté Spojenými štátmi. Nemecko vyviezlo do USA tovar v hodnote 113,9 miliárd eur, do Francúzska bola vyvezená hodnota 103 miliárd eur.
Táto závislosť od Spojených štátov je však nebezpečná, ako ukazuje vývoj na automobilovom trhu: zmrštenie predaja kvôli emisnému škandálu Volkswagenu pokračoval aj v uplynulom mesiaci. Kým celkový automobilový priemysel hlási nárast predajov v priemere o osem percent a zaznamenal najlepší február za posledných 15 rokov, Volkswagen USA sa musel vyrovnať s prepadom o 13 percent na 22.231 predaných vozidiel.
Po rekordnom roku 2015 na americkom trhu a významnom raste v januári mnoho analytikov predpokladalo, že predaje budú stúpať. Situácia je však iná, hoci palivo a pôžičky sú lacné, trh práce je na vzostupe a mzdy rastú, Volkswagen v Amerike sa jednoducho nepredáva. “Hoci sú spotrebitelia celkovo opatrnejší, stále majú toľko sebavedomia, aby si mohli dovoliť kúpiť auto,” uviedol analytik Sam Bullard z banky Wells Fargo.
Zhruba desaťkrát toľko áut ako VW predal vodca na americkom automobilovom trhu, koncern General Motors (GM), ktorý však vykázala pokles o 1,5 percenta. Americká dvojka, Ford, zaznamenal nárast o 20 percent, Toyota štyri percentá a Fiat-Chrysler takmer dvanásť percent. Dopyt bol najmä po SUV a pick-upoch od značiek Chrysler a Ford. VW tiež zaznamenal mierny nárast predajov SUV. Modelu Tiguan sa predalo viac ako 3000 kusov, čo predstavuje nárast o 78 percent.
Ani ostatní nemeckí výrobcovia luxusných značiek neprofitovali v USA. Značka BMW predala takmer o jedenásť percent z menej. Mercedes-Benz o 0,5 percenta. Na druhej strane, dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen, Audi, dosiahla nárast o dve percentá, Porsche až jedenásť percent.
Zaujímavé je vývoj dovozu: do Nemecka sa dováža väčšina tovaru z Číny. Import dosiahol hodnotu 91,5 miliárd eur. Potom nasleduje Holandsko (88,1 miliárd eur) a Francúzsko (67 miliárd eur). Nemecko doviezlo o 20,3 miliardy eur viac tovaru z Číny, ako do Číny exportovalo.
Slabé euro posilnilo nepriaznivý trend: Američania môžu lacnejšie dovážať tovar z Európy. Na druhej strane, silný dolár spôsobuje rast bohatstva v Spojených štátoch. V Nemecku je situácia opačná: kým slabé euro je prospešné pre vývozcov, nie je prospešné pre hodnotu majetku. Kto chce kúpiť napríklad nehnuteľnosť v USA, musí zaplatiť viac. Naopak, aktíva v Nemecku sú pre Američanov lacnejšie.